YANG FUDONG

Born 1971 in Beijing, China, lives and works in Shanghai, China

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Blue Kylin (2008), On the Double Dragon Hills (2012)

Working across film, photography, and installation, Yang Fudong is part of China’s pioneering generation of avant-garde contemporary artists who emerged in the 1990s. He first started experimenting with 35mm film while studying painting at the China Academy of Art in Hangzhou, from which he graduated in 1995. Yang’s practice spans a wide spectrum of aesthetic and critical influences, from traditional scroll painting and the golden age of leftist Chinese cinema in 1930s Shanghai to the expressionism of global New Wave cinematic movements. Known for his highly stylized and formally abstract commentaries on historical, social, and political developments, Yang has since shown in prestigious international group shows such as the Sharjah Biennial (2013), the Venice Biennale (2003, 2007), and documenta11 (2002), and has had numerous solo institutional surveys.

A pivotal period of Yang’s genre-defying photographic and filmic practice was the making of his first feature film, An Estranged Paradise, which he first shot in 1997 but only completed in 2002, when it was shown as part of documenta11. It followed the life of a disillusioned young Chinese intellectual in Hangzhou, plagued by an unnamed malaise of profound discontentment shared by many youths of his post–Cold War generation. With the same documentarian eye to the quotidian whilst reflecting the unsettling atmosphere of China’s rapid modernization, Yang’s On the Double Dragon Hills (2012), which is presented here, records the livelihoods of stone craftsmen in Shandong Province, an area known for its rich natural abundance of bluestone, which is seen as a signifier and bringer of prosperity in China.

The film portrays the routine labor of workmen in one of the region’s stone quarries. Their unscripted movements, from handling machinery to standing or sitting and resting, take on the quality of theater, a choreography that unfolds before the backdrop of the quarry’s dramatic natural landscape. Yang’s edited sequences flit across two screens in silent, black-and-white frames. The unheard loudness of the shown activity starkly contrasts the silence of the artist’s double-channel composition—underscoring the film as both a documentary and carefully crafted, artistic work. Together with two photographs from Yang’s earlier series Blue Kylin (2008), also documenting the quarry, the film offers a window into the livelihoods and performances of labor that have defined China’s participation in the globalized economy.

يانغ فودونغ

من مواليد 1971 في العاصمة الصينية بكين، ويعيش ويعمل بمدينة شنغهاي في الصين

بلو كيلين (2008)، على تلال التنين المزدوجة (2012)

يعمل يانغ فودونغ في صناعة الأفلام والتصوير الفوتوغرافي والأعمال الفنية التركيبية، وهو من جيل الفنانين الطلائعيين المعاصرين في الصين الذين ظهروا في التسعينيات. في بدايات مسيرته الفنية، كانت له تجارب مع الأفلام من مقاس 35 ملم أثناء دراسته الرسم في الأكاديمية الصينية للفنون في هانغتشو، والتي تخرّج منها عام 1995. تضم تجارب يانغ تشكيلة واسعة من اللمسات الجمالية والأعمال النقدية، بدءاً من رسم المخطوطات التقليدية للعصر الذهبي للسينما الصينية اليسارية في ثلاثينيات القرن العشرين في شنغهاي، ووصولاً إلى المدرسة التعبيرية لحركات الموجة الجديدة في السينما العالمية. يشتهر يانغ بتعليقاته المبسَّطة للغاية والمجرَّدة حول التطوّرات التاريخية والاجتماعية والسياسية، وظهر في معارض جماعية دولية مرموقة، مثل: بينالي الشارقة (2013)، وبينالي البندقية (2003، 2007)، ودوكومنتا 11 (2002)، كما كانت له العديد من الدراسات الاستقصائية مع المؤسسات الفنية والثقافية.

كانت الفترة المحورية في مسيرة يانغ في التصوير الفوتوغرافي والسينمائي غير التقليدي هي فيلمه الطويل الأول، “الجنة الغريبة”، والذي بدأ في تصويره عام 1997، ولم يكمله إلا عام 2002، وتم عرضه في دوكومنتا 11. يتابع الفيلم حياة شاب صيني مثقَّف ومحبَط في هانغتشو، يعاني من الإحساس بالضيق والسخط، ويشاركه العديد من شباب جيل ما بعد الحرب الباردة نفس الشعور. وبنظرة فاحصة في الحياة اليومية والقلق الناجم عن الوتيرة المتسارعة لحركة الحداثة في الصين، يسجِّل فيلم يانغ الذي يُعرَض هنا “على تلال التنين المزدوجة” (2012) حياة العاملين في مقالع الحجارة بمقاطعة شاندونغ، وهي منطقة معروفة بوفرة الحجر الأزرق، والذي يدل على الرخاء في الصين.

يصوِّر الفيلم العمل الرتيب الذي يقوم به العمّال في أحد مقالع الحجارة في المنطقة. يوثّق الفيلم تحركاتهم العفوية، سواءً في التعامل مع الآلات أو الوقوف أو الجلوس والراحة. يأخذ الفيلم طابعاً مسرحيّاً، فهو عمل راقص مع خلفية من المشهد الطبيعي لمقلع الحجارة. ينسِّق يانغ المَشاهد في شاشتين مع إطارات صامتة بالأبيض والأسود، كما يتباين ارتفاع الصوت – غير المسموع – للنشاط المعروض بشكل صارخ مع الصمت الذي يكتنف المشهد بشِقَّيْه، حيث يؤكِّد هذا الفيلم الوثائقي على أنه عمل فني مصمَّم بإتقان. مع صورتين من سلسلة يانغ السابقة “المخلوق الأسطوري الأزرق” (2008) الذي يتحدَّث عن نفس مقلع الحجارة هذا، يفتح لنا هذا العمل نافذة للتعرف على طبيعة الحياة الشخصية والمهنية خلال فترة دخول الصين في اقتصاد العولمة.