CITRA SASMITA

Born 1990 in Bali, Indonesia, where she lives and works

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Timur Merah Project XII: Rivers With No End

2023

Citra Sasmita is a Balinese multidisciplinary artist, whose work unravels myths and misconceptions about Balinese art and culture with a particular focus on building female-centered narratives that counter colonial legacies. Sasmita’s paintings, sculptures, and installations draw from the style of traditional Kamasan painting and its figurative and narrative compositions. Populating masculine mythologies with female protagonists, she reimagines this cultural heritage. Her work was included in Biennale Yogyakarta (2019) and is being presented at the Thailand Biennale in Chiang Rai (2023–24). Sasmita was a Gold Award Winner UOB Painting of the Year in 2017. 

The installation Timur Merah Project XII: Rivers with No End (2024) is the most recent iteration of Sasmita’s long-running Timur Merah Project, which she began in 2019. Meaning “the east is red,” the work follows the propagation of maritime Islamic culture across the agrarian Indonesian archipelago and is described by the artist as “a historical pilgrimage and ancestral narrative.” Sasmita explores Islam’s arrival through sea routes, beginning in the eigth century CE, and specifically the relevance of the port of Nusantara, tracing its influence on both the spiritual and material culture of the region. The work utilizes architectural elements typical of Nusantara, where the historical traces of Islam remain imprinted upon the architecture of the city. In the work, wooden pillars carved in a traditional style with minimalist floral carvings are shown at a horizontal, symbolizing rivers, the flow of knowledge, and the fluid Islamic and Hindi civilization of Bali. Attached to these pillars are embroidered tapestries and flags. The floral tapestries that comprise the work are taken from decorations traditionally found on the sails of ships belonging to the Bugis people.

To produce this work, Sasmita collaborated with a women’s community in Jembrana, Negara, West Bali to create the floral embroidery featured hanging from the antique-style pillars of the piece. The first Islamic society developed in Bali was located in Jembrana, Negara, West Bali, and still holds religious and spiritual significance due to this history. The inclusion of this craftwork reflects Sasmita’s ongoing commitment to reinserting Balinese women into historical narratives. 

تشيترا ساسميتا

من مواليد 1990 في بالي بإندونيسيا، حيث تعيش وتعمل

مشروع تيمور ميراه الثاني عشر: أنهار بلا نهاية

2023

تشيترا ساسميتا فنانة من جزيرة بالي الإندونيسية، تحاول من خلال أعمالها الفنية المتنوعة تصحيح المفاهيم الخاطئة عن حركة الفن والثقافة في بالي، مع التركيز بشكل خاص على نظم سرديات تتمحور حول المرأة وتتصدى للموروثات الاستعمارية. الأعمال الفنية المتنوعة التي تنتجها الفنانة – سواء كانت لوحات أو منحوتات أو أعمال تركيبية – مستوحاة جميعها من أسلوب الكاماساني الفني التقليدي وتركيباته التصويرية والسردية. تعيد الفنانة تصوير هذا الإرث الفني الثقافي من خلال دمج الأساطير الذكورية بشخصيات نسائية جديدة. شاركت ساسميتا بأعمالها في بينالي يوغياكارتا (2019)، وبينالي تايلاند في شيانج راي (2023-2024)، كما حصلت على الجائزة الذهبية لأفضل لوحة لعام 2017 ضمن جوائز UOB.

عملها التركيبي “مشروع تيمور ميراه الثاني عشر: أنهار بلا نهاية” (2024) هو أحدث نسخة من مشروع تيمور ميراه الذي بدأته الفنانة في عام 2019، ويعني “الشرق الأحمر”. يتتبع هذا العمل رحلة انتشار الثقافة الإسلامية البحرية عبر الأرخبيل الزراعي الإندونيسي، وهو على حد قول الفنانة “بمثابة رحلة حج تاريخية ورواية لقصة الأسلاف.” حيث تستكشف ساسميتا وصول الإسلام عبر الطرق البحرية في بدايات القرن الثامن الميلادي، وخاصة تلك التي ازدهرت عبر ميناء نوسانتارا، لتوثق تأثيره على الثقافة المادية والروحية في المنطقة. يستخدم العمل العناصر المعمارية التي تشتهر بها منطقة نوسانتارا، والتي ما تزال شاهدة على التأثير الإسلامي الحاضر في تفاصيل المدينة المعمارية. تظهر في العمل أعمدة خشبية حُفِرت بأسلوب تقليدي، مع تصاميم من الأزهار الزخرفية البسيطة، والتي تظهر بشكل أفقي لترمز إلى الأنهار وتدفق المعرفة وتآلف الحضارة الإسلامية والهندوسية في جزيرة بالي. تضاف إلى هذه الأعمدة منسوجات وأعلام مطرزة مستوحاة من الديكورات التقليدية لأشرعة سفن شعب البوقس.

تعاونت الفنانة مع النساء المحليات في منطقة جيمبرانا لإنتاج هذا العمل من خلال تطريز الزهور على القماش الذي يتدلى من الأعمدة التقليدية. من الجدير بالذكر أن جيمبرانا هي منطقة تقع في ولاية نيغارا غرب بالي، وتمثل أول تشكل للمجتمع الإسلامي في الجزيرة، وما تزال هذه المنطقة حتى اللحظة محافظة على أهميتها الروحية والدينية نظراً لتاريخها العريق. ويعكس استخدام الفنانة لهذا العمل الحِرَفي اليدوي التزامها الدائم بجعل النساء في بالي جزءاً من السردية التاريخية.

تزيين قوارب الصيد، بيرانشاك، جيمبرانا، غرب بالي، 2020