MARTHA ATIENZA

Born 1981 in Manila, Philippines, lives and works in Bantayan Island, Philippines

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Equation of State

2019-2024

In developing her films and video installations, Martha Atienza engages in a process that has a sociological dimension, investigating the potential of contemporary art as a tool for affecting social change and development. Atienza grounds her practice in her home on Bantayan Island in the Philippines, working from within her local community and initiating dialogue on the impacts of climate change. Atienza received her bachelor’s in fine arts from the Academy of Visual Arts and Design in the Netherlands. She also won the Baloise Art Prize at Art Basel for her seminal work Our Islands (2017) and was also awarded the Cultural Center of the Philippines Thirteen Artist Award (2015).

Referring to a thermodynamic equation that calculates the relationship between variables and a given set of physical conditions, Equation of State (2019/2024) addresses the questions surrounding the ownership and privatization of Bantayan Island’s land and coastline in the context of rising water temperatures and sea levels. Fundamental to the island’s ecology are the mangrove plants which populate the brackish, tidal waters of the coast but are threatened by development. Twenty-four such mangrove trees form the centerpiece of the installation and are shown suspended from the ceiling over a long basin of water. The plants are raised and lowered into the water by automated, randomized winches, so that their roots are submerged in a rhythm mimicking the tides. On view in Diriyah is a streamlined version of the initial construction, which was built using found materials and programmed with an Arduino mechanism. Highlighting the function of the mangroves, the work is also a statement on human interference and control of these natural protectors of the shoreline.

Installed nearby, two silent films focus on the human inhabitants of the island. One, shot in black-and-white, traces the decay of Bantayan’s coastal communities, which face both existential and legislative threats to their livelihoods and way of life. The other, shown on three screens, portrays three fishermen, silently submerging and reemerging from the water as they look into the camera—portraits of survival and resilience. Equation of State was created in 2019, the same year that Congress of the Philippines voted to withdraw Bantayan Island’s Wilderness Status. The question Atienza ultimately asks: Who has control over the future of the island and its residents?

مارتا أتينسا

من مواليد 1981 في العاصمة الفلبينية مانيلا، وتعيش وتعمل في جزيرة بانتايان في الفلبين

معادلة الحالة

2019-2024

عند إنشائها للأفلام وأعمال الفيديو التركيبية، تنخرط مارتا أتينسا في عملية ذات بُعد اجتماعي، حيث تبحث في قدرة الفن المعاصر كأداة لإحداث التغيير وتحقيق التنمية على المستوى الاجتماعي. بدأت أتينسا مسيرتها الفنية من منزلها بجزيرة بانتايان الفلبينية، حيث عملت من رَحِم مجتمعها على إطلاق حوار يتمركز حول التأثيرات الناجمة عن التغيرات المناخية. حصلت أتينسا على درجة البكالوريوس في الفنون الجميلة من أكاديمية الفنون البصرية والتصميم في هولندا، كما فازت بجائزة بالواز للفنون في مهرجان آرت بازل نظير عملها الفني الفريد من نوعه “جزرنا” (2017). وحصلت أيضاً على جائزة الفنانين الثلاثة عشر من المركز الثقافي الفلبيني (2015).

عملها الفني “معادلة الحالة” (2019/2024)، والذي يستوحي عنوانه من معادلة الديناميكية الحرارية التي تحسب العلاقة بين المتغيّرات ومجموعة معيَّنة من الظروف الفيزيائية، يتناول الأسئلة المحيطة بملكية الأراضي والسواحل في جزيرة بانتايان وعمليات الخصخصة التي طالتها، لا سيما في سياق ارتفاع درجات حرارة المياه ومستويات سطح البحر. أحد العناصر الرئيسية المكوِّنة للنظام البيئي للجزيرة، والذي تهدِّده عملية التنمية في الجزيرة، هي نباتات الأيكة التي تنمو في مياه المدّ قليلة الملوحة المتاخمة للسواحل. تشكِّل أربع وعشرون شجرة من أشجار الأيكة محور العرض الفني، حيث تَظهر معلَّقة من السقف فوق حوض ماء طويل. تقوم رافعات آلية عشوائية برفع النباتات وإنزالها في الماء، بحيث تنغمر جذورها في إيقاع يحاكي حركة المدّ والجزر. تُعرَض في الدرعية نسخة مبسَّطة من البناء الأوّلي، والذي استُخدمت فيه موادّ تم العثور عليها بشكل عفوي، كما تمّت برمجته باستخدام الأردوينو. وعبر تسليط الضوء على الوظيفة البيئية لأشجار الأيكة، يقف هذا العمل الفني شاهداً على التأثير البشري على هذه النباتات التي توفِّر حماية طبيعية للسواحل.

على مقربة من هنا، هناك عملان فنيان تركيبيان يحتويان على فيلمين صامتين يركِّزان على سكّان الجزيرة من البشر. أحدهما تم تصويره بالأبيض والأسود، ويتتبَّع اضمحلال المجتمعات الساحلية في بانتايان، والتي تواجه تهديدات وجودية وتشريعية لسبل عيشها وأسلوب حياتها. أما الفيلم الآخر، والذي يظهر مقسَّماً على ثلاث شاشات، فيصوِّر ثلاثة صيادين وهم يغطسون بصمت ويخرجون من الماء وهم ينظرون إلى الكاميرا، في صورة ترمُز للبقاء والصمود. تم إنشاء عمل “معادلة الحالة” في عام 2019، وهو نفس العام الذي صوَّت فيه الكونجرس الفلبيني على سحب وضع المحميّة البرّية التي كانت تتمتّع بها جزيرة بانتايان، حيث أن السؤال الذي تطرحه أتينسا هو: من يملك السيطرة على مستقبل الجزيرة وسكّانها؟