ANAÏS TONDEUR

Born 1985 in Paris, France, where she lives and works

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Urban Petrichor (2015-ongoing), Fragments of Soil (2024)

Anaïs Tondeur is an artist who uses image-based and olfactive investigations as anthropological tools. Her installations interweave fieldwork and fiction to consider the urban condition and its relationship to ecology. Having studied at Central Saint Martins and the Royal College of Art in London, she was awarded the Prix Photographie & Sciences (2023) and Prix Art of Change 21 (2021). She has also completed multiple residencies, including at the Musée des Arts et Métiers and the Muséum national d’Histoire naturelle in Paris. Exploring ways to reintegrate human life into the natural cycles of the earth, she creates protocols of attention focusing on soil, plants, and the atmosphere. Tondeur’s research-based practice is driven by an interdisciplinarity approach, which have taken her on expeditions to places such as the boundaries of tectonic plates, the Chernobyl exclusion zone, and the infrastructure of tunnels beneath the city of Paris.

Urban Petrichor (2015–ongoing) stems from an investigation into the traces of the petrichor, the smell of soil after rain. In her collaboration with anthropologist Germain Meulemans, the artist invited over one hundred inhabitants to turn their attention to the organic processes thriving in the cracks of city pavement. During collective walks through Paris and its immediate surroundings, they collected urban soils, which were then distilled using the traditional process of hydrodistillation. In the display, the soil distillates are shown in suspended Florence flasks. Their contents are continually transforming in a visible alchemy, while casting shifting shadows and reflecting light. 

In this process they reenact a protocol of a nineteenth-century Parisian chemist who studied mud through scent, devoting years of research to the oxidized earth under and between the city’s cobblestones. Creating the first olfactory palette of Paris soils, Tondeur and Meulemans are not searching to convey petrichor as a substance but as a process arising from a complex set of reactions between atmosphere, soil, and microorganisms in the earth. The metamorphic quality of the work urges reflection on how the ground and the sky, two entities that modern thinking about the city has tended to separate, may once again be brought into correspondence.

آنيه توندور

من مواليد 1985 في العاصمة الفرنسية باريس، حيث تعيش وتعمل

آنيه توندور، فنانة توظّف في أعمالها الفنية جملةً من أدوات البحث الأنثروبولوجي، والتي تتمثّل في التصوير والبحث في الخصائص العطرية. تجمع أعمالها التركيبية ما بين العمل الميداني والخيال، لتعكس واقع الحياة في المدن وعلاقتها بالبيئة. درست آنيه في كلية سنترال سانت مارتينز والكلية الملكية للفنون في لندن، وحازت جائزة بريكس للتصوير والعلوم (2023)، وجائزة بريكس لفن التغيير 21 (2021)، كما أكملت عدة برامج إقامة فنية في متحف الفنون والحِرَف والمتحف الوطني للتاريخ الطبيعي في باريس. تسعى آنيه عبر أعمالها لإيجاد سبل لإعادة دمج الحياة البشرية مع الدورات الطبيعية للأرض، وتنتج أسلوباً قائماً على مراقبة التربة والنباتات والجو. أعمالها الفنية قائمة على البحث الميداني، وهو ما يقودها للدمج بين عدد من التخصصات الفنية، من أهم ركائزه الرحلات الاستكشافية، حيث استطلعت عن قرب أماكن مختلفة؛ مثل: حدود الصفائح التكتونية، ومنطقة تشيرنوبل المحظورة، والبنية التحتية لأنفاق باريس.

ينبثق عمل “رائحة الغيث في المدينة” من بحث قائم على أثر رائحة التربة الندية بعد المطر، حيث تعاونت الفنانة مع عالِم الأنثروبولوجيا جيرمان موليمانز، وقاما بدعوة أكثر من مائة من سكان باريس لمراقبة العمليات الطبيعية العضوية التي تبدأ بين تصدعات أرصفة المدينة. ومن خلال رحلات مشي جماعية بين أرجاء باريس والمناطق القريبة منها، جمع المشاركون تربة تم تقطيرها لاحقاً باستخدام التقنيات التقليدية للتقطير المائي. في هذا العمل، تظهر نواتج التربة المقطَّرة في قوارير معلَّقة، وتتحوَّل مكوِّناتها باستمرار في تفاعلات كيميائية مرئية، وتعكس الضوء وتكوِّن الظلال باستمرار.

تستعين الفنانة وموليمانز في هذه العملية بتطبيق عملية كيمائية كان يجريها كيميائي باريسي في القرن التاسع عشر، درس الطين وخصائصه من خلال الرائحة، مخصِّصاً سنوات من البحث في الأرض المؤكسدة تحت الطرقات المرصوفة في المدينة وبين الحصى الذي يملؤها، منتجاً بذلك أول مجموعة عطرية لتربة باريس. في أبحاثهما، لا يسعى الثنائي توندور وموليمانز لوضع رائحة الأرض كوسيط أو مادة، بل كعملية تنشأ من تفاعلات معقّدة بين الجو والتربة والكائنات الحية الدقيقة التي تعيش في الأرض. تحثّنا الطبيعة المجازية لهذا العمل على التأمل في السماء والأرض، ليس على أنهما كيانان منفصلان كما هو سائد حالياً، بل كيانان يمكن لهما الاندماج والتناغم ضمن كينونة واحدة.