ABDULRAHMAN AL-SOLIMAN

Born in 1954 in Al-Ahsa, Saudi Arabia, he lives and works in Dammam

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Palm, Bow and Fragments

1990-91

Abdulrahman Al-Soliman belongs to a generation of pioneering Saudi artists who came of age in the 1960s and 1970s and defined the artistic transformations of this era. Like a number of his peers, he not only pursued his own work as a painter but also actively fostered the community of contemporary art. An avid writer, journalist, and researcher, he has been documenting Saudi art practices, in particular those of the Eastern Province, since 1983 as the Fine Arts Editor of the Al Yaum newspaper and as the author of books such as The Journey of the Saudi Fine Arts Movement (2000). In his own work, over the course of decades, he has distilled a masterful, expressive, yet highly personal visual vocabulary sprung from memories of landscapes and spaces.

The series of drawings Palm, Bow, and Fragments (1990–91) was started during the Gulf War of 1990 and is being shown here for the first time. Often traveling between his hometown Al Ahsa and the city of Dammam, where he currently resides, the artist bore witness to ramifications of the war unfolding in neighboring Kuwait. The haziness of the sky caused by the fires in Kuwait’s oil fields settled on Dammam; sparks from distant Patriot missiles lit up the deep darkness of night; and during rainfalls ash residue would run down the trunks of palm trees, coloring the ground. In response, Al-Soliman started creating gestural drawings using Chinese ink sourced from a local crafts store, the perfect medium to mark the time spent waiting for peace amid the chaos of war.

The intensity of the black ink varies slightly from one drawing to another, shifting from bold marks to lighter strokes. The palm tree is referenced throughout, as an important symbol of Al Ahsa, the world’s largest oasis and home to over 2.5 million palms. Used to construct the ceilings of traditional mud houses, palms suggest shelter. More importantly for the artist, the palm tree was a symbol of strength, freedom, and perseverance amid all the uncertainty, a standing figure unbothered by the winds of change. In his drawings, a palm tree becomes a bullet, the arches of the houses form an embrace, and dots of ink burst into fragments.

عبد الرحمن السليمان

من مواليد 1954 في الأحساء بالمملكة العربية السعودية، ويعيش ويعمل في الدمام

النخيل والقوس والشظايا

1990-91

ينتمي عبد الرحمن السليمان إلى جيل من الفنانين السعوديين الروّاد، الذين نشأوا في فترة الستينيات والسبعينيات من القرن الماضي، ورسموا معالم التحولات الفنية التي ميّزت تلك الحقبة. وعلى غِرار العديد من زملائه، لم يكن السليمان رساماً فحسب، بل كان له دور بارز في تعزيز مجتمع الفن المعاصر وتوثيق الممارسات الفنية السعودية منذ عام 1983 خصوصاً في المنطقة الشرقية، وذلك بوصفه كاتباً وصحفياً وباحثاً، ومحرراً متخصصاً في الفنون التشكيلية في صحيفة اليوم، ومؤلفاً لعدة كتب، مثل “مسيرة الفن التشكيلي السعودي” (2000). وعلى مدى عدة عقود من عطائه الفني، استطاع السليمان صياغة مفردات بصرية فريدة نابعة من المعالم والمساحات الراسخة في ذاكرته.

بدأ السليمان سلسلة لوحاته “نخل وقوس وشظايا” (1990-1991)، وكان ذلك أثناء حرب الخليج عام 1990، وهي تُعرض هنا للمرة الأولى. تجسّد هذه اللوحات انطباعات الفنان الذي شهد خلال سفره المتكرر بين مسقط رأسه في الأحساء ومقر إقامته حالياً في الدمام، تداعيات الحرب المحتدمة في دولة الكويت الشقيقة، وسُحب الضباب الناجمة عن حرائق حقول النفط الكويتية، والتي اجتاحت سماء الدمام، والشَّرَر المتطاير من صواريخ الباتريوت التي أضاءت الأفق في عتمة الليل، والرماد الذي كان يهطل مع زخّات المطر على جذوع النخيل. وتجاوباً منه مع هذا الواقع، بدأ السليمان في ابتكار لوحات إيمائية باستخدام الحبر الصيني الذي كان يحصل عليه من أحد متاجر الأدوات الفنية في المنطقة، حيث وجد فيه أمثل وسيلة لتوثيق تلك الفترة التي قضاها منتظراً عودة السلام بعد انجلاء فوضى الحرب.

قد نجد كثافة الحبر الأسود تختلف من لوحة إلى أخرى، وتنتقل من علامات عريضة إلى لمسات دقيقة. كما نجد إشارات إلى شجر النخيل على امتداد هذا المشروع، بوصفه رمزاً مهماً للأحساء التي تعد أكبر واحة في العالم، وموطناً لأكثر من 2.5 مليون نخلة، إذ يرمز النخيل – الذي يشكِّل أسقف البيوت الطينية التراثية – إلى الطمأنينة والسكن والمأوى. يرى الفنان في النخلة نموذجاً للقوة والحرية والصمود وسط عالم من الخوف، حيث تقف راسخة وشامخة لا تزعزعها رياح التغيير. في لوحاته، تتحول النخلة إلى رصاصة، وتشكّل أقواس البيوت حضناً دافئاً، بينما تتحوّل نقاط الحبر إلى شظايا.