JOAN JONAS

She was born in 1936 in New York City, USA, and lives and works between her birthplace and Nova Scotia in Canada

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Reanimation

2010/2012/2013

Joan Jonas is a multimedia artist acclaimed for her dreamlike and ever-evolving work emerging from her enduring fascination with myth and ritual. Amid New York City’s burgeoning art scene of the 1960s and 1970s, Jonas came to be known for her radical experimentation with video and performance using live-feed self-portraits to interrogate portrayals of female identity, at a time when women artists were redefining their artistic paths by turning away from traditionally male-dominated mediums such as painting and sculpture. Among her many collaborators—dancers, musicians, storytellers—have been the artist’s canine companions, repeatedly appearing in her work as drawings or impromptu performers. In 2015 Joan Jonas represented the United States at the 56th Venice Biennale.

As with many of her works, Reanimation (2010/2012/2013) has taken different forms over time, first as a performance in collaboration with jazz musician Jason Moran in 2010, and then restaged as an installation for dOCUMENTA 13 in 2012. The work is inspired by a chapter of Under the Glacier, a 1968 novel by Icelandic author and Nobel laureate Halldór Laxness, which tells the story of a young church emissary sent to investigate strange occurrences in a remote glacial village. Jonas’s immersive installation comprises four videos layering ghostly superimpositions of live projections from the original performance, footage of the artist painting on snow or drawing with ice, and an otherworldly Arctic landscape shot on the Lofoten Islands in Norway. The videos are projected onto four large screens forming a mystical and intimate viewing space. Here a delicate sculpture of suspended crystal balls refracts light from the projections and scatters luminous fragments around the darkened space to resemble the celestial landscape of a starry night. The installation is enveloped by a soundtrack that includes passages from Laxness’s imaginative prose, excerpts of Japanese Noh theater plays, traditional songs of the Indigenous Sami people, and Moran’s original compositions. In an idiosyncratic language of performance, Jonas weaves these images, props, sounds, and her own repeating, ritualized actions into a complex tapestry. Through this flow of sensorial associations, Reanimation invokes a nonlinear, expanded sense of time and the miraculous nature of the world we inhabit—in the artist’s words, “the fragility of life in a rapidly changing situation.”

جوان جوناس

من مواليد 1936 بمدينة نيويورك الأمريكية، وتعيش وتعمل بين مسقط رأسها ونوفا سكوشا في كندا

2010/2012/2013

جوان جوناس فنّانة متعدّدة المواهب، عُرفت بأعمالها الحالمة والمتطوّرة باستمرار، والتي كانت ثمرة وَلَعها الدائم بالأساطير والطقوس الشعائرية. اشتهرت جوناس بنتاجها الثوري التجريبي في مجال فنون الفيديو والأداء، فمن خلال استخدامها لصور شخصية مباشرة؛ كانت تبحث في صور الهوية الأنثوية وسط المشهد الفني المزدهر في مدينة نيويورك في ستينيات وسبعينيات القرن العشرين، وذلك في وقت عكفت فيه الفنانات على إعادة تحديد مساراتهنّ الفنية؛ من خلال الابتعاد عن الأشكال الفنية التقليدية التي يُهَيْمِن عليها الرجال، مثل الرسم والنحت. ومن بين العديد من المتعاونين معها من الراقصين والموسيقيين ورواة القصص، شكّلت الكلاب عنصراً يظهر مراراً وتكراراً في أعمالها كموضوعات للرسم أو كمؤدِّين ارتجاليين. وفي عام 2015، مثَّلت جوان جوناس الولايات المتحدة في بينالي البندقية السادس والخمسين.

اتخذ عملها الفني “إحياء” (2010/2012/2013) أشكالاً مختلفة مع مرور الوقت، كما هو الحال مع العديد من أعمالها الأخرى، حيث بدأ أولاً كعرض أداء بالتعاون مع عازف الجاز جيسون موران عام 2010، ثم أعادت الفنانة تقديمه كعمل تركيبي في “دوكيومنتا 13” عام 2012، وهو مستلهَم من فصل من رواية “تحت جبل الجليد” التي صدرت عام 1968 للمؤلف الآيسلندي الحائز على جائزة نوبل هالدور لاكسنيس، تحكي قصة مبعوث كنيسةٍ شاب أُرسل للتحقيق حول أحداث غريبة وقعت في قرية جليدية نائية. وينطوي العمل التركيبي الغامر الذي تقدِّمه جوناس على أربعة مقاطع فيديو تعرض مشاهد مركّبة ذات إيحاء خيالي، تضم عرض الأداء المباشر الأصلي، ولقطات للفنانة وهي ترسُم على الثلج، وأخرى ترسُم فيها بالجليد، ولقطة لمنظر طبيعي أخّاذ للقطب الشمالي تم تصويرها في جزر لوفوتين في النرويج، وتعرض مقاطع الفيديو على أربع شاشات كبيرة لتشكِّل مساحة مشاهدة روحانية وحميمية. وضمن مساحة العرض نفسها، تبرُز منحوتة رقيقة من الكرات البلّورية المعلّقة التي تعيد انبعاث الضوء الناتج عن عروض الفيديو، وتنثر شذرات مضيئة على مدار المساحة المعتمة لتقدِّم مشهداً سماوياً يبدو وكأنه مرصَّع بالنجوم. وتحيط بالعمل التركيبي موسيقى تصويرية تتضمّن مقاطع من كتابات لاكسنيس النثرية الخيالية، ومقتطفات من مسرحيات نوه اليابانية، وأغانٍ تقليدية لشعب سامِي الأصلي، ومؤلفات موران، وبهذا تمزج جوناس هذه الصور والعناصر والأصوات والطقوس الشعائرية المتكررة ضمن نسيج معقَّد ولغة أدائية مميزة ليستحضر عملُها “إحياء” – من خلال هذا التدفّق الحسي الغني – إحساساً واسعاً بالوقت والطبيعة الإعجازية للعالم الذي نعيش فيه، والذي تصفه الفنانة بأنه يجسِّد: “هشاشة الحياة في أوضاع تشهد تغيّرات متسارعة”.