SIAH ARMAJANI

Born 1939 in Lahijan, Iran, died 2020 in Minneapolis, MN, United States

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Selected works

1957-2016

Iranian-American artist Siah Armajani is best known for public structures—reading rooms, gardens, lounges, and gazebos—that encourage civic assembly, dialogue, reflection, and contemplation. Among his most notable public works are the Irene Hixon Whitney Bridge (1988) in Minneapolis, where he lived and worked until his death in 2020, and Bridge, Tower, Cauldron, which housed the flame at the 1996 Summer Olympics in Atlanta. Harboring artistic ambitions from a young age, Armajani studied for a time with a master painter and calligrapher. His earliest works, completed while he was still a university student in Tehran, are unruly subversions of traditional Persian book art. In place of measured calligraphic strokes are hasty, improvised scribbles akin to handwriting or graffiti, tricky even for those fluent in Farsi to read. Ghostly echoes of familiar figures haunt the negative spaces, often intruding into and obscuring parts of texts haphazardly scattered across the page, which juxtapose the writings of canonical and modernist Persian poets with slogans, talismans, and other popular written ephemera. 

In 1960 Armajani’s father sent him to stay with an uncle who taught at Macalester College in Saint Paul. Armajani continued to work with Farsi after his arrival in the US, completely filling shirts and canvases with lines of indecipherable script. In Poetry (1965), words and sentences, rather than conveying meaning, function like brushstrokes in a monochrome composition. At Macalester, Armajani studied philosophy and mathematics, the latter possibly instigating a shift in his artistic vocabulary from the calligraphic to the typographic and computational that defines his conceptual works of the late 1960s and early 1970s, which feature programing code and dot-matrix print. This transition is apparent in Three Pears (1966–67) where the fruit—an often repeated reference to early still-life exercises also seen in Dictionary of Numbers (1957)—is embedded in a neat grid of stamped English letters.

By the late 1960s, Armajani had begun applying his irreverent deconstructive approach to the vernacular wooden architecture that surrounded him in the American Midwest, remixing its language into playful compositions—both as scale models and the public artworks for which he is renowned. Drawn to the simplicity and self-evident construction of such architecture, especially bridges and houses, he continued to reference it for decades to follow. In House with a Golden Chimney (1975), a toy house blocks passage across a trussed bridge, its gilded chimney adding a whimsical accent. In Kansas City Bridge No.2 (2016), various types of bridges are jumbled together. Forgoing function, the logic of these architectural propositions is always more poetic than semantic.

سيا ارمجاني

من مواليد 1939 بمدينة لاهيجان في إيران، وتوفي عام 2020 في مدينة مينيابوليس, الولايات المتحدة

اعمال محددة

1957-2016

اشتهر الفنان الأمريكي من أصل إيراني سيا ارمجاني بإنتاج المباني والهياكل العامة، بما فيها غرف القراءة، والحدائق، والصالات، والشرفات، والتي تشجِّع على التجمّع والحوار والتأمّل. ومن بين أعماله العامة الأكثر شهرةً “جسر إيرين هيكسون ويتني” (1988) في مينيابوليس، والتي عاش وعمل فيها حتى وفاته عام 2020، وعمل “جسر، برج، مرجل” الذي ضم شعلة دورة الألعاب الأولمبية الصيفية لعام 1996 في أتلانتا. بدأت طموحات ارمجاني الفنية في الظهور منذ الصغر، وتتلمذ لبعض الوقت على يد رسام وخطاط محترف، وأنجز أول أعماله عندما كان ما يزال طالباً جامعياً في طهران، حيث كانت تلك المجموعة بمثابة تمرّد واضح على فن تزيين الكتب بالطريقة الفارسية التقليدية، فبدلاً من الرسم المتأنّي للخطوط، تظهر خربشات متسرّعة ومرتجلة تشبه الكتابة اليدوية أو الكتابة على الجدران (الغرافيتي)، والتي تصعب قراءتها حتى بالنسبة لمن يجيدون الفارسية، بينما تمتلئ المساحات الفارغة بخيالات شخصيات وهيئات تبدو مألوفة، غالباً ما تعترض النصوص المنتشرة بشكل عشوائي في الصفحة وتحجب أجزاء منها، واضعاً كتابات الشعراء الفرس المخضرمين والحداثيين جنباً إلى جنب مع شعارات وطلاسم وكتابات شعبية عابرة.

وفي عام 1960، أرسله والده إلى الولايات المتحدة للإقامة مع عمه الذي كان أستاذاً بكلية ماكاليستر في سانت بول. واصل ارمجاني عمله على فنون اللغة الفارسية حتى بعد انتقاله إلى الخارج، حيث استمر في رسم القمصان واللوحات بنصوص تصعب قراءة خطها أو تفسيره. وفي عمله “شِعر” (1965) تأتي الكلمات والجمل لا لإيصال المعاني، بل لتكون مجرد ضربات بالفرشاة على لوحة من لون واحد. وفي ماكاليستر، درس ارمجاني الفلسفة والرياضيات، الأمر الذي ربما كان له تأثير في التحول الذي طرأ على مفرداته الفنية، حيث انتقل من استخدام فنون الخط إلى اعتماد الطباعة والحاسوب، وهو ما شكَّل معالم أعماله المفاهيمية في أواخر الستينيات وأوائل السبعينيات. تمثَّل ذلك في استخدام الرموز البرمجية والطباعة النقطية، حيث بدا هذا التحول واضحاً في عمله “ثلاث حبات كمثرى” (1966–1967)، إذ تم تضمين الفاكهة – ربما في إشارة متكررة إلى أعماله الفنية المبكّرة في تجسيد الطبيعة الصامتة، وهو ما يظهر أيضاً في عمله “قاموس الأرقام” (1957) – في شبكة أنيقة من الحروف الإنجليزية المختومة.

ومع أواخر الستينيات، بدأ ارمجاني في تطبيق نهجه التفكيكي على العمارة الخشبية المحلّية التي أحاطت به في مناطق الغرب الأوسط في أمريكا، حيث أعاد مزج لغتها في تركيبات مرحة، سواءً كنماذج مصغّرة أو أعمال فنية عامة حققت له شهرة كبيرة، حيث جذبته بساطة هذه العمارة وبناؤها الهيكلي الواضح، خاصة في الجسور والمنازل، واستمر في الإشارة إليها في أعماله طوال عقود من الزمن. وفي عمله “بيت ذو مدخنة ذهبية” (1975) يُعرقل بيت ألعاب حركة المرور على جسر مقنطر، كما تضفي مدخنته الذهبية لمسة تأملية غريبة على اللوحة، وفي عمله “جسر مدينة كانساس رقم 2” (2016)، يخلط الفنان أشكالاً مختلفة من الجسور مع بعضها البعض. وبعيداً عن وظيفة هذه التركيبات المعمارية، لا بد من الإشارة إلى أن الفنان أولى أهمية كبرى للمعاني الشاعرية للكلمات، بدلاً من معناها الدلالي.