SEHER SHAH

Born in 1975 in Karachi, Pakistan, she lives and works in Barcelona, ​​Spain

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Notes from a City Unknown (2021), Of Dust and Measure (2019-21)

Seher Shah adapts the tools and conventions of architecture (graphite, ink, paper, perspective, plan, and elevation) into an artistic language uniquely her own. Having studied both fine arts and architecture at the Rhode Island School of Design in the United States, her long-term collaborations with architectural photographer Randhir Singh and the Glasgow Print Studio in the United Kingdom represent meeting points for her varied interests across architecture, photography, drawing, and printmaking. She has engaged monumental formats in her past work, which have ranged from large-scale graphite drawings to series in various media that deconstructed the aesthetics and ideologies of Brutalist architecture.

Shah’s recent work is more intimate, focusing on the overlooked gaps and ruptures in domestic space and the familiar rhythms of daily life, while working with literature and poetry—by Jorge Luis Borges, Agha Shahid Ali, and others—for both inspiration and solace. This turn inwards coincided with her time living in New Delhi, during a period of growing authoritarianism and surveillance. It was both an act of self-preservation and of resistance. A portfolio of screen prints on paper, Shah’s Notes from a City Unknown (2021) reflects on her time in the city. Inspired by Italo Calvino’s Invisible Cities (1972), it consists of twenty-seven short poetic texts written between 2014 and 2021 that weave personal impressions and observations with reflections on architecture, history, and contemporary politics. Each spare but allusive text is paired with a heavy architectonic abstraction, a juxtaposition continuing Shah’s ongoing explorations of weight—of a mark, of a shape, of language, of history. In this prismatic portrait, New Delhi remains unnamed and, ultimately, incomprehensible, a contentious and complex palimpsest in wich current injustices both echo and exceed the traumas of the past.

Though the line in Shah’s drawing series Of Dust and Measure (5–9) (2019–21) references both architectural drawing and musical notation, it structures neither space nor time. Often interrupted or deflected, it is instead a tool for formal play, serving as figure within grounds of misty gray built up gradually and carefully using fine graphite dust. Meditations on how we mark time, these drawings are poised between accumulation and inscription, memory, and history—between what remains unquantifiable about life and our stubborn need to still measure it.  

سحر شاه

من مواليد 1975 بكراتشي في باكستان، وتعيش وتعمل في برشلونة بإسبانيا

استطاعت سحر شاه تكييف أدوات الهندسة المعمارية وتصاميمها، المتمثِّلة في الجرافيت والحبر والورق والمنظور والتصميم والارتفاع، وتضمينها في لغة فنية خاصة وفريدة. ساعدتها في تبنّي هذا الأسلوب دراستها للفنون الجميلة والهندسة المعمارية في كلية رود آيلاند للتصميم في الولايات المتحدة، كما يجسّد تعاونها المستمر مع المصور المعماري راندير سينغ واستوديو غلاسكو للطباعة في المملكة المتحدة نقاط التقاء بين اهتماماتها المتنوعة في مجالات الهندسة المعمارية والتصوير الفوتوغرافي والرسم والطباعة. في أعمالها السابقة، استخدمت سحر شاه تصاميم بارزة، نتجت عنها رسومات الجرافيت الكبيرة وسلسلة أعمال فنية متنوعة، عمدت من خلالها إلى تفكيك جماليات وأفكار العمارة الخامية (التي تستخدم الخرسانة الخامة).

يتَّسم عملها الفني الأخير بكونه أكثر عاطفيةً، إذ يركِّز على الفجوات والانكسارات التي تم تجاهلها في الفضاء المحلي والإيقاعات المألوفة للحياة اليومية، ويقوم في الوقت نفسه على قراءة الأدب والشعر، مثل: أدب خورخي لويس بورخيس، وشهيد علي آغا، وآخرين؛ بحثاً عن المعنى والسلام. تزامن هذا التحول نحو الداخل مع سنوات إقامة شاه في نيودلهي، إبان فترة تنامي الاستبداد والرقابة، وكان هذا التحول محاولة منها للحفاظ على سلامتها الشخصية ومقاومة الاستبداد في آن واحد. ويعكس عملها “ملاحظات من مدينة مجهولة” (2021) تفاصيل الفترة التي أمضتها في المدينة، ويضم أوراقاً وملاحظات مطبوعة طباعة حريرية، وتم استلهام العمل من كتاب “مدن غير مرئية” لإيتالو كالفينو عام (1972)، ويتألف من سبعة وعشرين نصاً شعرياً قصيراً مكتوباً بين عامي 2014 و2021، تتداخل فيها الانطباعات والملاحظات الشخصية مع التفكير والتأمل في الهندسة المعمارية والتاريخ والقضايا السياسية المعاصرة. حيث يقترن كل نص من نصوص الكتاب البسيطة بدلالات معمارية تجريدية، فهو مقاربة مستمرة لاستكشافات شاه المتواصلة للوزن، والخط، والشكل، واللغة، والتاريخ. ولكن تبقى نيودلهي في هذه اللوحة الغنية مجهولة الاسم، وغير مفهومة في النهاية، فهي عبارة عن مخطوطات غامضة ومعقّدة، حيث تعكس حالات عدم المساواة الراهنة صدمات الماضي وتتجاوزها.

رغم أن الخط في سلسلة رسوم شاه “من الغبار والقياس” (5–9) (2019–2021) يشير إلى الرسوم المعمارية والنوتات الموسيقية، إلا أنه لا ينظّم المكان ولا الزمان؛ إذ غالباً ما يتم تعطيل هذا الخط أو تشتيته، ليصبح أداة لمسرحية رسومية، ويعمل بوصفه موضوعاً داخل خلفيات رمادية داكنة، يتم تطويره تدريجياً وبعناية باستخدام غبار الجرافيت الناعم. فأثناء الاستغراق في عملية التأمل في كيفية تحديدنا للوقت، تبقى هذه الرسوم متأرجحة بين الجمع والنقش، والذاكرة، والتاريخ؛ بين ما يبقى غير قابل للقياس عن الحياة وحاجتنا المُلِحّة للاستمرار في قياسه.