NABILA AL BASSAM

Born Mumbai, India, lives and works in Al Khobar, Saudi Arabia

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Selected Works

1993–99

Nabila Al Bassam works with mixed-media and traditional textile making processes to produce multilayered collages on canvas that explore materiality and structure. Trained as an educator and teacher at the American University of Beirut in the late 1960s, she then studied silk-screen printing and drawing in the United States. After returning to Saudi Arabia in 1979, Al Bassam spent years traveling across the Kingdom, conducting extensive research and interviews with craftswomen involved in the production of traditional textiles. Drawing on her deep knowledge of the histories and techniques of fabrics and weaving, Al Bassam uses cut-outs of handmade textiles along with embroidered and antique fabrics, beads, and other decorative elements collected from her travels to form works that celebrate traditional crafts. In 1979 she founded the Arab Heritage Gallery in Al Khobar to serve as an exhibition space for artists as well as an archive and holding for modern and contemporary works inspired by these traditional crafts.

The works on view convey Al Bassam’s distinctive interpretation of Saudi Arabian landscapes. Cut and woven fragments of textiles are layered horizontally to create backgrounds giving the illusion of foreground and depth. In two works each with the title Buildings of Southern Arabia she uses the characteristic front embroidery from traditional dresses of Aseer to collage and shape the traditional houses of the Aseer and Najd regions of Saudi Arabia within a landscape setting. The iconic indigenous palm trees of the desert punctuate these vistas, as do variations of texture. Vibrant colors and paint applied over the collage of fabrics create emphasis—windows, outlines, figures, shadow, and light. The Lighthouse of Saudi (1999) and The Lighthouse of the South (1999) show stacked, compact structures suggesting a town or city, sometimes highlighted with beads. The first shows the painted forms of female figures who live within, while an additional untitled work draws on Al Sadu weaving techniques. For Al Bassam, her compositions and use of fabric are both an assertion of the legacy of ancestral art and an homage to the women who have typically produced these works.

نبيلة البسام

من مواليد مدينة مومباي في الهند، وتعيش وتعمل في مدينة الخبر بالمملكة العربية السعودية

اعمال محددة

1993–99

نبيلة البسام فنانة تعتمد على تقنيات الوسائط المتعدّدة وفنون النسيج التقليدية في إنتاج لوحات من الكولاج متعدّد الطبقات، تستكشف من خلالها مفاهيم المادة والبناء. تخصّصت نبيلة في مجال التعليم في الجامعة الأمريكية في بيروت في أواخر الستينيات، ثم درست فنون الطباعة بالشاشة الحريرية والرسم في الولايات المتحدة. وبعد عودتها إلى المملكة العربية السعودية عام 1979، ذهبت البسام في رحلات استكشافية عبر أرجاء المملكة تُجري فيها أبحاثاً مكثّفة ومقابلات مع حِرَفيّات تخصّصن في صناعة النسيج التقليدي. وتنعكس معرفة الفنانة العميقة بتاريخ الأقمشة والنسيج وتقنياتهما في أعمالها الفنية، حيث تستخدم البسام قِطَعاً مقصوصة من منسوجات مصنوعة يدويّاً، وتضيف عليها الأقمشة المطرّزة والعتيقة وحبّات الخَرَز وقِطَعاً مختلفة للزينة جمعتها أثناء رحلاتها، لتنتج في النهاية عملاً يحتفي بتراث الحرف التقليدية. في عام 1979، أسَّست الفنانة معرض التراث العربي في الخبر؛ ليكون مساحة عرض للفنانين وأرشيفاً حاضناً للأعمال الحداثية والمعاصرة المستوحاة من الحرف التقليدية.

تقدِّم الأعمال المعروضة هنا معالم مختلفة من المملكة العربية السعودية، تعرضها الفنانة بطريقتها الخاصة؛ حيث تستخدم البسام قِطَعاً من القماش المنسوج؛ لتوجد خلفية أفقية متعدّدة الطبقات تعطي إحساساً بالأبعاد؛ إذ يمكن ملاحظة واجهة العمل، ومن ثَمّ ملاحظة الطبقات الأعمق منه، وفي عملَيها اللذين يحملان عنوان “مبانٍ في جنوب الجزيرة العربية”، تستخدم البسام التطريز الأمامي المميَّز للأثواب التقليدية في عسير؛ لتشكّل بها البيوت التقليدية في منطقتيْ نجد وعسير في السعودية. تظهر هذه البيوت ضمن مشهد متكامل من المناظر الطبيعية، تتخلّله أشجار النخيل، وتُضفي عليه الألوان المستخدمة على القماش لمسة تفصيلية تبيّن النوافذ والهياكل العامة والأشخاص والتباينات بين الظل والنور. ومن خلال عملَيها “منارة السعودية” (1999) و”منارة الجنوب” (1999) تظهر مجموعة من الهياكل المجمَّعة بطريقة توحي بشكل بلدة أو مدينة، تبرز تفاصيلها أحياناً من خلال استخدامها للخَرَز، ويُظهر العمل الأول هيئات مرسومة تدلّ على الشخصيات النسائية التي تسكن تلك المناطق، بينما يشير عمل آخر بلا عنوان إلى تقنيات نسج السدو. بالنسبة للبسام، فإن هذه الأعمال وتقنيات استخدام الأقمشة ما هي إلا توثيق لإرث وفنون الأجداد وتكريم للنساء اللواتي أنتجن أغلب هذه المنسوجات.