TANG DA WU

Born in 1943 in Singapore, where he lives and works

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

On Tuesday the Delivery Vehicle Number is ER II, And On Monday is BG I

2022

Tang Da Wu has been a prominent and tireless presence in the development of Singapore’s contemporary art scene since the 1970s. Over his five-decade-long career, he has moved between painting, drawing, installation, and performance. He studied sculpture at Birmingham Polytechnic and Central Saint Martins, eventually receiving an MFA from Goldsmiths, University of London, in 1985. In 1988 he founded The Artists Village, a collective promoting experimental art, originally at an artists’ colony on a farm—the first organization of its kind in Singapore. In his work he explores social and environmental concerns, including deforestation, extinction, and urban transformation. Tang has taught at Singapore’s National Institute of Education for the past twenty-plus years.

In his work Tang draws upon local mythologies and art history to explore societal issues. His featured large-scale installation alludes to the idea of the wagon as a messenger and vehicle of progress. Six large scrolls of paper hang loosely from the ceiling; their eerie blankness hints at a warning from the sky. The metal cart is deconstructed in space and time, consisting of three parts: one pair of large wheels and two pairs of smaller ones, each set seeming to be moving at different speeds. The bureaucratically intoned title On Tuesday the Delivery Vehicle Number is ER II, and on Monday is BG I (2022) suggests a certain absurdity to governing processes and administrative minutiae, even as it poetically inverts the order of the days. Scattered around, glass structures reflect the audience into the sculpture, implicating them as part of the collective body.

The artist’s play on usual arrangements and objects highlights a sense of confusion in a society undergoing rapid change. Since its independence in 1965, Singapore has been expanding continuously. Rehousing programs have dismantled entire communities. Here, the transformations of globalization have been exceptionally rapid and, for many, devastating. As Tang warns in many of his works, human activity is destroying the planet we inhabit; the wheels of cause and effect have been set in motion, moving us not toward a brighter future but, in fact, death.

تانغ دا وو

من مواليد 1943 في سنغافورة، حيث يعيش ويعمل

2022

يتمتع الفنان تانغ دا وو بحضور بارز وفاعل في تطوير المشهد الفني المعاصر في سنغافورة منذ السبعينيات، إذ شهدت مسيرته الفنية التي امتدّت لخمسة عقود تنوّعاً ثرياً وتنقّلاً بين تقديم اللوحات والرسومات والأعمال التركيبية وعروض الأداء. درس تانغ النحت في برمنغهام بوليتكنيك ومدرسة سانت مارتن للفنون، وحصل على درجة الماجستير في الفنون الجميلة من غولدسميث في جامعة لندن عام 1985. أسَّس تانغ عام 1988 قرية الفنانين، وهي المنظمة الأولى من نوعها في سنغافورة التي تُعنى بالترويج للفن التجريبي، حيث كان موقعها في الأصل في مزرعة كانت تمثِّل مجمعاً للفنانين. يستكشف تانغ في عمله القضايا الاجتماعية والبيئية، بما فيها حالات إزالة الغابات وانقراض الفصائل المختلفة والتحول الحضري. ويدرّس تانغ في المعهد الوطني للتعليم في سنغافورة منذ أكثر من عشرين عاماً.

ما من شك في أن تانغ يستلهم أعماله من الأساطير المحلية وتاريخ الفن بُغية استكشاف القضايا المجتمعية، إذ يشير عمله التركيبي الفني الكبير إلى فكرة العربة بوصفها رسولاً ومركبة للتقدم، في حين تتدلَّى ست لفافات كبيرة من الورق بشكل غير محكم من السقف، بحيث يتبدى فراغها الغريب وكأنه إشارة تحذير من السماء. كما تتفكّك العربة المعدنية مكانياً وزمانياً، فهي تتكون من ثلاثة أجزاء: زوج من العجلات الكبيرة وزوجان من العجلات الصغرى، ومن الواضح أن كل مجموعة تتحرك بسرعات مختلفة، في حين يشير عنوان العمل البيروقراطي “رقم مركبة التسليم يوم الثلاثاء هو ER II ويوم الاثنين هو BG I” الذي أنتج عام 2022، إلى نوع من العبثية في إدارة العمليات والتفصيلات الإدارية، فهو يعكس ترتيب الأيام بطريقة شعرية، كما تعكس الهياكل الزجاجية المنتشرة في كل مكان الجمهور على المنحوتة، محوِّلة إياها إلى جزء من الجسم الجماعي.

يعتمد الفنان على التلاعب بالترتيبات المألوفة والأشياء الاعتيادية، مغيراً حالتها من أجل تسليط الضوء على شعور الارتباك المنتشر في ظل مرور المجتمع بتغيرات سريعة، فما زالت سنغافورة منذ استقلالها في عام 1965 وحتى اليوم تتوسع بشكل مستمر، كما أدت برامج إعادة الإسكان إلى تفكيك مجتمعات بأكملها، الأمر الذي يعد دلالة على تحولات العولمة السريعة التي كانت مدمرة بالنسبة للكثيرين. وكما يحذر تانغ في العديد من أعماله، فإن النشاط البشري الحالي يدمر الكوكب الذي نعيش فيه، إذ يبدو أن عجلات السبب والنتيجة قد تحركت، وهي لا تقودنا نحو مستقبل أكثر إشراقاً، بل نحو الهاوية.