MARJETICA POTRČ

She was born in 1953 in the Slovenian capital, Ljubljana, where she lives and works

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Acre Palafita with Infrastructure

2024

Marjetica Potrč is an artist and architect whose participatory and inter- disciplinary practice takes the form of architectural case studies, public artworks, diagrammatic drawings, and visual essays. Born before the breakup of the Socialist Federal Republic of Yugoslavia, Potrč completed degrees in architecture and sculpture at the University of Ljubljana amid a tumultuous period of political and economic crisis in the 1970s and 1980s. After spending four years in the United States, she returned to a newly independent Slovenia in 1994. Her socially inflected works have been exhibited in major international exhibitions, including the Venice Biennale (1993, 2003, and 2009), the Bienal de São Paulo (1996 and 2006), and Skulptur: Projekte Münster 1997.

Potrč’s practice is a long-term engagement with global conditions of living and coexisting together and issues of sustainability. It is rooted in extensive collaboration with communities that are constantly reinventing themselves and their built environments. Her architectural case studies—large-scale installations of vernacular architectural typologies presented in gallery spaces—have become well-known aspects of her work. These “theatrical objects,” as the artist calls them, are reconstructions of real-world dwellings and infrastructure, which highlight the architectural practices of their specific localities and how these respond to the changing environmental, social, economic, and political contexts of their respective inhabitants. In case studies ranging from rooftop houses in her native Balkan region and rural dwellings in Yinchuan, China, to homes and water meters in the Soweto township of Cape Town, South Africa, and informal city houses in Caracas, Venezuela, Potrč always includes a photograph of the original architectural source, reshaping the gallery space into a nexus of historic and geographic exchange.

The installation shows a traditional Amazonian palafita—a wall-less house on stilts—that has been equipped with solar panels and a satellite dish. An architectural case study from the Brazilian state of Acre, it references the collaboration between the state government, which provided the infrastructure equipment, and the people who live on Acre’s self-managed sustainable extraction reserves, which are themselves a successful example of degrowth economics. The roofed, open structure is a typical form of shelter in Amazonia that existed long before colonial architecture introduced walls. Solar panels and satellite dishes are contemporary tools for renewable energy and global communication, which make sense in places where there is no connection to a modern power grid. Acre Palafita with Infrastructure combines a premodern age of houses without walls (a symbol of the open society) with an ecologically responsible management of forest resources that respects the interdependent relationship between humans and nature—the existential challenge of the 21st century.

Also on view is the mural work The Time of Humans on the Soča River (2021/2024). The drawing is dedicated to two generations of caretakers of the Soča River in Slovenia: the followers of natural religion, still active in the Soča River in the 1970s, and today’s environmentalists, who join hands with nature for the common good. The central image is a red pomegranate, the fruit of the Garden of Eden, with a river running through it, which forms a tree. Borrowing imagery from Slovenian folk art, the work combines two ritualistic celebrations, the Spring Carnival (above) and the Dance of Death (below).

ماريتيتسا بوتريتش

من مواليد 1953 في العاصمة السلوفينية ليوبليانا، حيث تعيش وتعمل

بالافيتا من أكري مع البنية التحتية

2024

ماريتيتسا بوتريتش فنانة ومعمارية تقدِّم عبر أعمالها الفنية التشاركية والمتنوعة دراساتِ حالةٍ عن العمارة، وأعمالاً فنية تعرض في الساحات العامة، ورسوماً بيانية، ومقالات مرئية. ولدت بوتريتش في جمهورية يوغوسلافيا الاشتراكية قبل تفكّكها، وحصلت على شهادة الهندسة المعمارية والنحت من جامعة ليوبليانا إبّان فترة الاضطرابات السياسية والاقتصادية في السبعينيات والثمانينيات. وبعد أربع سنوات في الولايات المتحدة، عادت بوتريتش إلى سلوفينيا التي كانت قد استقلّت مؤخراً عام 1994. عُرضت أعمالها ذات التوجهات الاجتماعية في معارض دولية كبرى، منها: بينالي البندقية (1993، 2003، و2009)، وبينالي ساو باولو (1996 و2006). ومن بين أبرز معارضها الأخرى: معرض النحت: مشروع مدينة مونستر عام 1997.

