SOPHEAP PICH

Born in 1971 in Battambang, Cambodia, he lives and works in Phnom Penh, Cambodia

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Rang Phnom Flower

2015

Sopheap Pich is known for large-scale, organically inspired works made from natural and traditional materials, such as rattan, bamboo, and burlap. Having left Cambodia with his family as a refugee in the late 1970s, he eventually settled in the United States. There, he received an MFA in painting from the School of the Art Institute of Chicago, subsequently deciding to return to his homeland in 2002. Today, he produces his works together with a team of assistants in his studio outside of Phnom Penh.

Rang Phnom Flower (2015) developed from the idea of creating an oversized, flowering cannonball tree (Couroupita guianensis; rang phnom in Khmer) and was inspired by the artist’s trip to Ratanakiri in northeastern Cambodia, where the landscape is full of these big trees with magnificent bright flowers. Because of their resemblance to the sal tree, under which the Buddha is believed to have been born, they are often planted near Buddhist temples, and so the trees—native to the Americas—spread across Southeast Asia. These rang phnom are seldom cut down, since the wood is not desirable, and they are believed to have spirits living in them. The sculpture is made of hundreds of strands of woven rattan. Through its delicate crafting and amplification of the plant’s budding forms, the work conveys the power of nature and its fragility—a balance rendered in monumentality.

Amulet (Hevea Afzelia) (2023) displays the greatly enlarged seeds of the Cambodian Beng and rubber trees, which are strung along a thick rope, like beads, recalling the bracelets worn by Buddhists as a sign of faith and devotion. The work incorporates a new material for the artist; common seeds are recreated in handblown glass. The Cambodian Beng tree (Afzelia xylocarpa) is an endangered species native to Southeast Asia. Its edible seeds are used for medicinal purposes; its wood is highly valued. The rubber tree (Hevea brasiliensis) is linked to the history of colonialism and monoculture. Although native to South America, it has been cultivated for over a century in Southeast Asia, where most of the world’s rubber plantations are now located. Pich magnifies the seeds, and their complex histories, while hinting at the magnificent life-power within such small capsules, which can transform into giants.

سوبيب بيتش

من مواليد 1971 في باتامبانغ بكمبوديا، ويعيش ويعمل بمدينة بنوم بنه في كمبوديا

رانج بنوم زهرة

2015

يشتهر سوبيب بيتش بأعماله الفنية الضخمة المستوحاة من الحياة العضوية والمصنوعة من مواد طبيعية وتقليدية، مثل الروتان والخيزران والخيش. غادر بيتش كمبوديا مع أسرته كلاجئ في أواخر السبعينيات ليستقر به المطاف في الولايات المتحدة، التي حصل فيها على درجة الماجستير في الرسم من كلية معهد شيكاغو للفنون. قرّر بيتش لاحقاً العودة إلى وطنه في عام 2002، وهو يُنتج أعماله اليوم مع فريق من المساعدين في الاستوديو الخاص به بالقرب من بنوم بنه.

عمله الفني المعنون “زهرة رانغ بنوم” (2015) مستوحى من فكرة إنشاء عمل تركيبي فني كبير الحجم، يُجسّد شجرة محلية تدعى (شجرة المدفع، أو “رانغ بنوم” باللغة الخميرية) وهي في قمة إزهارها. استوحى الفنان عمله هذا من رحلته إلى راتاناكيري في شمال شرقيّ كمبوديا، حيث تفيض المناظر الطبيعية بهذه الأشجار الضخمة وزهورها الزاهية الرائعة. ولتشابهها مع شجرة السال التي يعتقد أن بوذا وُلِد تحتها؛ فإن هذه الشجرة غالباً ما تُزرَع بالقرب من المعابد البوذية. وبهذه الطريقة، انتشرت الشجرة في أنحاء جنوب شرق آسيا، بالرغم من أن موطنها الأصلي هو الأمريكيتان. يشار إلى أنه نادراً ما تُقطَع هذه الأشجار نظراً لأن خشبها غير مرغوب، ويُعتقَد بأن أرواحاً تسكنها. أما المنحوتة الفنية فهي مصنوعة من المئات من ضفائر الروتان المنسوج لتجسّد التوازن المتمثّل في قوة الطبيعة وهشاشتها في آن واحد، وذلك من خلال الحرفية العالية في تصوير براعم الشجرة بهذا الحجم الضخم.

أما في عمله المعنون “تميمة (هيفيا أفزيليا)” (2023)، يعرض الفنان البذور الضخمة لأشجار المطاط والبنج الكمبودية المعلَّقة على طول حبل سميك مثل الخَرَز، لتُذكِّرنا بالأساور التي يرتديها البوذيون عادةً كدليل على اعتقادهم. يتضمّن هذا العمل مادة جديدة، حيث يعيد الفنان إنشاء البذور المنتشرة على شكل زجاج منفوخ يدوياً. يُشار هنا إلى أن شجرة البنج الكمبودية (أفزيليا زيلوكاربا) هي من الأشجار المهدَّدة بالانقراض، وموطنها الأصلي جنوب شرق آسيا، حيث تستخدم بذورها الصالحة للأكل للأغراض الطبية، ويُعَدّ خشبها ذا قيمة عالية؛ في حين ترتبط شجرة المطاط (هيفيا برازيلينسيس) بالتاريخ الاستعماري وزراعة المحاصيل المنفردة. وعلى الرغم من أن موطنها الأصلي هو قارة أمريكا الجنوبية، إلا أنها زُرعت في جنوب شرق آسيا منذ أكثر من قرن، حيث تقع الآن معظم مزارع المطاط في العالم. في هذا العمل، يضخّم بيتش البذور وتاريخها المعقّد، ويشير في الوقت نفسه إلى قوة الحياة المذهلة الكامنة داخل هذه الكبسولات الصغيرة القادرة على تحويل نفسها إلى أجسام عملاقة.