PHI PHI OANH

She was born in 1979 in Houston, USA, and lives and works in Da Nang, Vietnam

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

A Light Exits in the Spring

2023

Phi Phi Oanh has been working with Vietnamese lacquer painting (tranh son mài) for two decades. With a background in painting, she explores this historical technique, engaging its materiality and expanding its form. In 2004 Oanh was awarded a Fulbright scholarship to study traditional tranh son mài in Hanoi, now a key medium in her practice and research. Drawing from the hybrid nature of her Vietnamese-American history, she reconfigures the culturally specific lacquer medium to create familiar yet distinctive, immersive yet intimate installations.

Formed from the sap of the versatile Rhus succedanea tree native to northern Vietnam, lacquer has an ancient history, used to cover utilitarian wooden objects and temple interiors for protection from termites and humidity. In the 1930s, Vietnamese lacquer was introduced as a painting medium at the École Supérieure des Beaux-Arts de l’Indochine, established in Hanoi by the French colonial government, resulting in a hybrid between age-old craft techniques and Western art: the modern tranh son mài. Oanh is interested in expanding this process of acculturation by combining son mài (lacquer) with new materials and display methods to reflect on not only the medium itself but also cross-cultural histories. 

Oanh sees certain metaphors as inherent to the medium. In the same way that lacquering requires multiple applications of varnish on wood, as well as repeated sanding and polishing, memory is formed through an accumulative process, or as the artist puts it, a “sanding away of time and perception.” This focus on memory positions son ta (natural lacquer) as a cultural medium, witness, and marker of the changes in Vietnamese society.

A Light Exists in the Spring (2023) from the series Palimpsest (2013– ongoing) is an attempt at the total dematerialization of the medium, while highlighting the details of its “material qualities … the deep colors and ever-changing light.” The artist’s Lacquerscope machines, adapted from old slide projectors, render small, multicolored images on a large screen in a manner suggesting telescopic views. In display cases, miniature paintings and lacquer “skins” (tranh son mài on clear film) are rescaled through magnifying lenses, recalling microscopic images of infinitesimal worlds. This play between light, surface, scale, and perspective situates son ta between painting and photography, all within an innovative sculptural arrangement.

في في وان

من مواليد 1979 في هيوستن بالولايات المتحدة، وتعيش وتعمل بمدينة دا نانغ في فيتنام

ضوء يخرج في الربيع

2023

تستخدم في في وان تقنية الرسم بالوَرْنيش الفيتنامي (تران سون ماي) كوسيلة للتعبير الفني منذ عِقديْن من الزمان. وانطلاقاً من خبرتها في الرسم، تتعمّق وان في استكشاف هذا الفن العريق من خلال استكشاف طرق جديدة ومبتكرة للعمل بالورنيش وإعادة تشكيله. في عام 2004، حصلت وان على منحة فولبرايت لدراسة فن (التران سون ماي) التقليدي في هانوي، والذي أصبح الآن المادة الرئيسة في أعمالها الفنية وأبحاثها. كما تستلهم وان من خلفيتها الثقافية الفيتنامية-الأمريكية، لتعيد تشكيل الورنيش الفيتنامي بكل ما يحمله من خصوصية ثقافية؛ بهدف إنشاء أعمال تركيبية ذات طابع مألوف، إلا أنها تحمل لمسة جديدة ومميزة في ذات الوقت.

يستخرج الورنيش من شجرة متعددة الاستخدامات تسمى شجرة السماء، وموطنها الأصلي في شمال فيتنام. وللورنيش تاريخ قديم، حيث كان يستخدم في تغطية الأدوات الخشبية اليومية والأجزاء الداخلية من المعابد؛ بهدف حمايتها من النمل الأبيض والرطوبة. وفي ثلاثينيات القرن العشرين، استُخدم الورنيش الفيتنامي كوسيلة للرسم في المدرسة العليا للفنون الجميلة التي أنشأتها الحكومة الاستعمارية الفرنسية بمدينة هانوي، والتي أنتجت مزيجاً يجمع بين التقنيات الحِرفية التقليدية والفنون الغربية، وكانت هذه نقطة البداية لفن (التران سون ماي) الحديث. من جانبها، تهتم وان بتوسيع نطاق هذا التبادل الثقافي عبر الجمع بين الورنيش الفيتنامي ومختلف المواد وأساليب العرض الجديدة، لتسلِّط الضوء ليس فقط على مادة الورنيش نفسها، بل أيضاً على التاريخ بأوجهه الثقافية المتنوعة.

ترى وان أن بعض الاستعارات متأصّلة في هذه المادة الفنية، حيث تتطلّب اللوحة المرسومة بالورنيش وضع طبقات متعددة من الراتنج على الخشب، إضافةً إلى الصنفرة والتلميع بشكل متكرر، وهو ما يشبه ذاكرتنا الإنسانية، التي تتشكّل من خلال عملية تراكمية، وهو ما تطلق عليه الفنانة “صنفرة الوقت والإدراك”. وفي الحقيقة، فإن هذا التركيز على الذاكرة يمنح الورنيش الطبيعي صفة الوسيط الثقافي والشاهد والعلامة الفارقة في التغيرات التي شهدها المجتمع الفيتنامي.

في هذا السياق، يُقدّم العمل الفني “الطرس” (2013) محاولة لإزالة الطابع المادي عن الوسيط، مع تسليط الضوء على تفاصيل “خصائصه المادية … وألوانه العميقة وإضاءته المتغيّرة باستمرار”، حيث تعرض آلات “عرض الورنيش” الخاصة بالفنانة والمقتبسة من أجهزة عرض الشرائح القديمة، صوراً صغيرة متعددة الألوان على شاشة كبيرة، بأسلوب يشبه النظر عبر التلسكوب. وفي صناديق العرض، يتغير قياس اللوحات المصغّرة أو “طبقات الورنيش على الفيلم الشفاف”، من خلال عدسات مكبّرة تذكّرنا بتجربة النظر عبر المجهر أو التلسكوب إلى عوالم متناهية الصغر، حيث يؤدّي هذا التلاعب والتمازج بين الضوء والسطح والحجم والمنظور، إلى وضع الورنيش الفيتنامي في عوالم الرسم والتصوير الفوتوغرافي، وذلك في إطار تركيب نحتي مبتكر.