CHRISTINE FENZL

Born 1967 in Munich, Germany, lives and works in Berlin, Germany

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Women of Riyadh

2023

Christine Fenzl is a photographer whose work documents young people in their living environments. Shown in series, her portraits bring together representatives of a generation or group, offering a picture of its unique environment and historical context. After studying photography in Munich, she spent several years in New York, returning to Germany and working as the assistant to American photographer Nan Goldin in Berlin in the early 1990s and subsequently as an independent photographer. Her images have been featured in ZEITmagazin, Liberation, New York Times Magazine, and Vogue.

Many of her projects are developed over an extended period, such as her photographs capturing children and teenagers in street football clubs run by NGOs in different continents. Through her photos shot in Lithuania, Poland, Belfast, Berlin, and Shanghai, she has offered a view of people coming of age on different sides of the former Iron Curtain or other lines of conflict. Her work also portrays individuals living on the cusp of major developments and societal shifts, as in her portraits taken in Shanghai during the preparations for EXPO 2009. Lasting over ten years, Fenzl’s Land in Sonne project on young adults in neighborhoods of former East Berlin was published by Hatje Cantz in 2019, marking the thirtieth anniversary of the fall of the Wall.

Women of Riyadh (2023) was commissioned for the Biennale. Working for two weeks, Fenzl documented women born and living in Riyadh in their homes and neighborhoods. Shown face on and at eye level, they are presented in near-life-size prints. Each image is the result of a collaborative process, in which women chose where and how they wished to be shown. Some decided to be photographed with a partner or parent, for example in a mother-daughter image, others alone or outdoors. Accompanying the portraits is a single photograph, a cityscape that shows a view of Riyadh from the perspective of a pedestrian. Fenzl always includes at least one image that provides a sense of location and the overall setting of her portraits. The variety of clothing and poses of these professional women— including a lawyer, architect, and wellness coach—expresses the confidence and accomplishment of a group of women at a time of transition and social change. For Fenzl, the project was an experience of “sharing moments that did not exist before” and reflecting on a new kind of visibility for women in all aspects of life.

كريستين فينزل

من مواليد 1967 بمدينة ميونيخ الألمانية، وتعيش وتعمل في العاصمة برلين

نساء من الرياض

2023

كريستين فينزل، مصورة فوتوغرافية تلتقط صوراً توثيقية للشباب في بيئاتهم الخاصة. وتظهر أعمالها على شكل سلسلة من الصور التي تمثل جيلاً أو شريحة اجتماعية معينة، لتنقل صورة عمّا يميز بيئاتهم المعيشية وسياقها التاريخي. درست فينزل التصوير الفوتوغرافي في ميونيخ، وأمضت عدة سنوات في نيويورك قبل أن تعود إلى ألمانيا لتعمل مساعدةً للمصور الأمريكي نان غولدين في برلين في أوائل التسعينيات. بعدها، بدأت فينزل رحلتها كمصورة مستقلة، ونُشرِت صورها في مجموعة من أهم الصحف والمجلات، مثل تسايت، وليبراسيون، ونيويورك تايمز، وفوغ.

تتميز مشاريعها الفوتوغرافية بامتدادها على فترات زمنية طويلة، ففي أحدها، كانت تصوّر الأطفال واليافعين في أندية كرة القدم الشعبية التي تديرها المنظمات غير الحكومية في مختلف القارات، كما قدّمت من خلال الصور التي التقطتها في ليتوانيا، وبولندا، وبلفاست، وبرلين، وشنغهاي لمحة عن الأشخاص الذين بلغوا سن الرشد وهم على جانبي الستار الحديدي بين المعسكرين الشرقي والغربي، أو عاشوا على غيرها من خطوط الصراع. كما توثق أعمالها قصص الأفراد الذين يعيشون على أعتاب التطورات والتحولات الاجتماعية الكبرى، كما هو الحال في صورها التي التقطتها في شنغهاي أثناء الاستعدادات لمعرض إكسبو 2009. يُشار هنا إلى أن مشروع فينزل بعنوان “أرض تحت الشمس” استمر لأكثر من عشر سنوات، وهو يحكي تجربة الشباب في أحياء برلين الشرقية سابقاً، ونشرته دار هاتيي كانتز للنشر عام 2019 بمناسبة الذكرى الثلاثين لسقوط الجدار.

تم تكليف فينزل بإنجاز مشروعها “نساء من الرياض” (2023) للعرض في بينالي هذا العام، ووثّقت فيه على مدى أسبوعين قصص عدد من النساء المولودات والمقيمات في الرياض داخل منازلهن وأحيائهن السكنية، لتُقدّم صوراً لوجوههن بزاوية تصوير رأسية مطبوعة بالحجم الحقيقي تقريباً. أتت هذه الصور كثمرة لعمل تعاوني، حيث اختارت السيدات مواقع التصوير والطريقة التي يظهرن بها، حيث قرر بعضهن الظهور مع شريك حياتهن أو أحد الوالدين؛ أي الأم والابنة في صورة واحدة على سبيل المثال، بينما فضلت أخريات الظهور بمفردهن أو في مواقع عامة. تتضمن المجموعة مشهداً لمدينة الرياض من منظور من يمشي فيها، إذ تحرص فينزل دوماً على تضمين صورة واحدة على الأقل تُقدّم إحساساً بالمكان والبيئة العامة للصور الشخصية التي تلتقطها. علاوةً على ذلك، يُعبّر تنوع أزياء ووقفات هؤلاء النساء الناجحات مهنياً – منهن المحامية والمعمارية والمدربة الرياضية – عن ثقة النساء وإنجازاتهن خلال فترة التحول والتغيير الاجتماعي التي تشهدها المملكة. كان المشروع بالنسبة لفينزل “فرصة لتكون جزءاً من لحظات غير مسبوقة”، ورؤية حراك نسوي فاعل في جميع جوانب الحياة.

غيداء، الدرعية، المملكة العربية السعودية، من سلسلة “نساء من الرياض”، 2023