LALA RUKH

She was born in 1948 and died in 2017 in Lahore, Pakistan

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Selected works on paper

1983-2010

Lala Rukh was one of the co-founders of the pioneering women’s rights organization Women’s Action Forum (WAF) as well as an abstractionist who worked with text-like symbols and graphite marks inspired by the notations of traditional Hindustani music and Islamic calligraphy. Trained in fine arts at the University of Punjab in Lahore and the University of Chicago, she often used her artistic practice to bring attention to social and human rights. During Pakistan’s military dictatorship of the 1980s, when government-controlled printing offices in Lahore refused to print the WAF’s protest materials, Rukh began designing and screen-printing the posters herself, calling for the equal rights and freedom of women. She later established printmaking workshops to aid women involved in similar movements across South Asia. A committed educator, Rukh taught for thirty years at the University of Punjab and the National College of Arts, where she also established an MA (Hons.) visual art program and helmed the school’s art history department.

In contrast to her vivid, strident posters and activism, Rukh’s artistic practice was grounded in Minimalist constraint. The five works on display, spanning the period between 1983 and 2010, are exemplary of the sparing precision that defined her language of mark-making. In Untitled (2) (1983–86) and Untitled (6) (1983–86), Conté crayon marks are reduced to fine, nominal curves of line on paper, studiously distilled yet gestural, dynamic, and bordering on the figurative, like a musical score. Her preoccupation with classical Hindustani music is evident throughout; the works presented collectively suggest both movement and the making of sound. In Untitled (2003) the repetitive lines reveal the evolution of her visual language. Far from popular ideas of Minimalism as stark, works such as Untitled 1, 2 (2010), a diptych, and Untitled (2010) build on her early vocabulary of markings, while using a broader, more concentrated constellation of graphite lines and dots on carbon paper. The drawings suggest the specificities of the sky, sea, or horizon as well as a space of emergent possibility and interpretation. Rukh’s work as a whole is framed by this commitment to the formal practice of drawing, ultimately forming an index of a lifetime spent looking, listening, and committing her own hieroglyphics to paper.

لالا روخ

من مواليد 1948 وتوفيت عام 2017 في مدينة لاهور في باكستان

أعمال مختارة على الورق

1983-2010

ساهمت لالا روخ في تأسيس منظمة “منتدى العمل النسائي” الرائدة في مجال حقوق المرأة، وهي فنانة تجريدية انصبّ اهتمامها على العمل باستخدام رموز تشبه النصوص وعلامات الجرافيت المستوحاة من نوتات الموسيقى الهندوستانية التقليدية والخط الإسلامي. درست روخ الفنون الجميلة في جامعة البنجاب في لاهور وجامعة شيكاغو، وكثيراً ما استثمرت عطاءها الفني لجذب الانتباه إلى قضايا الحقوق الاجتماعية وحقوق الإنسان. يشار إلى أنه خلال فترة الديكتاتورية العسكرية الباكستانية في الثمانينيات، عندما رفضت دور الطباعة التي تسيطر عليها الحكومة في لاهور طباعة المواد الاحتجاجية لمنتدى المرأة العالمي، بدأت روخ في تصميم الملصقات وطباعتها بنفسها باستخدام تقنية الطباعة بالشاشة الحريرية، داعيةً إلى المساواة في الحقوق والحرية للمرأة، وأسَّست لاحقاً ورشاً خاصة في مجال الطباعة لمساعدة النساء المشاركات في حركات مماثلة في جنوب آسيا. كما درَّست روخ لمدة ثلاثين عاماً في جامعة البنجاب والكلية الوطنية للفنون، حيث أنشأت أيضاً برنامج ماجستير في الفنون البصرية، وأدارت قسم تاريخ الفن في الكلية.

وعلى عكس ملصقاتها المليئة بالحركة والصخب ونشاطها الحقوقي، كانت مسيرة روخ الفنية مرتكزة على أطر المدرسة التبسيطية، حيث تُعَدّ الأعمال الخمسة المعروضة، والتي تمتدّ خلال الفترة ما بين عامي 1983 و2010، نموذجاً للدقة المتقنة التي حدَّدت لغتها البصرية في صناعة الدلالات. في عملها “دون عنوان (2)” (1983–1986) و”دون عنوان (6)” (1983–1986)، تم تبسيط علامات قلم كونتي الشمعي واختزالها في خط ذي منحنيات رمزية دقيقة، والتي رغم بساطتها الشديدة، إلا أنها إيمائية وواضحة وديناميكية، وتكاد تكون مجازية مثل النوتة الموسيقية. ويتّضح انشغالها بالموسيقى الهندوستانية الكلاسيكية طوال الوقت، حيث تشير الأعمال المعروضة بشكل جماعي إلى الحركة وإنتاج الصوت. في حين تكشف الخطوط المتكررة في “دون عنوان” (2003) عن تطوّر لغتها البصرية. وبعيداً عن الأفكار الشائعة عن الفن التبسيطي، فإن أعمالاً مثل: “دون عنوان 1، 2″ (2010)، وهي لوحة ثنائية، و”دون عنوان” (2010) تعتمد على مفرداتها المبكّرة للدلالات، مع استخدام كوكبة أوسع وأكثر تركيزاً من خطوط ونقاط الجرافيت على ورق الكربون، إذ تعكس الرسومات سمات السماء أو البحر أو الأفق، بالإضافة إلى توفير مساحة من الاحتمالات والتفسيرات المفتوحة. ويتأطّر عمل روخ ككلٍّ من خلال هذا الالتزام بالممارسة التشكيلية للرسم، ليقدِّم في نهاية المطاف مؤشِّراً على الحياة التي قضتها في إمعان السمع والبصر والالتزام بتوثيق رموزها ودلالاتها على الورق.