MAŁGORZATA MIRGA-TAS

She was born in Zakopane, Poland, and lives and works in the village of Czarna Gora, Poland

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Augustyn Gabor z córką Elżbietą / Augustyn Gabor with his dughter Elżbieta, z cyklu / from the series Siukar Manusia (2022), Katarzyna Oraczko z synem Leszkiem / Katarzyna Oraczko with her son Leszek, z cyklu / from the series Siukar Manusia (2022)

Małgorzata Mirga-Tas is an artist, educator, and activist committed to challenging stereotypical representations of Roma people, Europe’s largest ethnic minority. Trained in sculpture at the Academy of Fine Arts in Kraków, Mirga-Tas works in various ways to create resilient and affirming images of Romani culture and identity. In 2011, Mirga-Tas initiated the Jaw Dikh! residency in her hometown for Roma artists. That same year she designed a monument to Romani murdered during the Holocaust near Kraków, a work that was vandalized five years later. The artist’s studio in the Carpathian Mountains is a meeting point for members of her community, who are protagonists in her work as well as active participants in its production. In 2022 she represented Poland at the 59th Venice Biennale as the first Roma artist to be featured in a national pavilion in the history of the biennial.

In Romani Siukar Manusia means “great or wonderful people.” This series shows different first-generation Romani inhabitants of Nowa Huta—an eastern district of Kraków developed after World War II as a large-scale, socialist settlement to house working-class populations. Using her characteristic fabric and patchwork technique as a method of image-making, Mirga-Tas celebrates the lives and livelihoods of the Roma in Nowa Huta, who include steelworkers, cooks, activists, and musicians. Each individual is portrayed in life-sized scale, isolated against a vivid blue background to enhance their presence and, importantly for the artist, also their dignity. The bright patterned fabrics of the figures are taken from used garments. Mirga-Tas sees this clothing as an important marker of identity and an expression of a culture that was long suppressed.

Sourced from personal photographs and historical archives, the portrait images are significant carriers of micro-histories: chronicles of personal achievements and stories of survival. Mirga-Tas’s work avoids hierarchies. Every person has an important story to tell. On view is a portrait of Katarzyna Oraczko, who came to Nowa Huta in the 1950s together with her husband, Andrzej Oraczko, and worked as a cook in a Kraków restaurant. Augustyn Gabor was a respected violinist of Hungarian origins. Through the transformative power of Mirga-Tas’s portrait-making, each protagonist becomes, in the artist’s words: “part of something bigger, a fight against racism.”

ماوغورزاتا ميرغا-تاس

من مواليد مدينة زكوبن في بولندا، وتعيش وتعمل في قرية تشارنا غورا في بولندا

ماوغورزاتا ميرغا-تاس فنانة وأستاذة وناشطة في مجال مناهضة الصور النمطية المنتشرة عن شعب الرّوما (الغجر)، والذين يمثّلون الأقلية الإثنية الكبرى في القارة الأوروبية. حيث تعمل ميرغا-تاس بطرق مختلفة على تشكيل صور مرنة وداعمة لثقافة وهوية الغجر. تدرّبت ميرغا-تاس على فن النحت في أكاديمية الفنون الجميلة في مدينة كراكوف. وفي عام 2011، افتتحت مؤسسة “Jaw Dikh” التي تقدِّم إقامة فنية في مسقط رأسها لتدريب الفنانين الغجر، كما صمَّمت في العام نفسه نصباً تذكارياً لضحايا الهولوكوست من الغجر قرب مدينة كراكوف، وقد تم تخريب هذا العمل بعد ذلك بخمس سنوات. ويُعَدّ مرسَم الفنانة ميرغا-تاس في جبال الكاربات ملتقى للعديد من الأعضاء في محيطها الاجتماعي، والذين يشكّلون الشخصيات الرئيسة في أعمالها، إلى جانب كونهم مشاركين نشطاء في إنتاج تلك الأعمال. مثَّلت ميرغا-تاس بولندا في بينالي البندقية التاسع والخمسين في عام 2022، بوصفها أول فنانة غجرية تظهر في جناح وطني في تاريخ البينالي.

ويحمل عملها عنوان “سيوكار مانوسيا” (2022)، وهي عبارة تعني في لغة الغجر: الشعب العظيم أو الرائع. وتعرض هذه السلسلة مجموعة متنوعة من سكان الجيل الأول من الغجر في منطقة نووا هوتا، وهي منطقة تقع شرق مدينة كراكوف، ظهرت بعد الحرب العالمية الثانية؛ بوصفها تجمّعاً اشتراكياً كبيراً يؤمِّن السكن للطبقة العاملة. حيث تحتفي ميرغا-تاس بحياة الغجر في منطقة نووا هوتا وبطرق عيشهم، ويشمل هؤلاء عمّال الحديد والطهاة والناشطين والموسيقيين، وذلك باستخدامها تقنية حياكة قطع صغيرة من الأقمشة المميزة؛ بوصفها أسلوباً لتشكيل الصور، إذ يتم رسم كل شخص بالحجم الطبيعي، معزولاً على خلفية زرقاء مشرقة لتعزيز حضوره، والأهم من ذلك، تعزيز كرامته أيضاً. وتؤخذ الأقمشة الزاهية للشخصيات من الملابس المستعملة، حيث تنظر ميرغا-تاس إلى هذه الأزياء بوصفها علامة فارقة للهوية، وتعبيراً عن الثقافة التي طالما طُمست.

تمثِّل صور البورتريه المأخوذة من سجلات تاريخية وصور شخصية حاملاً مهماً للتاريخ الجزئي، فهي بمثابة تسجيل للإنجازات الشخصية وقصص البقاء. تتجنَّب ميرغا-تاس في عملها الترتيب الهرمي، حيث إن لكل شخص قصة مهمة يرويها. تُعرَض صورة كاتارزينا أوراتشكو التي جاءت مع زوجها أندريه أوراتشكو إلى نووا هوتا في خمسينيات القرن العشرين وعملت طباخة في مطعم كراكوف. وينحدر أوغستين غابور عازف الكمان المميّز من أصول مجرية. فمن خلال قدرة صور ميرغا-تاس على التغيير، تصبح كل شخصية “جزءاً من شيء أكبر، جزءاً من المعركة ضد العنصرية” على حد تعبير الفنانة.