ALIA AHMAD

Born 1996 in Riyadh, Saudi Arabia, where she lives and works

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Alwasm

2023

Alia Ahmad is a painter who works with the color palettes of Riyadh’s urban and desert landscapes to explore how memory and place can be translated into a personal, visual language. Trained in digital culture at King’s College London, she recently graduated with a MFA from the Royal College of Art in London and has since gained international attention for her lush, large-scale canvases. Often context-specific, her work reflects the particularities of place, mirroring the tones and shapes of local flora and the land in compositions that build on vibrant color and networks of organic shape and line. The range of her palette extends from the temporalities of night and day, shifts of tone and light, and the slight transformations of color across the day. She considers her paintings “social spaces” or “blueprints,” suggesting an open-endedness in her process. She has recently shown at CICA, Vancouver (2023); 21,39 Jeddah Arts (2021); the RCA Research Biennale, London (2020); and the Design Museum, London (2020).

In her new work Alwasm (2023), commissioned for the Biennale, Ahmad finds inspiration in historic Wadi Hanifah located in the Najd region of Riyadh, creating a work that probes this specific terrain with its seasonal shifts and traditions. In the period between October and December, known as alwasm, relief sets in after the scorching and arid heat of summer. Temperatures drop, a cool breeze blows, and the land suddenly blossoms. People go out, and families take rugs to the waterside for a kashtah, an outdoor picnic or camp gathering, enjoying the patches of green that find their way through the sands after the extended warm season. Integrating elements of these scenes—textiles, books, photographs, and even road signs—the painting is a compositional collage of found motifs in warm tones that convey this seasonal bloom. Central to the painting with its gestural strokes and vibrant colors in the interplay of vertical treelike shadows and the composition of the ground are the geometric and linear patches that recall the technique of weaving. The work becomes a visual reading, exploration and celebration, of how nature and humans commune in the Wadi Hanifah. As Ahmad explains: “My intention is to illuminate that there is a lot of life from a land that is perceived as dry.”

عليا بنت أحمد

من مواليد 1996 في الرياض بالمملكة العربية السعودية، حيث تعيش وتعمل

2023

عليا بنت أحمد رسامة تعتمد في أعمالها على الألوان المستوحاة من المناظر الطبيعية الحضرية والصحراوية في الرياض؛ لتستكشف كيفية ترجمة الذاكرة والمكان إلى لغة بصرية شخصية. درست عليا الثقافة الرقمية في كلية كينجز، وتخرجت مؤخراً بدرجة الماجستير في الفنون الجميلة من الكلية الملكية للفنون في لندن، كما نالت منذ ذلك الحين اهتماماً عالمياً بلوحاتها المخضرّة كبيرة الحجم. عادةً ما تكون أعمال عليا ذات سياق مفاهيمي محدّد، يعكس خصوصية المكان والأرض وأشكال النباتات المحلية وألوانها ضمن تركيبات قائمة على الألوان الحيوية ومجموعة من الأشكال والخطوط التي تحاكي الطبيعة. ويعود الاختلاف في الألوان المستخدَمة إلى كونها مستلهَمةً من اختلافات الليل والنهار، وما يرافقهما من درجات لونية وضوئية وتغيّر تدريجي طفيف بين الألوان خلال اليوم. تمثِّل هذه اللوحات “مساحات اجتماعية” أو “مخططات فنية” تفضي إلى احتمالات مفتوحة في فضاء العمل الفني. شاركت عليا مؤخراً في عدد من الفعاليات الفنية، كان من بينها: مركز الفن العالمي المعاصر في فانكوفر (2023)، ومعرض 21,39 فن جدة (2021)، وبينالي أبحاث الكلية الملكية للفنون في لندن (2020)، ومتحف التصميم في لندن (2020).

وفي إطار مشاركتها في هذا البينالي، تم تكليفها بإنتاج عمل جديد يحمل عنوان “الوسم” (2023)، وهو عملٌ مستوحىً من وادي حنيفة الواقع في منطقة نجد بالرياض، وهو يستكشف تضاريس هذه المنطقة التي تتميّز بتقاليدها وتغيّراتها الموسمية، إذ تشتهر الفترة ما بين أكتوبر وديسمبر بما يعرف بموسم “الوسم”، حيث يصبح الطقس أكثر لطفاً بعد حرارة الصيف، وتنخفض درجات الحرارة، ويهبّ النسيم العليل، وتُزهر الأرض، فيميل الناس إلى قضاء أغلب أوقاتهم في الخارج، تأخذ العوائل بُسُطها مفترشين ضفاف المياه في جلسات تقليدية تسمى “الكَشْتة”، أي: النزهة الخارجية والتخييم، مستمتعين بالأراضي الخضراء التي تُزهر وسط الرمال. تمزج اللوحة عناصر مختلفة من هذا المشهد، حيث تضم أقمشة وكتباً وصوراً فوتوغرافية ولافتات طرق، لتقدِّم لنا هذه الرموز ضمن كولاج بألوان دافئة تعكس حيوية هذا الموسم المزهر. وتتميَّز اللوحة بلمساتها الإيمائية وألوانها الحية، ضمن تفاعل بين الظلال العمودية التي تشبه الأشجار وبين تركيب الأرض، حيث يتجلَّى ذلك من خلال التركيبات الهندسية والخطية التي تحاكي في تداخلها حياكة النسيج. ويصبح العمل بذلك وكأنه قراءة بصرية وعملية استكشاف واحتفاء جماعي بكيفية تقارب الطبيعة والإنسان في وادي حنيفة. تقول الفنانة: “رسالتي هي أن هنالك الكثير من ملامح الحياة في أرض تبدو للوهلة الأولى جافة وعديمة الحياة”.