NAZGOL ANSARINIA

Born 1979 in Teheran, Iran, where she lives and works

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Membranes (parts) 2014, Article 47, Pillars, Article 49, Pillars, Article 45, Pillars 2014-18

Born and raised in Tehran, Nazgol Ansarinia adopts a deconstructive approach, first developed during her graduate studies at the California College of the Arts in the early 2000s, to investigate the systems and networks that structure the urban everyday there, paying particular attention to architecture and language as expressions of power. Ansarinia’s interest stems from the breakneck pace of expansion and gentrification in the city over the past few decades, a process that has left it in a disorienting state of eternal flux.

These cycles of demolition and construction often reveal, for a brief period, a fragment of an interior wall, providing access to a private sphere that is otherwise carefully guarded. Ansarinia’s Membrane (parts) (2014) are sections of a one-to-one replica of one such wall molded out of fragile white papier-mâché. On them we can make out traces of the architecture of everyday life: outlines of walls, floors and a stairway connecting two floors; the familiar staggered arrangement of cement blocks; neat, tiled grids; small depressions corresponding to electrical sockets and switches. Monumentalizing a momentary ruin, Membrane indexes and preserves the lives and memories of those who once inhabited these domestic spaces. These ghostly fragments evoke both skin and shroud, the surface of the city’s ever-changing body, and an attempt to arrest that unrelenting process of transformation, and to mourn what is lost as a result.

Ansarinia’s Pillars (2014) is a series of cast resin sculptures that resemble capitals, sometimes attached to pillars. Each is based on an article from the Iranian Constitution, its mass the result of rotating the text around a central axis, its undulating exterior determined by the contours of the Farsi script. Ansarinia intentionally leaves a gap in the resulting forms so that the text remains visible and legible. While her title acknowledges the foundational role that such statutes—which govern economic matters—play in society, Ansarinia transforms these texts into a type of neoclassical architectural ornament that features prominently in the garish new construction that has overrun Tehran in recent years.

نازكل أنصاري نیا

من مواليد 1979 في العاصمة الإيرانية طهران، حيث تعيش وتعمل

ولدت نازكل أنصاري نیا في طهران ونشأت فيها، وخلال دراساتها العليا بكلية كاليفورنيا للفنون في العِقد الأول من القرن الحادي والعشرين، تبنَّت نهجاً فنيّاً تفكيكيّاً في التعمّق في مختلف النُّظُم التي تُشكِّل الحياة اليومية في طهران. تُولي الفنانة اهتماماً خاصاً بالعمارة واللغة، بوصفهما أداتين تعبّران عن القوة، وينبع هذا الاهتمام من التوسع الهائل والتغيرات المتسارعة التي شهدتها طهران على مدى العقود القليلة الماضية؛ الأمر الذي ترك المدينة في حالة غريبة من التحوّل المستمر.

كثيراً ما تكشف عمليات الهدم والبناء في المدينة الجدران الداخلية للمنازل، وكأنها تتيح فرصة الولوج إلى عالم خاص يتمتّع في حالاته العادية بالكثير من الحماية والخصوصية. في عملها “غلاف (أجزاء)” (2014)، تقدِّم أنصاري نیا أجزاء تشبه بنية أحد هذه الجدران، صُنعت من معجون الورق الأبيض، ويمكننا من خلالها أن نلحظ أشكال العمارة التي نراها في حياتنا اليومية، فهناك هيكل للجدران والأرضيات والسلالم التي تصل بين طابقيْن، ويظهر الترتيب المتدرِّج المألوف للطوب الخرساني وهي مصفوفة بأناقة، مع آثار لفتحات المقابس والمفاتيح الكهربائية، مما يُعطي هذا العمل مظهراً يشبه النصب التذكاري، ليوثّق حياة أولئك الذين سكنوا تلك المساحات المنزلية ذات يوم وعاشوا ذكرياتهم فيها. تحاكي هذه الآثار كلّاً من الجلد والضباب، وكأنّ للمدينة جسداً تتغير معالمه باستمرار، في محاولة لإيقاف هذه العملية المستمرة من التغير والتبدل، والتعبير عن الحزن على ما فُقد بسببها.

أما عملها الفني “أعمدة” (2014) فهو عبارة عن سلسلة من المنحوتات المصنوعة من الراتنج المصبوب، وهي تشبه تيجان الأعمدة، والتي تكون أحياناً متصلة ببدن الأعمدة. كل واحدة منها تشير إلى مادة من مواد الدستور الإيراني، ويعبِّر شكلها عن شكل النص الدستوري وهو ملفوف، ويتموَّج شكلها الخارجي بما يشبه الخط الفارسي. تتعمَّد الفنانة ترك فراغٍ في الهيئة النهائية للعمل ليكون النص مرئيّاً ومقروءاً. ويشير عنوان العمل إلى تقدير الفنانة لتلك القوانين التي تحكم المسائل الاقتصادية ودورها في المجتمع. ومن خلال هذا العمل تحوِّل الفنانة هذه النصوص إلى شكل من أشكال الزخرفة المعمارية الكلاسيكية الجديدة، التي تَبرُز في التفاصيل العمرانية الجديدة التي انتشرت في طهران خلال السنوات الأخيرة.