JAMES MORRIS

Born in 1963 in Griffithstown, UK, he lives and works between Bolchlan and London, UK.

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Butabu

1999-2000

Trained as a historian at University College London, James Morris originally considered becoming a documentary filmmaker. Through film he discovered his affinity for the more unencumbered process of photography as well as the control and aesthetic offered by the still image. His photographic work is rooted in a fundamental interest in architecture and built environments, which has taken him to the Middle East and Africa, including the Sahel region. Many of his projects are pursued over an extended period, during which he explores the layers of history evident in a landscape, whether that of Egypt, Mali, London, or Morris’s native Wales.

The photo series Butabu (1999–2000) stems from the photographer’s travels through multiple countries in West Africa in the years 1999 and 2000, including Mali, Niger, Nigeria, Togo, Benin, Ghana, and Burkina Faso. Morris explored far-flung villages and towns with the help of a local guide. His photographs show the richness of forms and textures in vernacular mud-brick architecture, and its range of applications: from a domestic space to a traditional ruler’s audience rooms and the minarets of mosques. The title Butabu stems from a word in the language of the Batammaliba of Togo and Benin for wetting the earth before building. Made of dried mud, these structures require consistent maintenance, and the wooden beams seen protruding from the façades of some buildings are not only decorative but serve as scaffolding to facilitate upkeep and repair.

The wealth of this architectural tradition dates back at least to the period when trading caravans crossed important political and cultural centers of the Sahel, connecting it with the Islamic world further east, and before these routes were eclipsed by the Portuguese ports established along the western African coast in the fifteenth century. Historically the builders of this architecture were neither anonymous, nor were its influences utterly Indigenous. Guild-like castes of famed master builders still pass knowledge down across generations, and Islamic, Berber, and, later, French colonial impetuses can be traced throughout the region. Today the biggest threat to these magnificent buildings is modernization and the use of industrial building materials. Simultaneously many contemporary African architects continue to be inspired by the striking and expressive aesthetic of this architectural heritage.

جيمس موريس

من مواليد 1963 في غريفيثستاون بالمملكة المتحدة، ويعيش ويعمل بين بولشلان ولندن في المملكة المتحدة.

1999-2000

اكتسب جيمس موريس خبرته كمؤرِّخ من كلية لندن الجامعية، واتجه في البداية إلى إخراج الأفلام الوثائقية، والتي اكتشف من خلالها وَلَعه بالحرية التي يوفّرها التصوير الفوتوغرافي؛ ذلك أن الصورة الثابتة تمنح بُعداً جمالياً مختلفاً وقدرة أكبر على التحكّم. تنطلق أعمال موريس الفوتوغرافية من شَغَفه بالهندسة المعمارية والبيئات المبنيّة، وهو ما أخذه إلى الشرق الأوسط وأفريقيا، بما في ذلك منطقة الساحل الأفريقي، حيث أنتج العديد من مشاريعه التي كانت تمتدّ لفترات طويلة، يستكشف خلالها آثار التاريخ التي تبرُز واضحةً في تفاصيل المعالم الحضارية، سواء في مصر، أو مالي، أو لندن، أو موطنه الأصلي ويلز.

سلسلة الصور الفوتوغرافية “بوتابو” (2003) هي خلاصة رحلات المصوّر عبر عدة بلدان في غرب أفريقيا بين عامي 1999 و2000، شملت: مالي والنيجر ونيجيريا وتوغو وبنين وغانا وبوركينا فاسو، والتي استكشف موريس فيها القرى والبلدان النائية بمساعدة مرشد محلي. وتُظهِر صوره ثراء الأشكال والمكوّنات الهندسية في العمارة المحلية المبنيّة من الطوب، واتساع نطاق تطبيقاتها، بدءاً من المساحة المنزلية، ووصولاً إلى قاعات استقبال الحكّام التقليدية ومآذن المساجد. ويأتي عنوان السلسلة “بوتابو” من كلمة في لغة باتامليبا التي يتحدّث بها سكان توغو وبنين، تعني ترطيب الأرض قبل البناء. ومن سمات هذه الهياكل المصنوعة من الطين المجفّف أنها تتطلب صيانة مستمرة، كما أن العوارض الخشبية التي تظهر من واجهات بعض المباني ليست لغرض الزينة فقط، بل هي بمثابة سقالات أيضاً؛ لتسهيل الصيانة والإصلاح.

يعود الثراء الذي يميّز هذا التراث المعماري – على أقل تقدير – إلى الفترة التي طافت فيها القوافل التجارية عبر عدد من أهم المراكز السياسية والثقافية في منطقة الساحل الأفريقي، وربطتها بالعالم الإسلامي في الشرق، قبل أن تسحب من تحتها البساطَ الموانئُ البرتغالية التي أُقيمت على طول الشواطئ الغربية لقارة أفريقيا في القرن الخامس عشر. تاريخياً، لم يكن مصمّمو هذه الفنون المعمارية مجهولين، كما لم تكن هذه الفنون مستوحاةً من أصول محلّية بالكامل، حيث ما زال البناؤون المعروفون، الذين يعملون ضمن ما يشبه النقابات؛ يتناقلون هذه المعارف جيلاً بعد جيل، حيث يمكن تتبع المزيج من اللمسات الإسلامية والأمازيغية والفرنسية-الاستعمارية في كافة أنحاء المنطقة. وفي الحقيقة، فإن أكبر تهديد لهذه المباني الرائعة يكمن اليوم في موجة التحديث والنزعة نحو استخدام مواد البناء الصناعية، إلا أن العديد من المعماريين الأفارقة المعاصرين لا زالوا يستلهمون تصاميمهم من الجماليات المذهلة والمعبِّرة لهذا التراث المعماري العريق.