ROSSELLA BISCOTTI

She was born in 1978 in Melvant, Italy, and lives and works in Rotterdam, the Netherlands

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Surati, 2019; Sanikem – Nyai Ontosoroh – Madame Le Boucq, 2019; Annalies, 2019; Princess of Kasiruta, 2019; Mei, 2019; Maiko, 2022

2019-22

Rossella Biscotti excavates social and political systems of the modern era, laying bare the frameworks of power and uncovering alternate historical narratives. Her work has explored political movements of her native Italy, judiciary and penal institutions, the social structures of collaboration, and Dutch colonial archives. Underpinning her layered sculptures, performances, films, and installation are rigorous processes of fieldwork and research. Graduating from the Accademia di Belle Arti in Naples in 2002, she attended the Rijksakademie in Amsterdam in 2010–11. Her work was exhibited at dOCUMENTA 13 in Kassel (2021), and she has been an artist-in-residence with the DAAD in Berlin (2018) and the NTU Centre for Contemporary Art Singapore (2020).

In her 2019 series of rubber works Biscotti draws from the patterns used in the wax-resist technique of hand-dyed batik. Laid across the floor or draped over wooden rods, the flat sheets have fleshy beige and reddish tints, which together with the pliable, tactile quality of the rubber implicate the human body. As intricate expressions of female labor and the domestic domain, the fabric motifs lend the work a strong feminine sensibility. This is underscored by the titles of the works, names borrowed from female characters in the writings of renowned Indonesian author Pramoedya Ananta Toer (1925–2006). Sanikem-Nyai Ontosoroh-Madame Le Boucq, Maiko, Annalies, Mei, Surati, and the Princess of Kasiruta all inhabit The Buru Quartet (1980–88), a series of four novels that Toer wrote while imprisoned in the Buru penal colony under Suharto’s rule from 1969 to 1979 and published over a decade later.

Biscotti’s longstanding fascination with The Buru Quartet revolves around its portrayals of colonial-era social and racial hierarchies, emerging anti-colonial movements, and the lives of different women, such as the insightful, concubine-turned-matriarch figure of Nyai Ontosoroh or the physically and mentally scarred character of Surati, who chooses to be infected with smallpox as a path out of servitude. Fabrics referenced in the novel are manifested as stand-ins for the transferable value of the female body in a narrative dominated by male protagonists. Biscotti casts the complexity and exploitation imprinted on these female biographies in the materiality of rubber—a product of historical forces such as forced migration, crop substitution, and indentured labor in Sumatran plantations.

​​​روسيلا بيسكوتي

من مواليد 1978 بمدينة ملفنت الإيطالية، وتعيش وتعمل في روتردام بهولندا

2019-22

تبحث روسيلا بيسكوتي في الأنظمة الاجتماعية والسياسية في العصر الحديث، معرّية الأطر التي تعمل ضمنها السلطة، وكاشفة النقاب عن السرديات التاريخية البديلة عبر أعمالها الفنية التي تسبر حقيقة الحركات السياسية في موطنها إيطاليا، وفي المؤسسات القضائية والجزائية، ومؤسسات التعاون الاجتماعي، والأرشيف الاستعماري الهولندي. تشمل أعمالها الفنية منحوتات متعددة الطبقات وعروض أداء وأفلاماً وأعمالاً تركيبية، حيث يستند نتاجها على مجهود كبير من البحث والعمل الميداني. تخرجت بيسكوتي من كلية الفنون الجميلة في نابولي عام 2002، والتحقت بالأكاديمية الوطنية في أمستردام 2010-2011. وعرضت أعمالها في معرض دوكيومنتا 13 في كاسل (2021)، كما كانت فنانة مقيمة ضمن برنامج التبادل الأكاديمي الألماني في برلين (2018)، ومركز جامعة نانيانغ التكنولوجية للفن المعاصر في سنغافورة (2020).

في سلسلة أعمالها المطاطية لعام 2019، تستلهم بيسكوتي من الأنماط المستخدمة في تقنية الباتيك المشمّع والمصبوغ يدوياً، حيث تُمدّد الأقمشة المصبوغة باللونين البيج والأحمر على الأرض، أو تُسدل على قضبان خشبية بشكل يحاكي جسم الإنسان؛ نظراً لمرونتها وقوامها المطاطي. وبوصفها تعبيرات معقّدة عن العمل الأنثوي والحياة المنزلية، تضفي الزخارف على القماش إحساساً أنثوياً بارزاً على هذا العمل الفني، والذي يتجلّى عبر عناوين الأعمال التي تستعير أسماء شخصيات نسائية مقتبسة من كتابات المؤلف الإندونيسي الشهير برامويديا أنانتا توير (1925-2006)، حيث تسكن شخصيات سانيكيم-نياي أونتوسوروه- مدام لو بوسيك، ومايكو، وأناليز، ومي، وسوراتي، وأميرة كاسيروتا في عالم “رباعية بورو” (1980–1988)، وهي سلسلة من أربع روايات كتبها توير أثناء فترة سجنه في مستعمرة بورو للسجناء تحت حكم سوهارتو من عام 1969 إلى عام 1979، والتي نُشِرت بعد أكثر من عقد من الزمن.

بيسكوتي مفتونة منذ زمن بعيد برواية “رباعية بورو”، ويتمحور ذلك حول تصويرها للتسلسلات الطبقية الهرمية والعنصرية في المجتمع خلال الحقبة الاستعمارية، ومن الحركات الناشئة المناهضة للاستعمار، وحياة النساء من مختلف مشارب الحياة، مثل شخصية نياي أونتوسوروه المتبصرة، والتي تحولت من مجرد حبيبة إلى أم حاكمة، أو شخصية سوراتي التي عانت من الندوب الجسدية والعقلية واختارت الإصابة بالجدري كوسيلة للخروج من العبودية. كما تتجلّى الأقمشة المشار إليها في الرواية كبديل للقيمة التي يحملها جسد الأنثى ضمن السردية التي يهيمن عليها أبطال ذكور، حيث تجسّد بيسكوتي الجوانب المعقّدة والاستغلال المطبوع على هذه الشخصيات النسائية في المطاط كمادة، والذي هو في حد ذاته منتج تزامن تاريخه مع الهجرة القَسْريّة، والاستيلاء على المحاصيل، والعمل بالسُّخْرة في مزارع سومطرة.