IBRAHIM EL-SALAHI

Born 1930 in Omdurmán, Sudan, lives and works in Oxford, United Kingdom

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Dry Month of the Fast 1962, Untitled 1962, Fatima 1968

Ibrahim El-Salahi works with motifs from African, Arab, and Islamic art to create paintings and drawings that interrogate and invert common notions of Sudanese identity using a modernist vocabulary. Trained as a painter at London’s Slade School of Fine Art during the mid-1950s, El-Salahi returned to teach at the College of Fine and Applied Arts in Khartoum in 1957. He was one of the initiators of the pioneering art movement known as the Khartoum School, which abstracted Indigenous, Islamic, and calligraphic forms to develop a visual language and identity reflecting postcolonial independence. In 1961, on a trip to Nigeria, he met the writers Chinua Achebe and Wole Soyinka, and forged stronger ties with the pan-African modernist movement he too was a part of. El-Salahi served Sudan as a cultural diplomat in the early seventies, first in London then in Khartoum, where he was imprisoned in 1975–76 on accusations of his involvement in plotting a coup. In prison he continued to secretly draw studies for paintings on miniscule pieces of paper, which he concealed in the sand. The experience informed his subsequent artistic practice in Qatar, where he lived after his release, and later in the UK, where he moved in 1998. He was honored with a retrospective at Tate Modern in London in 2013.

The paintings Dry Month of the Fast and Untitled (both 1962) demonstrate El-Salahi’s inventiveness. The muted tones of his palette borrow from the dry desert hues of Sudan, accentuated with the suggestion of familiar shapes—figures, body parts, heads of birds—yet obscured again through their mutations into background, outline, and shadow. African motifs are evident in both works, with elongated figures reflecting traditional wood carvings and animal figurines. Despite their soft tones, the paintings evoke power, energy, and the supernatural, expressing both reflection and change. El-Salahi’s formal commitment to the drawn line radiates in both works. Fatima (1968) builds on this visual language with organic and geometric shapes placed in formal composition and textural contrast, lending movement and dimensionality to the work. Grounded in Indigenous symbolism and motifs, the painting’s abstract and mask-like shapes morph into the surreal. This represents El-Salahi’s transnational legacy as a pioneer of a visual language that repositioned African art in the global canon of modernism.

إبراهيم الصَّلَحي

من مواليد 1930 بمدينة أم درمان في السودان، ويعيش ويعمل في مدينة أكسفورد البريطانية

يعمل إبراهيم الصَّلَحي على توظيف عناصر فنية مستوحاة من الفن الأفريقي والعربي والإسلامي في إنشاء لوحات ورسومات تعمل على قلب واستجواب المفاهيم الشائعة المرتبطة بالهوية السودانية، ويقوم بوضعها ضمن مفردات حداثية. تدرَّب الصَّلَحي كرسّام في معهد سليد للفنون الجميلة بلندن في منتصف الخمسينيات، ثم عاد للتدريس في كلية الفنون الجميلة والتطبيقية بالخرطوم عام 1957. كان الصَّلَحي أحد مؤسِّسي الحركة الفنية الرائدة المعروفة باسم مدرسة الخرطوم، والتي استَخلَصت الأنماط التصويرية لثقافة السكان الأصليين والثقافة الإسلامية وفن الخط؛ بغية تشكيل لغة وهوية بصرية تعكسان مرحلة الاستقلال وجَلاء الاستعمار. وفي رحلة قام بها إلى نيجيريا عام 1961، التقى الصَّلَحي بالكاتبَيْن: تشينوا أتشيبي وَوُوليه سوينكا، وأسَّس علاقات متينة مع حركة الحداثة العمومية في أفريقيا التي كان هو أيضاً جزءاً منها. خدم الصَّلَحي السودان كدبلوماسي ثقافي في أوائل السبعينيات، أولاً في لندن ثم في الخرطوم، إلا أنه سُجن فيها بين عامي 1975 و1976 بتهمة التورّط في التخطيط لانقلاب. وفي السجن، واصل الصَّلَحي التخطيط للوحاته في السر على قصاصات ورقية صغيرة جداً كان يخفيها في الرمال. غذَّت هذه التجربة مسيرته الفنية لاحقاً في قطر، حيث عاش بعد إطلاق سراحه، ثم في المملكة المتحدة التي انتقل إليها عام 1998. تم تكريم الصَّلَحي في معرض استذكاري أُقيم في متحف تيت مودرن بلندن عام 2013.

تُبرِز لوحتاه “شهر الصيام الجاف” و”بلا عنوان” (كلتاهما عام 1962) مَلَكة الصَّلَحي الإبداعية. تستعير لوحتاه الصامتتان من ألوان الصحراء في السودان، والتي تبرز لنا من خلال أشكال مألوفة – مثل: أشكال البشر وأجزاء الجسم ورؤوس الطيور – إلا أنها تحتجب سريعاً لتذوب في الخلفية والخطوط والظلال. وتظهر العناصر الأفريقية بوضوح في كلتا اللوحتين، حيث تعكس الأشكال المُمَدَّدة المنحوتات الخشبية التقليدية وتماثيل الحيوانات. ورغم ألوانها الرقيقة، تستحضر هاتان اللوحتان صوراً من القوة والطاقة والظواهر الخارقة للطبيعة، معبِّرةً بذلك عن التأمّل والتبدّل. يُشِعّ من كلا العملين التزام الصَّلَحي بالخط المرسوم كأسلوب فني في الرسم. وتعتمد لوحته “فاطمة” (1968) على هذه اللغة البصرية التي تضع الأشكال العضوية والهندسية ضمن تكوين شكلي وتباين تركيبي، بما يُضفي صورة من الحركة والأبعاد على هيئة العمل. ترتكز اللوحة على رموز وعناصر مستوحاة من ثقافة السكان الأصليين، لذلك نرى أشكال اللوحة المجرَّدة والشبيهة بالأقنعة تنتقل نحو فضاء سريالي جديد. يمثِّل هذا الأسلوب الفني إرث الصَّلَحي العابر للحدود، بصفته رائداً في اللغة البصرية نجح في إعادة وضع الفن الأفريقي على خارطة الفن الحداثي.