تمثّل أعمال بوتريتش عملية طويلة من التفاعل مع ظروف المعيشة حول العالم، والتعايش المشترك، وقضايا الاستدامة. كما تتجذّر أعمالها الفنية في تعاونها الواسع مع المجتمعات التي تعمل باستمرار على إعادة تشكيل ذواتها وبيئاتها المعمارية. لقد أصبحت دراسات الحالة المعمارية التي قامت بها بوتريتش جوانب معروفة من أعمالها، وهي عبارة عن أعمال تركيبية ضخمة لنماذج معمارية تقليدية لها حضور قوي في قاعات المعارض. هذه “الأدوات المسرحية” – على حد تعبيرها – هي بمثابة إعادة بناء لمساكن العالم الواقعي وبُناه التحتية، بشكل يسلِّط الضوء على الممارسات المعمارية المحلية، والكيفية التي تستجيب بها هذه الممارسات للسياقات

البيئية والاجتماعية والاقتصادية والسياسية المتغيّرة لسكّانها. أجرت الفنانة دراسات حالة عديدة شملت منازل الأسطح بمسقط رأسها في البلقان، وصولاً إلى المنازل الريفية بمدينة ينشوان الصينية، والمنازل وعدّادات المياه في بلدة سويتو بمدينة كيب تاون في جنوب أفريقيا، والعشوائيات في العاصمة الفنزويلية كاراكاس. كما تُدرِج بوتريتش دائماً صورة بالأبيض والأسود للمصدر المعماري الأصلي، مما يحوِّل فضاء المعرض إلى محور لعلاقة تبادلية بين التاريخ والجغرافيا.

يُقدّم العمل التركيبي منزلاً أمازونياً تقليدياً – يُسمى “بالافيتا”، وعادةً ما يكون بلا جدران وقائماً على ركائز خشبية متينة – مجهزاً بألواح شمسية وطبق استقبال للقنوات الفضائية. وبوصفه دراسةً لحالة معمارية من ولاية أكري البرازيلية، فهو يُشير إلى التعاون بين حكومة الولاية التي قدمت معدات البنية التحتية، والأفراد الذين يعيشون في محميات الاستخراج المستدامة في أكري ويديرونها بأنفسهم. تُعدّ هذه المحميات في حد ذاتها مثالاً ناجحاً لاقتصاديات تراجع النمو. كما يقدّم الهيكل المفتوح والمسقوف شكلاً نموذجياً عن المساكن في منطقة الأمازون كما كانت قبل وقت طويل من دخول مفهوم الجدران خلال الحقبة الاستعمارية. فضلاً عن ذلك، تُعَد الألواح الشمسية وأطباق استقبال القنوات الفضائية أدوات معاصرة تبرز عناصر الطاقة المتجددة والتواصل مع العالم، وهي خيارات منطقية في الأماكن التي لا يتوفر فيها الاتصال بشبكات الكهرباء الحديثة. يجمع العمل الفني “بالافيتا أكري مع البنية التحتية” بين المنازل التي تعود إلى عصر ما قبل الحداثة، والتي تتميز بكونها بلا جدران (في إشارة إلى انفتاح المجتمع)، وبين إدارة موارد الغابات بشكل صديق للبيئة ويحترم العلاقة المتبادلة بين البشر والطبيعة – وهو ما يشكل التحدي الوجودي الأكبر في القرن الحادي والعشرين.

يُعرض هنا أيضاً عمل جداري بعنوان “زمن البشر على نهر سوكا” (2021/2024)، وهو رسم مخصص لجيلين من القائمين على رعاية نهر سوكا في سلوفينيا: أتباع الديانة الطبيعية الذين نشطوا على ضفاف نهر سوكا خلال فترة السبعينيات، ودعاة حماية البيئة الذين يعملون اليوم من أجل حماية الطبيعة لتحقيق الصالح العام. تظهر في الصورة المركزية رمانة حمراء تُجسّد ثمرة جنان عدن، ويمر عبرها نهر يأخذ شكل شجرة، حيث يستعير العمل صوره التخيلية من الفن الشعبي السلوفيني، ويجمع بين احتفالين طقسيين: كرنفال الربيع (في الأعلى) ورقصة الموت (في الأسفل).