ASMA BAHMIM

Born in 1979 in Jeddah, Saudi Arabia, where she lives and works

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Fantasia

2022

Asma Bahmim works with handmade paper, natural pigments, and organic materials to explore and revive the art of Islamic miniature painting. She studied at the King Abdulaziz University in Jeddah, first receiving a bachelor’s in art education and then a master’s in drawing and painting. Having obtained her PhD from the University of Jeddah, Bahmim views pedagogical methods as a foundation of her practice. Her deep grounding in historical research and use of references allows Bahmim to draw from contemporary situations to retell and compositionally reconfigure classical tales from old manuscripts by augmenting traditional miniature forms. A faculty member of the fine arts department at King Abdulaziz University, she is also a researcher in the philosophy of children’s art and geospatial art.

The nine selected works on display, all from 2022, feature animals and borrow from ancient fables to address the current state of the world. From the golden-winged fox in Neeran the Alopecia and Red the Fox to the glimmering-feathered falcon and magpies in Strong Wings and Magpie Tawaf or the masked human-headed lioness in By the Moon Pond, these works combine gouache, gold leaf, gum arabic, banana leaves, and natural dyes to probe and invert well-known images from children’s books, folktales, and the imagery of Islamic manuscripts into moral compasses for the present day. By combining fiction and nonfiction, the familiar and the unknown, Bahmim points toward stories that are recognizable and accessible while offering room for deeper interpretation, examination, and inquiry. The tiger protects the cornfields; the sharp-sighted, quick-witted peregrine falcon guards the horizon; and a chorus of beasts debate and reflect in the sparkling mirror of the pond. Sometimes figures from the world of pop culture merge with the animals, adding contemporary voices to the messages that they convey. American singer and songwriter Ariana Grande is recognizable in By the Moon Pond, wearing the rabbit mask from her Dangerous Woman (2016) album cover, while shown with a lionlike body. Twiggy, the British fashion icon of the 1960s, becomes a delicate bird in Magpie Tawaf. In this fantasy world, animals become the codes and models for a future through forms appropriated from an ancient heritage.

أسماء باهميم

من مواليد 1979 في جدة بالمملكة العربية السعودية، حيث تعيش وتعمل

2022

تفضِّل أسماء باهميم انتقاء الورق المصنوع يدوياً والألوان الطبيعية والمواد العضوية لاستخدامها في أعمالها الفنية، وذلك بغية استكشاف فن المنمنمات الإسلامية وإعادة إحيائه. درست باهميم في جامعة الملك عبدالعزيز بجدة، وحصلت في البداية على البكالوريوس في التربية الفنية، ثم الماجستير في التصميم والرسم. وبعد استكمالها درجة الدكتوراة من جامعة جدة، أخذت باهميم تنظر في الأساليب التربوية بوصفها نقطة الانطلاق لأعمالها الفنية. كما أن تعمقها في البحث التاريخي والاعتماد على المراجع الموثوقة أتاح لها القدرة على توظيف السياقات المعاصرة في إعادة سرد القصص التاريخية المأخوذة من المخطوطات التاريخية، ومنح المنمنمات صورة أكبر من الأصل. باهميم هي عضوة هيئة التدريس بقسم الفنون الجميلة بجامعة الملك عبدالعزيز، وباحثة في فلسفة فن الطفل والفن الجيومكاني.

تعود هذه الأعمال الفنية التسعة إلى العام 2022، وتستلهم الفنانة سرديتها من الحيوانات المذكورة في الأساطير القديمة بهدف إلقاء الضوء على سياقات معاصرة، بدءاً من الثعلب ذهبي الجناح في اللوحتين “الثعلب نيران” و”الثعلب الأحمر”، ووصولاً إلى الصقر ذي الريش اللامع وطائر العُقْعُق في اللوحتين “الأجنحة القوية” و”طواف العقعق”، واللبؤة المقنَّعة ذات الرأس البشري في لوحة “بجوار بِركة القمر”، تجمع هذه اللوحات بين ألوان الغواش المائية وورق الذهب والصمغ العربي وأوراق الموز والألوان الطبيعية، وذلك في رحلة لسبر أغوار الصور المتعارف عليها وتحويلها من كتب الأطفال والحكايات الشعبية والمخطوطات الإسلامية، إلى بوصلة أخلاقية تفيدنا في يومنا الحاضر. وعبر الجمع بين الخيال والواقع، والمعروف والمجهول، تلفت الفنانة أنظارنا إلى قصص نعرفها جيداً، لكنها في ذات الوقت توفّر لنا مساحة لإعادة فهمها بشكل مختلف وأكثر تعمقاً. في إحدى لوحاتها، يبدو النمر وكأنه يحمي حقول الذرة؛ وفي لوحة ثانية، يبدو الشاهين حادّ النظر وسريع البديهة وكأنه يحرس الأفق؛ وفي لوحة ثالثة، تبدو مجموعة من الوحوش وكأنها في حالة نزاع بينما تتأمل مياه البِركة المتلألئة. كما تدمج الفنانة شخصيات من عالم البوب مع هذه الحيوانات، مما يُضفي إيقاعاً معاصراً على الرسائل التي تحملها هذه القصص. فمثلاً، تظهر المغنية وكاتبة الأغاني الأمريكية أريانا غراندي في لوحة “بجوار بِركة القمر” وهي تضع قناع أرنب وترتدي جسداً يشبه جسد الأسد مأخوذاً من غلاف ألبومها “امرأة خطرة”، 2016. كما تتحول أيقونة الموضة البريطانية في الستينيات، تويغي، إلى طائر جميل في لوحة “طواف العقعق”. وهكذا، تصبح الحيوانات، في هذا العالم الخيالي، رموزاً وتصورات للمستقبل عبر قوالب مستمدّة من تراثنا الأدبي الغني.