MUHANNED CADER

Born in 1966 in the Sri Lankan capital, Colombo, he lives and works in Galle, Sri Lanka

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Land and Water

2014

Muhanned Cader uses painting, drawing, and collage to make small format works that are grounded in the personal observation and experience of natural landscapes. Cader studiously abstracts sites of nature—like the inland forests of his homeland—transforming them into carefully rendered scenes or collages. He describes these works as “mapping all the ideas of a landscape,” in which he often chooses to avoid the traditional rectangular framing of a canvas to create organically shaped views or peepholes into another world. Studying in the US, he received his Bachelor’s in fine arts from the Art Institute of Chicago in 1994. He was awarded Sri Lanka’s Kala Suri in 2005—a national order of merit by the President for excellence in the arts—and has taken part in exhibitions such as the 1st Lahore Biennale (2018), the Kochi-Muziris Biennale (2014), and the Singapore Biennale (2006).

Land and Water (2014) comprises one of the accordion books that have become central to Cader’s practice. Composed in a Moleskine notebook and extending almost two meters when fully unfolded, this work is an example of his signature visual language of collage, with its fluid, gestural arrangement of cut-outs and his ease with color. Sourced from personal snapshots and found materials, the composition of Land and Water suggests the transitions across transcontinental vistas. Forming an irregular but continuous path across not one but many landscapes, the work suggests points of juncture, where change has occurred. Starting at one end, the viewer wanders through different terrains, navigating along shapes and outlines. The shimmering sky-blue that could point either to heaven or sea meets the earth-tones of an evident desert followed by a sliver of green. This preoccupation with a view of land meeting water is found repeatedly in his work as a fundamental element of all natural scenes, occurring here at vertical interfaces instead of across the horizontal. While the stretched horizons of his landscapes and work titles sometimes have metaphorical undertones that suggest larger questions, in his open-ended practice, the artist is first and foremost preoccupied with finding formal language in color, shape, and form.

مهند قادر

من مواليد 1966 في العاصمة السريلانكية كولومبو، ويعيش ويعمل بمدينة غالي في سريلانكا

2014

يستخدم مهند قادر الرسم والتصوير والكولاج لإنتاج أعمال فنية بأحجام صغيرة، ترتكز على الملاحظة والتجربة الشخصية للمناظر الطبيعية. يعكف قادر على دراسة وتجريد المواقع الطبيعية – مثل: غابات المناطق الداخلية في بلاده – وتحويلها إلى مشاهد ولوحات كولاج مرتّبة بعناية فائقة. ويصف قادر هذه الأعمال بأنها “ترسم خرائط تمثّل أفكار المناظر الطبيعية”، حيث غالباً ما يتجنّب الإطار المستطيل التقليدي لقماش اللوحة، ويعمد لتشكيل مناظر ذات أشكال مستلهَمة من الطبيعة أو فتحات صغيرة تُطِلّ على عوالم أخرى. أثناء دراسته في الولايات المتحدة، حصل قادر على درجة البكالوريوس في الفنون الجميلة من معهد شيكاغو للفنون عام 1994. وحصل على وسام كالا سوري السريلانكي عام 2005، وهو وسام الاستحقاق الوطني للتميز في الفنون الذي يقدِّمه رئيس الجمهورية. كما شارك قادر في عدة معارض؛ مثل: بينالي لاهور الأول (2018)، وبينالي كوتشي-موزيريس (2014)، وبينالي سنغافورة (2006).

عمله الفني “الأرض والمياه” (2014) هو أحد الكتب التي تأخذ شكل آلة الأكورديون الموسيقية، والتي تحتلّ مكانة هامة في مسيرة قادر الفنية. بدأ قادر في تأليف الكتاب في دفتر ملاحظاته، وعند فتحه الآن فهو يمتدّ لمسافة مترين تقريباً، وهو مثال على لغة قادر البصرية المميّزة في الكولاج، والتي تتميّز بتنظيمها الانسيابي والإيمائي للقصاصات، كما أنه يُبرِز قدرة الفنان على توظيف الألوان بسهولة. كتاب “الأرض والمياه” يستمدّ تصميمه من الصور التي التقطها الفنان والمواد التي عثر عليها في خزانته، في إشارة إلى التحولات التي تطرأ عند الانتقال عبر القارات. فمن خلال تشكيل مسار يجمع بين عدم الانتظام والاستمرارية بين العديد من المناظر الطبيعية، فإن العمل يُبرِز النقاط المفصلية التي تشهد تغيرات واضحة. يبدأ المُشاهد من أحد أطراف الكتاب، ليتجوَّل بعدها عبر تضاريس مختلفة، ويتنقّل عبر الأشكال والخطوط العريضة. يلتقي اللون الأزرق السماوي المتلألئ – الذي قد يكون إشارةً إلى السماء أو البحر – مع الألوان الرملية للصحراء، والتي يليها بدوره خط دقيق من اللون الأخضر. نلاحظ كثيراً انشغال الفنان بمنظر التقاء الأرض بالمياه في أعماله، حيث يمثّل هذا الالتقاء عنصراً أساسيّاً في جميع المشاهد الطبيعية التي تظهر على أسطح رأسية بدلاً من الأسطح الأفقية. في حين أن الآفاق الممتدّة للمناظر الطبيعية وعناوين أعمال الفنان تشتمل أحياناً على مضامين مجازية تشير إلى أسئلة أوسع، إلّا أن الفنان – في طرحه لهذه الأسئلة المفتوحة – ينشغل أولاً وقبل كل شيء بإيجاد لغة مرئية صريحة في اللون والشكل والهيئة.