HAMRA ABBAS

Born in 1976 in the Kuwaiti capital, she lives and works between Lahore, Pakistan, and Boston, Massachusetts

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Mountain 5

2023

Trained in the tradition of miniature painting at the National College of Arts in Lahore, Hamra Abbas explores historical techniques, while foregrounding questions of faith and devotion, and challenging Orientalist legacies. Having also lived in the United States and studied in Germany at the University of the Arts Berlin, she engages with a wide range of media, from the ancient Chinese painting style of gongbi, learned during a residency in Singapore in 2015, to paper cutting, video, sculptural installation, and, most recently, historical stone-inlay techniques. Abbas’s work defies the perception of classical art forms as static in time and fixed to one culture. In her work different histories and worlds meet.

Mountain 5 (2023) is the largest work in a series of mosaic panels depicting the world’s second highest peak, K2, which the artist started in 2022. Comprising ten panels that create the impression of a boundless, rocky landscape, this labor-intensive work combines two materials: the sturdiness of granite and the tonal variations of lapis lazuli. Based on Abbas’s own drawing, Mountain 5 was created by cutting and joining the lapis lazuli stone; this was followed by the inlay process, which required fixing the stone on a granite base and polishing it to reveal the final image.

This ancient Roman inlay technique of pietra dura (literally meaning “hard stone” in Italian) was revived during the sixteenth century in Florence. Some scholars have traced its way from there to South Asia, reaching a peak of development during the Mughal Empire. As art historian John Clark has argued, the dynamic of influences passing from Europe to Asia cannot be described as derivative. On the contrary, it has led to distinct art forms and modernisms. For example, pietra dura, called parchin kari in South Asia, evolved into a signature Mughal style defined by colorful, meticulous designs, idyllic landscapes, and garden motifs—exemplified in the seventeenth-century architecture of the Taj Mahal. Continuing the artist’s investigation on representations of paradise and nature in Islam, Mountain 5, is a highly contemporary work, both in terms of its monumental scale and the expressive, almost painterly shadings of bright blues and grays used to create the mountain landscape—for the artist, a space of contemplation and harmony.

حمرا عباس

من مواليد 1976 في العاصمة الكويتية، وتعيش وتعمل بين لاهور في باكستان وبوسطن في ولاية ماساتشوستس الأمريكية

الجبل 5

2023

تدربت حمرا عباس على مبادئ رسم المنمنمات في الكلية الوطنية للفنون في لاهور، وتسعى من خلال أعمالها الفنية لاستكشاف مختلف الأساليب الفنية التاريخية، إلى جانب طرحها تساؤلات متباينة عن الإيمان والتقوى، متحدية بذلك الموروثات الاستشراقية. وبعد أن عاشت في الولايات المتحدة ودرست في جامعة الفنون في العاصمة الألمانية برلين، اكتسبت حمرا المعرفة اللازمة للتعامل مع طيف واسع من الوسائط الفنية، بدءاً من أسلوب الرسم الصيني القديم المعروف باسم “غونغبي”، والذي تعلمته خلال إقامتها في سنغافورة في عام 2015، مروراً بقص الورق وأعمال الفيديو والأعمال التركيبية النحتية، كما أتقنت مؤخراً التقنيات التقليدية لترصيع الأحجار. تتميز أعمال الفنانة بتحديها للتصورات المتخيلة عن الأشكال الفنية الكلاسيكية بكونها متوقفة في الماضي ومرتبطة بثقافة واحدة، إذ تلتقي في أعمالها سياقات تاريخية متشابكة وعوالم مختلفة.

يعتبر “الجبل 5” (2023) أكبر عمل ضمن السلسلة التي بدأتها الفنانة عام 2022، وتصور فيه من خلال لوحة فسيفساء “جبل كي 2″، ثاني أعلى قمة جبلية في العالم. صُنع هذا العمل – الذي تطلّب ساعات طويلة – من عشر لوحات تخلق انطباعاً بامتداد لا حدود له من المناظر الصخرية الطبيعية، كما أنه يجمع بين المزايا الفريدة لمادتين: متانة الجرانيت والتدرجات اللونية البراقة لحجر اللازورد. تم إنشاء العمل على أساس رسم أنجزته الفنانة، ثم تم قطع حجر اللازورد وجمعه، وأعقب ذلك ترصيع الرخام الذي تطلّب تثبيت الحجر على قاعدة من الجرانيت وصقله للكشف عن الصورة النهائية.

تسمى هذه التقنية القديمة “بيترا دورا” (والتي تعني في الإيطالية “الحجر الصلب”)، وقد أعيد إحياؤها خلال القرن السادس عشر في فلورنسا، وتتبّع بعض العلماء طريقها من هناك إلى جنوب آسيا حيث وصلت إلى ذروة تطورها خلال حكم الإمبراطورية المغولية في الهند. وكما قال مؤرخ الفن جون كلارك، لا يمكن وصف ديناميكية التأثيرات التي تنتقل من أوروبا إلى آسيا بأنها مشتقة منها، بل إنها – على عكس ذلك التصور – أدّت إلى ظهور أشكال فنية وحداثية متميزة. فعلى سبيل المثال، تطورت تقنية “بيترا دورا”، التي تُسمى “بارشين كاري” في جنوب آسيا، إلى أسلوب مغولي مميّز تعكسه التصاميم الملوّنة والدقيقة والمناظر الطبيعية الخلابة وزخارف الحدائق، والتي تجسّدت في الهندسة المعمارية لتاج محل في القرن السابع عشر.

واستمراراً لأعمال الفنانة التي تبحث في فكرة الجنة والطبيعة في الإسلام، فإن عملها الفني “الجبل 5” يحمل كافة معالم الفن المعاصر، سواء من حيث حجمه الكبير أو ظلاله التعبيرية الزرقاء والرمادية التي تشبه اللوحات المرسومة، والتي استخدمتها الفنانة لإبراز جمال المناظر الجبلية الطبيعية، والتي تمثّل للفنانة مساحة من الهدوء والسكينة والتأمل.