TOMÁS SARACENO

Born 1973 in San Miguel de Tucumán, Argentina, lives and works in Berlin, Germany

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Hybrid dark semi-social Cluster GC 12406 built by: a duet of Cyrtophora citricola—eight weeks, rotated 180° (2019), An Open Letter for Invertebrate Rights (2020), Fly with Pacha, Into the Aerocene (2023 / Video, 67 min 15 sec Film Program)

Tomás Saraceno’s pioneering and visionary artistic practice spans various fields of knowledge from astronomy to arachnology and from ecology to music. Informed by his background in architecture, Saraceno’s visually impactful and interactive structures are inspired by soap bubbles, cloud formation, or spiderwebs, natural forms that can represent complex macrocosmic structures at a micro level. His Spider/Web Pavilion 7 (2019), at the 58th Venice Biennale in 2019, exemplifies Saraceno’s long-term fascination with the spiderweb, often employed as a visual analogy to represent the origins of the universe. In collaboration with leading arachnologists and researchers, Saraceno was the first to scan, analyze, and reconstruct a three-dimensional spiderweb, highlighting how these webs have yet to be properly explored and measured in terms of their exceptional architectural and physical properties.

Hybrid dark semi-social Cluster GC 12406 built by: a duet of Cyrtophora citricola—eight weeks, rotated 180° (2019) is part of Saraceno’s ongoing Hybrid Webs series that further investigates the world of spiders through direct “collaboration” with arachnids. Spiders from different species are allowed to interactively weave webs in a shared space, creating hybrid environments of coexistence. The title is a detailed description of the components involved in the web sculpture, including the type of collaborating spiders and the time needed to create the web. As in many of Saraceno’s interventions, community, sharing, and appropriation for the good of all are central concepts. He emphasizes “DIT” (doing it together) as key to improving the ecosystem. “We come from different worlds, but work together to make a better future,” the artist comments on this dialogue. Alongside his interest in learning from the architectural wisdom of spiders, Saraceno is intent on raising awareness of the rights of invertebrates, who have inhabited the earth for over 380 million years in comparison to the mere 200 thousand years of human presence on earth. In an open letter to the world, he encourages a shift from arachnophobia, a fear of spiders, to arachnophilia, an appreciation of these arachnids, as part of a growing interdisciplinary research-driven initiative to support our common struggle against extinction.  ​​

Also screening during the opening week of the Biennale is Saraceno’s film Fly with Pacha, Into the Aerocene (2023), which chronicles the record-breaking, fuel-free flight of the Aerocene Pacha ​hot-air balloon, lifting off from the salt flats of the Salinas Grandes, Argentina, as well as the struggle of local and Indigenous communities against prospective Lithium mining in the region.

توماس ساراسينو

من مواليد 1973 بمدينة سان ميغيل دي توكومان في الأرجنتين، ويعيش ويعمل في العاصمة الألمانية برلين

من خلال أعماله الفنية الحالمة والفريدة من نوعها، يتطرّق الفنان توماس ساراسينو إلى مجالات معرفية متنوّعة، بدءاً من علم الفلك، ووصولاً إلى علم العناكب والعلوم البيئية والموسيقى. يتمتّع الفنان بخلفية أكاديمية في الهندسة المعمارية، ولذا نجده يصمِّم هياكل تفاعلية وبصرية مستوحاة أحياناً من فقاعات الصابون وأحياناً من تشكيلات الغيوم، أو حتى من شِبَاك العنكبوت، وهي أشكال طبيعية تمثِّل نُسَخاً مصغَّرة من هياكل كونية أكثر تعقيداً. عمله الفني “شِباك/عنكبوتية جناح 7” (2019) في بينالي البندقية الثامن والخمسين هو تجسيد حي لانبهاره منذ زمن بعيد بشِباك العنكبوت، والتي كثيراً ما وظَّفها بشكل رمزي يعبِّر عن أصل الكون. وبالتعاون مع علماء وباحثين في مجال العناكب، كان ساراسينو أول من عمل على دراسة وتحليل شباك العنكبوت وإعادة إنتاجها بشكل ثلاثيّ الأبعاد، مسلِّطاً الضوء على كيفية دراسة هذه الشباك وقياسها بالشكل الصحيح هندسيّاً وفيزيائيّاً.

مشروعه الفني “المجموعة الهجينة المظلمة شبه الاجتماعية GC 12406 بناها عنكبوتان من فصيلة سيرتوفورا سيتركولا على مدى ثمانية أسابيع، مع التدوير بزاوية 180 درجة” (2019) هو جزء من سلسلته الفنية “شباك هجينة” التي بدأها ليتعمّق في البحث في عالم العناكب الذي يكشف عمّا يشبه التعاون المباشر بين العنكبوتيات، حيث تسمح العناكب من فصائل مختلفة بنسج شباكها بشكل تفاعلي ضمن فضاء مشترك لخلق بيئة تعايشية مشتركة. عنوان العمل عبارة عن وصف تفصيلي للمكوِّنات المتضمّنة في بناء الشبكة، بما فيها أنواع العناكب المتعاونة والوقت اللازم لبناء شباكها. وكما هو الحال في العديد من أعمال ساراسينو، فإن التنظيم الاجتماعي ومشاركة الموارد وتخصيصها بشكل يصبّ في مصلحة الجميع تُعَدُّ من المفاهيم الأساسية بالنسبة له. ويؤكِّد ساراسينو على مبدأ العمل الجماعي كمفتاح للحفاظ على النظام البيئي وتحسينه، حيث يعلّق على هذه الفكرة قائلاً: “رغم انتمائنا لعوالم مختلفة، إلا أننا نعمل معاً”. وإلى جانب اهتمام الفنان بالاستفادة من مهارات العناكب في الهندسة المعمارية، يسعى ساراسينو لزيادة الوعي حول حقوق هذه الكائنات اللافقارية التي تسكن الأرض منذ أكثر من 380 مليون سنة، مقارنةً بوجود الإنسان الذي لا يتعدّى مائتي ألف سنة. وفي رسالة مفتوحة يوجِّهها إلى العالم، يدعو ساراسينو إلى ترك خوفنا غير المنطقي من العناكب، والتعرّف على المنافع الكثيرة التي تقدِّمها لنا، وذلك في إطار مبادرة بحثية تشمل تخصصات متعددة؛ لدعم جهودنا المشتركة لمواجهة خطر الانقراض. كما سيعرض في الأسبوع الأول من افتتاح البينالي فيلم ساراسينو “حلّق مع باشا إلى الإيروسين” (2023) الذي يستعرض قصة رحلة المنطاد (إيروسين باشا) التي حقَّقت رقماً قياسياً للطيران دون أي وقود، حيث حلَّق المنطاد من المسطّحات الملحية في حدائق ساليناس بالأرجنتين. ويسلِّط الفيلم الضوء أيضاً على نضال المجتمعات المحلية والأصلية ضد عمليات البحث والتنقيب عن موارد الليثيوم في المنطقة.