LIAM YOUNG

He was born in 1979 in Brisbane, Australia, and lives and works between Los Angeles in the United States and the British capital, London

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

The Great Endeavor

2023

Speculative architect, production designer, and director Liam Young thinks on a planetary scale. A visual consultant for television and film, he also creates his own immersive films and installations, which transport us to possible worlds of the near future. The imagery and footage for his propositional earthscapes build upon the research of his nomadic studio, Unknown Fields, which documents the impact extractive processes have on far-flung lands—from Madagascar sapphire pits to Amazonian oil fields—often with the help of autonomous drones or remote sensing technology. Young is an educator and author as well, and currently directs the master’s in fiction and entertainment at SCI-Arc in Los Angeles.

In The Great Endeavor (2023), Young presents a stubbornly optimistic proposition to terraform our collapsing planet. Beyond curbing or reducing carbon emissions, environmental scientist Holly Jean Buck, the short film’s science consultant, advocates we “decolonize the atmosphere” by removing greenhouse gases entirely. What if an enormous carbon-capturing infrastructure were built to mineralize carbon dioxide into desert rock, or inject it beneath the seabed? What if this were the largest engineering project ever, matching the scale of the international fossil fuel industry, but wholly powered by renewable energy?

With sweeping pans and long takes, Young highlights a giant, machine- like edifice being towed by ships to rise, like a leviathan robot savior, from the crashing waves. The hyperrealistic, coldly gray steel structure, outlined by blinking red lights, ironically resembles an oil rig, except ecological rescue is in action here. Across the endless ocean, constellations of tidal turbines spin; in dusty deserts, solar panel fields glimmer like dragon skin. Young’s “new technological sublime” hums along to “a new planetary workers’ song”: the pulsing, increasingly loud chorus of multi- tracked voices underscores new labor’s invisibility—human presence is only implied here, presumably operating the massive machineries that save us from ourselves. (Workwear imagined for these unseen inhabitants is on view in Exhibition Hall B1.) Young is no romantic dreamer: in its very title, The Great Endeavor acknowledges the unprecedented degree of global collaboration needed for this undertaking. In his visual materialization of solutions, currently being researched, he challenges us to make the seemingly impossible an urgent reality.

ليام يانغ

من مواليد 1979 بمدينة بريسبان في أستراليا، ويعيش ويعمل بين لوس أنجلوس في الولايات المتحدة، والعاصمة البريطانية لندن

المسعى العظيم

2023

ليام يانغ، معماري تأملي ومصمم إنتاج ومخرج ذو فكر واسع، وهو مستشار للفنون المرئية للتلفزيون والسينما. ينتج يانغ أفلاماً وأعمالاً تركيبية غامرة تنقلنا إلى عوالم تأملية في المستقبل القريب، وتعتمد الصور واللقطات التي يأخذها يانغ لمعالم الأرض على أبحاث الاستوديو المتنقل الخاص به، “أنون فيلدز” (Unknown Fields)، والذي يوثّق تأثير العمليات الاستخراجية على الأراضي النائية، بدءاً من التنقيب عن الياقوت في مدِّغشقر، ووصولاً إلى حقول النفط في الأمازون، وغالباً ما يعتمد على التصوير بطائرات الدرون أو تكنولوجيا الاستشعار عن بعد. يانغ هو أستاذ ومؤلّف، ويدير حالياً برنامج الماجستير في الخيال والترفيه في معهد جنوب كاليفورنيا للهندسة المعمارية في لوس أنجلوس.

يقدِّم يانغ في عمله “المسعى العظيم” (2023) مقترحاً متفائلاً جداً من شأنه إعادة تأهيل كوكبنا المتداعي. وبعيداً عن محاولات الحد من انبعاثات الكربون أو خفضها، تدعو عالمة البيئة والمستشارة العلمية لهذا الفيلم القصير، هولي جين باك، إلى “إنهاء استعمار الغلاف الجوي” عبر إزالة الغازات المسبِّبة للاحتباس الحراري بالكامل. يطرح العمل مجموعة من التساؤلات: ماذا لو تم بناء بنية تحتية هائلة تمتصّ الكربون وتمعدن ثاني أكسيد الكربون وتحوله إلى صخور صحراوية، أو تحقنه تحت قاع البحر؟ ماذا لو كان هذا أكبر مشروع هندسي على الإطلاق، بحجم يضاهي حجم صناعة الوقود الأحفوري العالمية، إلا أنه مدعوم بالكامل بالطاقة المتجدّدة؟

باستخدام لقطات انتقالية طويلة، يسلِّط يانغ الضوء على صرح عملاق يشبه الآلة، يتم سحبه بواسطة السفن ليرتفع فوق الأمواج المتلاطمة، مثل مخلص روبوتي ضخم. ومن المفارقة أن الهيكل الفولاذي ذا اللون الرمادي البارد والذي تؤطّره أضواء حمراء وامضة، يشبه منصة تنقيب النفط، باستثناء أن العمليات التي تتم هنا في هذا المشهد تهدف لإنقاذ البيئة. وعبر المحيط الشاسع، تظهر مجموعات من توربينات المد والجزر وهي تدور، في حين تلمع حقول الألواح الشمسية في الصحاري وكأنها جلد تنين. وتظهر أصوات “الابتكار التكنولوجي السامي الجديد”، الذي اقترحه يانغ، وهي تدندن بـ”أغنية عمّال الكوكب الجديد”، لتؤكِّد جوقة الأصوات المتعددة بحسّها النابض الصاخب على لا مرئية العمالة الجديدة، فالوجود البشري هنا مستتر، فمن المفترض أنهم يشغلون تلك الآلات الضخمة التي تنقذنا من أنفسنا. وفي الحقيقة فإن يانغ ليس رومانسياً حالماً، فمن خلال عنوان العمل بحد ذاته، يعترف “المسعى العظيم” بالدرجة غير المسبوقة من التعاون العالمي اللازم لتحقيق هذه المهمة، ومن خلال تجسيده البصري للحلول التي يجري بحثها حالياً، يتحدانا يانغ لجعل ما يبدو مستحيلاً ليصبح واقعاً في القريب العاجل.