CAMILLE ZAKHARIA

Born 1962 in Tripoli, Lebanon, lives and works in Manama, Bahrain

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Coastal Promenade (2010), AlBar (2010-16), The Mountain, My Neighbor (2024)

Inspired by urban landscapes and themes of belonging, home, and identity, Camille Zakharia obtained a degree in civil engineering from the American University of Beirut in 1985, at the height of the Civil War. It was during this time that Zakharia acquired his first camera, a Canon AE1, which he used to document his surroundings; the scarred buildings, and random residues of war. Fleeing Lebanon, he lived in various countries, including Canada, where he studied fine art at NSCAD in Halifax, Nova Scotia, and further developed his practice of photography, photomontage, and collage. Since 1999 his home has been the island of Bahrain, which he explores in weekly walks with his medium-format Rolleiflex camera.

Coastal Promenade (1996–2012) is a series of photographs originally commissioned by Bahrain’s Ministry of Culture for its first pavilion at the 18th International Architecture Exhibition, La Biennale di Venezia in 2010. Titled Reclaim, it was awarded the Golden Lion for best national participation. The project documents fishermen’s huts that once dotted the island’s coast. Solitary huts of varying constructions stand seemingly abandoned or neglected. As markers of history, these fragile, makeshift structures bear witness to transient cultures and economies—and the changing nature of humankind’s relationship to the sea. Development and land rehabilitation projects along the coastline made the huts obsolete; they were demolished shortly after Zakharia took the photographs.

Mirroring the emptiness of the coastal series, Al Bar (2010–16) captures the island’s interior. The images follow the seasonal transformation of the desert in Bahrain from November to March, when inhabitants take advantage of cooler temperatures to fleetingly reconnect with the land. The photographs show the campsites that they leave behind, along with the vestiges of social gatherings: tents bleached by the sun, burnt wood from bonfires, furniture arranged to form a majlis seating arrangement, and dried-out plants. Consumer artifacts such as cars, toys, and electronics feature prominently in an otherwise arid landscape. Zakharia’s The Mountain My Neighbor (2024), which was commissioned for the 2024 Diriyah Contemporary Art Biennale, documents the expansion of the city into the surrounding landscape. During a several-week stay in Riyadh, the artist was intrigued by the dramatic constellations he discovered between new constructions and the rocky terrain, which he captured in this typological series.

كَميل زكريا

من مواليد 1962 بمدينة طرابلس في لبنان، ويعيش ويعمل في العاصمة البحرينية المنامة

بإلهام من المناظر الطبيعية العمرانية، إضافةً إلى اهتمامه بموضوعات الانتماء والوطن والهوية، اختار كَميل زكريا دراسة الهندسة المدنية في الجامعة الأمريكية في بيروت عام 1985، وذلك في ذروة الحرب الأهلية. وخلال تلك الفترة، حصل زكريا على كاميرته الأولى، من طراز كانون AE1، واستخدمها ليوثِّق البيئة المحيطة به؛ ركام المباني وآثاراً أخرى من الحرب. وبعد هجرته من لبنان، عاش زكريا في عدة بلدان منها كندا، حيث درس الفنون الجميلة في كلية نوفا سكوشا للفنون والتصميم بمدينة هاليفاكس في مقاطعة نوفا سكوشا، وعمل على تنمية خبرته في التصوير الفوتوغرافي وتركيب الصور والكولاج. يسكن زكريا في مملكة البحرين منذ عام 1999، ويعمل على استكشافها باستمرار في جولات أسبوعية مع كاميرته من طراز روليفليكس.

المنتزه الساحلي” (1996-2012) عبارة عن سلسلة من الصور الفوتوغرافية التقطها زكريا بتكليف خاص من وزارة الثقافة البحرينية لتُعرَض في جناحها الأول في معرض العمارة الدولي الثامن عشر ضمن فعاليات بينالي البندقية عام 2010. حمل المعرض عنوان “استرداد”، وأحرز جائزة الأسد الذهبي لأفضل مشاركة وطنية. توثِّق السلسلة أكواخ الصيادين المتناثرة على سواحل البحرين، حيث تبدو هذه الأكواخ المنعزلة – التي لا يجمعها شكل واحد – إما مهجورة أو مهملة. وباعتبارها علامات تاريخية، تشكِّل هذه الهياكل المتهالكة شواهد على التغيّرات في الاقتصاد والثقافة وعلاقة البشر بالبحر. مشاريع تطوير الأراضي وإعادة تأهيلها على طول سواحل الجزيرة حكمت على هذه الأكواخ بالإهمال؛ فتم هدمها بعد وقت قصير من التقاط هذه الصور.

عمله الفني “البر” (2010-2016) يعكس نفس الفراغ الذي يميّز سلسلته السابقة حول السواحل، ويقدِّم صورة عن الجزء الداخلي من الجزيرة. ترسم هذه السلسلة صورة عن التحوّل الموسمي للصحراء في البحرين بين شهري نوفمبر ومارس، وهي الفترة التي يغتنم فيها الناس انخفاض درجات الحرارة للتواصل مع الأرض من جديد. تُظهر الصور مواقع التخييم المتروكة، إلى جانب بقايا التجمعات مثل الخيام التي أزالت أشعة الشمس ألوانها، والخشب المتفحّم، والأثاث المرتّب في شكل مجلس، والنباتات الجافة. تُبرِز الصور أيضاً سِلَعاً استهلاكية، مثل: السيارات ولُعَب الأطفال والإلكترونيات وسط مناظر الصحراء القاحلة.

قام زكريا بإنشاء عمله الفني “الجبل، جاري” (2024) بتكليف خاص من مؤسسة بينالي الدرعية للعرض في بينالي الدرعية للفن المعاصر 2024، وهو يوثّق توسّع المدينة على حساب المناظر الطبيعية المحيطة بها. وخلال إقامته التي استمرّت عدة أسابيع في الرياض، انبهر الفنان بالمباني الحديثة التي تجاور تضاريس صخرية حادّة ومميّزة، والتقط صوراً لها ضمن هذه السلسلة الفنية.