SIMRYN GILL

Born in 1959 in Singapore, she lives and works between Sydney, Australia, and Port Dickson, Malaysia

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Dalam (Malay for ‘deep’, or ‘within’)

2001

Simryn Gill grew up in Malaysia and moved to Australia in 1996. She works with photography, printmaking, writing, drawing, books, and publishing, attending to our relationships to landscapes and places that formed us. Whether walking through the coastal Port Dickson, Malaysia, or the suburbs of Adelaide and Sydney, Australia, Gill observes, gathers, and collects objects and images of places in transition, always questioning how to bear witness to these moments of transformation.

Dalam (2001), which translates as “interior” in Malay, comprises 260 photographs of living rooms taken across West Malaysia over a three- month period. This photograph series chronicles the spaces where identity, home, and a sense of belonging intersect. Unfolding in strong colors, Dalam offers a glimpse into the most public domain of the home, which is nonetheless an intimate context where access is privileged. The uniform square format serves as a metaphorical window through which the viewer “peers” into one room after another, revealing a diversity of cultures and ways of living characterizing multiethnic, postcolonial Malaysia. The varied furnishings—with Malay, Indian, and Chinese ethnic specificities and indications of different religious affiliations—hint at a national identity that is still a work in progress and is undergoing constant negotiation. The distinctiveness of each interior captures a complex tapestry of the Malaysian social fabric, in which the whole is downplayed by the diversity of its parts.

     A living room is a reflection of its inhabitants, a place where objects and pieces of furniture preserve personal stories, convey desires, and reveal aspirations through the consumption manifested in the domestic realm. The absence of the inhabitants heightens the strong material presence of the spaces that Gill has chronicled. Her images are all a result of a durational approach that defines her artistic process: hours of looking and looking, wandering, and collecting. Gill probes the nature of photographic process: “When does one have enough? For what … to represent an idea? Does a big group tell you more or less? Does it tell you more truthfully?”     

سيمرين غيل

من مواليد 1959 في سنغافورة، وتعيش وتعمل بين سيدني في أستراليا، وبورت ديكسون في ماليزيا

2001

نشأت سيمرين غيل في ماليزيا، وانتقلت عام 1996 للعيش في أستراليا، حيث تعمل في مجالات التصوير الفوتوغرافي والطباعة والكتابة والرسم والنشر وإصدار الكتب، وتركّز في أعمالها على المعالم والأماكن التي شكَّلت ما نحن عليه الآن. تنغمس سيمرين في مراقبة وجمع الأشياء وصور الأماكن التي تمر بمرحلة انتقالية، سواء في بورت ديكسون الساحلية في ماليزيا، أو في ضواحي أديليد وسيدني في أستراليا، متسائلةً دوماً عن الكيفية التي نشهد فيها على هذه اللحظات من التحوّل.

يضم عملها الفني “دلام” (2001)، والذي يعني “داخليّ” باللغة الماليزية، 260 صورة فوتوغرافية لغرف معيشة التُقطت في غربيّ ماليزيا على مدى ثلاثة أشهر؛ بغية توثيق المساحات التي يتقاطع فيها المنزل مع الهوية والانتماء. ويتكشّف العمل عبر ألوان جليّة مقدِّماً لمحة عن المساحة العامة الأكثر حضوراً في المنزل، والتي تُعَدّ أيضاً سياقاً دافئاً يتطلَّب الدخولُ إليه امتيازاتٍ خاصة. ويأتي الشكل المربَّع الموحَّد بمثابة نافذة مجازية ينظُر من خلالها المُشاهد إلى الغرف، واحدةً تلو الأخرى؛ ليلاحظ مدى تنوّع الثقافات واختلاف أشكال المعيشة التي تميّز ماليزيا التي تحوّلت لبلد متعدّد الأعراق في مرحلة ما بعد الاستعمار. في حين تشير المفروشات المتنوّعة ذات الخصائص العِرْقية الماليزية والهندية والصينية، والتي تتضمّن دلالات على الانتماءات الدينية المختلفة، إلى هوية وطنية ما تزال في طور التشكّل. وفضلاً عن ذلك، فإن كل تصميم داخلي يجسِّد تفرُّد النسيج المعقَّد للبنية الاجتماعية الماليزية التي يطغى تنوّع أجزائها على صورتها الكلية.

تُعَدّ غرفة المعيشة انعكاساً لساكنيها، فهي تختزن في أثاثها وتفاصيلها قصص كلٍّ منا، وتعبِّر عن رغباتنا وتبوح بأحلامنا من خلال علامات العيش التي تتجلَّى في فضاء المنزل. كما يزيد غياب أي ساكن من الحضور المادي القوي للمساحات التي سجّلتها غيل. وتأتي جميع صورها كنتيجة حتمية لنهج يتتبع أسلوبها الفني على مدى خط زمني يشمل ساعات من البحث والنظر والتجوال والجمع؛ لاستكشاف طبيعة عملية التصوير الفوتوغرافي عبر تساؤلات عدة؛ مثل: “متى يكتفي المرء؟ لماذا نقوم بـ… من أجل تمثيل فكرة؟ هل تُخبرك المجموعة الكبيرة بتفاصيل أكثر أم أقل؟ وهل تُخبرك بصدق أكبر؟”.