ARMIN LINKE & AHMED MATER

Armin Linke, born 1966 in Milan, Italy, lives and works in Berlin, Germany Ahmed Mater, born 1979 in Tabuk, Saudi Arabia, lives and works in Riyadh, Saudi Arabia

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Saudi Futurism

2024

Armin Linke is a photographer and filmmaker who documents the impact of globalization, the built environment, and postindustrial economies while questioning the nature of the photographic medium and its conventions of display. Often working with scientists and other experts, he has explored topics ranging from space mining to a particle physics laboratory, power sources, and his own photographic archive. He has had solo exhibitions recently at Centre Pompidou (2023/2024), the Canadian Centre for Architecture (2023), and the Luxembourg Pavilion at the 18th Venice Architecture Biennale (2023). He is a professor at the Academy of Fine Arts Munich.

Ahmed Mater, trained as a physician, is a multidisciplinary artist known for his photography and conceptual works. In long-term projects such as the historical survey Prognosis/Saudi Arabia (2022) and Desert of Pharan (2016), a compelling photographic portrait of the holy city of Makkah, he has scrutinized the changing realities and unofficial histories of Saudi Arabia. As a co-founder of Edge of Arabia and founding director of the Misk Art Institute, Riyadh (2017–18), he has also played a key role in cultivating the Saudi contemporary art scene. He has had major solo exhibitions at the Brooklyn Museum (2019), King Abdullah Economic City (2018), Smithsonian Institute, Washington, DC (2016), and has taken part in the Venice Biennale (2009/2011) and the Sharjah Biennial (2007/2013).

Saudi Futurism (2024) is an installation that explores the changing infrastructure of a country in transition and the projected futures of the past and present. For this first-time collaboration, Linke and Mater traveled throughout the country documenting industrial, scientific, and historical sites, from a dairy farm to the Aramco archives, landmark buildings, the Shaheen supercomputer, and the exhibition of the megaproject NEOM. Their photographs are installed in an array of multi-sized prints, a physical set of hyperimages. Viewers make associations between the photographs, editing them into their own sequence of meaning as they walk through the space of the installation. Implementing materials discarded from other exhibitions held at the site and giving them a new context, the presentation structure is also an open cache. Theoretically the images could be switched out or “reloaded” through the sides, a possibility indicating that the visions and technologies of one age become rapidly outdated and are constantly being replaced.

أرمين لينكه وأحمد ماطر

أرمين لينكه، من مواليد 1966 بمدينة ميلان الإيطالية، ويعيش ويعمل في العاصمة الألمانية برلين أحمد ماطر، من مواليد 1979 في تبوك بالمملكة العربية السعودية، ويعيش ويعمل في العاصمة الرياض

التوجهات المستقبلية السعودية

2024

أرمين لينكه، مصور فوتوغرافي وصانع أفلام يوثق تأثير العولمة والبيئة العمرانية واقتصاد ما بعد الثورة الصناعية، ويتعمّق في طبيعة التصوير الفوتوغرافي كشكل من أشكال التعبير الفني، والأساليب المتعارف عليها في عرض الأعمال الفوتوغرافية. وبالتعاون مع عدد من العلماء والخبراء، كثيراً ما يعمل لينكه على استكشاف موضوعات في غاية التنوع، تتراوح بين استخراج الموارد المعدنية من الأجرام الفضائية البعيدة، ومختبرات الفيزياء الذرية ومصادر الطاقة، إضافة إلى البحث في أرشيفه الفوتوغرافي الخاص. شارك الفنان في العديد من المعارض، ومن أحدث مشاركاته الفردية معرضه في مركز بومبيدو (2023/2024)، والمركز الكندي للهندسة المعمارية (2023)، وجناح لوكسمبورغ في بينالي البندقية للعمارة 18.

أحمد ماطر فنان متعدد المواهب، بدأ مسيرته المهنية كطبيب واشتهر بأعماله الفوتوغرافية والمفاهيمية. في الكثير من أعماله، عمد الفنان إلى فحص الحقائق المتغيرة والتاريخ غير الرسمي للمملكة العربية السعودية، خاصة في مشاريعه الطويلة مثل الاستطلاع التاريخي “التنبؤات/السعودية” (2022) و”صحراء فاران” (2016)، الذي يضم مجموعة مميزة من الصور الفوتوغرافية لمدينة مكَّة المكرَّمة. كما ساهم الفنان بشكل بارز في تطوير المشهد الفني السعودي، وخاصة من خلال مشاركته في تأسيس مشروع “حافة الجزيرة العربية”، إضافة لكونه المدير المؤسس لمعهد مسك للفنون في الرياض. أقام ماطر معارض فردية متعددة في محافل عالمية كبرى، منها متحف بروكلين (2019)، ومدينة الملك عبدالله الاقتصادية (2018)، ومؤسسة سميثسونيان في واشنطن العاصمة (2016). كما شارك ماطر في بينالي البندقية (2009/2011)، وبينالي الشارقة (2007/2013).

في العمل التركيبي “التوجهات المستقبلية السعودية”، يستكشف الفنانان البنية التحتية المتغيرة لبلد يمر بمرحلة انتقالية فريدة، ويستقرئان احتمالات المستقبل وفقاً لمعطيات الماضي والحاضر. وفي إطار العمل على مشروعهما الأول، جاب لينكه وماطر أرجاء المملكة لتوثيق مختلف المواقع الصناعية والعلمية والتاريخية. شملت الرحلة مزرعة ألبان، وأرشيف شركة أرامكو، ومبانٍ تاريخية، وشركة شاهين للحواسب الفائقة، والمعرض الخاص بمشروع نيوم. أما الصور التي أتت من هذه الاستطلاعات، فقد تم ترتيبها في طبعات مختلفة الأبعاد، في نسق حسي ملموس وتفاعلي. يتيح هذا العمل للزوار فرصة إعادة ترتيب هذه الصور وفقاً لمنظورهم الخاص وما تحمله الصور من معانٍ بالنسبة لهم خلال تجوُّلهم في المساحة المخصصة للعمل التركيبي. يوظِّف العمل موادَّ مختلفة عُثِر عليها في موقع المعارض، تم أخذها وإعطائها بعداً جديداً، أما التصميم العام