DALA NASSER

She was born in 1990 in Tyre, Lebanon, and lives and works in the Lebanese capital, Beirut

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Mineral Lick

2019

Dala Nasser works with sound, performance, film, and painting to create immersive installations that emphasize material transformation over time and bear witness to places impacted by conflict and climate change. Trained as a painter at the Slade School of Fine Arts in London and the Yale School of Art in New Haven, she was awarded the 2017 Emerging Artist Prize at the Sursock Museum’s 32nd Salon d’Automne in Beirut. While her work is multidisciplinary, Nasser draws on her practice as a painter and her family’s heritage as farmland owners to respond to histories embedded in specific locations. Shown as fragments, as draped tarps, stretched on wood to form makeshift structures, or sometimes accompanied by sound, her canvases are the result of intensive processes of making and unmaking. Repeated actions of marking, soaking, burying, rubbing, and dyeing with plants from her own garden make her works indexes of place, alternate and abstracted views of the landscapes that themselves evolve with time. The weathering and deterioration of her working materials become the visual markers of systemic failure and environmental degeneration.

In Mineral Lick (2019) Nasser probes Lebanon’s unique regional position as a water-rich nation to examine water distribution and toxicity in her hometown of Beirut. Using tap water from all sixty sectors of Beirut, which is known for its heavy rains that flow down the mountains and seep into an aging underground pipe infrastructure, Nasser creates her own abstracted hydromap of the city. The artist mixes equal parts dye and rock salt to each gallon of water before submerging fabric into each sample. The fabric autonomously grows its own salts in response to the varying acidity levels of each neighborhood’s water supply. The installation suggests the poisonous impact of inaction and ineffectiveness in a shifting context where language and political legitimacy have lost value. During its first showing at an exhibition at Ashkal Alwan, The Lebanese Association for Plastic Arts in Beirut in 2019, Mineral Lick was displayed for a single evening before the street protests of the October 17 Revolution—in response to a series of cabinet-issued tax reforms—brought the country to a standstill.

دالا ناصر

من مواليد 1990 في صور بلبنان، وتعيش وتعمل في العاصمة اللبنانية بيروت

2019

تعمل دالا ناصر في مجالات الصوت والأداء والأفلام والرسم، لتقدِّم أعمالاً فنية تركيبية غامرة تسلِّط الضوء على تحوّل المادة بمرور الوقت، وتشهد على الأماكن المتأثّرة بالصراعات والتغيّرات المناخية. تدرّبت دالا على الرسم في كلية سليد للفنون الجميلة في لندن وكلية ييل للفنون في نيو هيفن، كما حصلت على جائزة الفنان الناشئ عام 2017 في معرض صالون الخريف الثاني والثلاثين بمتحف سرسق في بيروت. وفي حين أن عملها يجمع بين تخصصات فنية متعددة، إلا أنها تعتمد على موهبتها كرسّامة وعلى تراث عائلتها كمُلّاك للأراضي الزراعية لتقصّي التاريخ المتأصّل لمواقع محدّدة. وتأتي لوحاتها نتيجة لعمليات تصنيع وتفكيك مكثّفة، وتظهر على شكل قطع أو أقمشة ملفوفة أو مشدودة على الخشب، بحيث تشكِّل هياكل مؤقّتة، أو تكون مصحوبة بالصوت أحياناً. أما الخطوات المتكرّرة التي تتّبعها والمتمثّلة في وضع علامات التحديد والنقع والدفن والفرك والصباغة باستخدام نباتات حديقتها، فهي تجعل من أعمالها علامات تصنيفية للمكان، ومناظر بديلة ومجرّدة للمناظر الطبيعية التي تتطوّر بحد ذاتها مع مرور الوقت، حيث أصبح تلف مواد العمل وتآكلها بمثابة علامات مرئية تدلّ على فشل النظام والتدهور البيئي.

في عملها “لعقة معدنية” (2019)، تستكشف ناصر مكانة لبنان الإقليمية الفريدة كدولة غنية بالمياه؛ لدراسة توزيع المياه ومدى سُمّيتها في مسقط رأسها بيروت، حيث أنشأت خريطة مائية مجرّدة للمدينة، عبر استخدام مياه الصنبور من جميع قطاعات بيروت الستين المعروفة بأمطارها الغزيرة، والتي تتدفّق أسفل الجبال وتتسرّب إلى البنية التحتية القديمة للأنابيب المطمورة تحت الأرض. في هذا العمل، تمزج الفنانة أجزاء متساوية من الصبغة والملح الصخري في كل جالون من الماء قبل غمر القماش في كل عيّنة، حيث يُنتِج النسيج أملاحه بشكل مستقل؛ استجابةً لمستويات الحموضة المتفاوتة لإمدادات المياه في كل حي. ويشير هذا العمل التركيبي إلى التأثير السامّ للتقاعس عن العمل وعدم التعامل بجدّية مع هذا السياق المتغيّر، الذي فقدت فيه اللغة والشرعية السياسية قيمتها. خلال عرضه الأول في معرض “أشكال ألوان”، التابع للجمعية اللبنانية للفنون التشكيلية في بيروت عام 2019، عُرِض عمل “لعقة معدنية” لأمسية واحدة، قبل اندلاع الاحتجاجات التي ملأت الشوارع عقب ثورة 17 أكتوبر – ردّاً على سلسلة من الإصلاحات الضريبية التي أصدرها مجلس الوزراء – والتي أوصلت البلاد إلى طريق مسدود.