TANIA MOURAUD

She was born in 1942 in the French capital, Paris, where she lives and works

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Initiation Room nº2 | Meditation Capsule, Initiation Room nº2 | Meditation Capsule

1971/2022/2024

Tania Mouraud’s extensive body of work—ranging from painting to public art, conceptual writing, installation, videos, sonic works, and performances—has addressed artistic and humanistic themes, such as the plasticity of language and the individual’s own perception and self-awareness, as well as a broader set of ethical and sociopolitical issues, confronting persistent inequalities and our treatment of the environment. A key figure of contemporary French art, Mouraud has engaged with diverse art scenes, vocabularies, and movements, thus evading any facile classification of her practice. She has exhibited in countless individual and collective exhibitions across the globe and has permanent installations at prestigious institutions such as the Centre Pompidou in Paris and the Collection FRAC Lorraine in Metz.

In 1969 the artist began creating so-called initiation rooms: psychosensorial environments that could be built within homes or public buildings as places of refuge to escape the hectic rhythm of the outside world. An early iteration of this series in 1970 featured a cavity in the floor that corresponded to the dimensions of Mouraud’s own body: “I am building a world where I could die in peace,” she stoically declared. Inspired by a Tang Dynasty statue of the Buddha, Initiation Room N° 2 (1971/2022/2024) is a low-ceilinged, luminous white space that beckons visitors to sit inside in quiet contemplation. The effect of the diffused lighting along with the reflective quality of the glossy white paint applied to the walls, floor, and ceiling creates the illusion of an infinite space—a metaphor for the expanded human consciousness said to result from the practice of meditation. To help facilitate this state of quiet wakefulness, the peaceful, hypnotic sound of a 200-hertz sine wave is continuously emitted throughout the room, its tone varying slightly according to the movement of bodies as they enter and exit. Mouraud’s installation is a generous, participatory work of art, meant not to be looked at (and admired), but rather to provide an immersive experience that allows us, the viewers, to look within ourselves.

تانيا مورو

من مواليد 1942 في العاصمة الفرنسية باريس، حيث تعيش وتعمل

غرف العبور

1971/2022/2024

تستخدم تانيا مورو طيفاً واسعاً من الأشكال الفنية، والتي تتراوح بين الرسم والفن العام، مروراً بالكتابة المفاهيمية، والأعمال الفنية التركيبية والفيديو، ووصولاً إلى الأعمال الصوتية وعروض الأداء، متناوِلةً عبر نتاجها الإبداعي موضوعات فنية وإنسانية، مثل: مرونة اللغة وإدراك الفرد ووعيه الذاتي، إضافةً إلى مجموعة أوسع من القضايا الأخلاقية والاجتماعية والسياسية التي تتعمّق في طريقة تعاملنا مع البيئة وفي غياب المساواة بين بعضنا البعض. وتُعَدّ مورو شخصية محورية في مشهد الفن الفرنسي المعاصر؛ حيث شاركت في العديد من الحركات والتيارات الفنية، مما جعلها عَصِيّةً على التصنيف؛ لثراء وتنوّع عطائها الفني. عُرِضت أعمال مورو في العديد من المعارض الفردية والجماعية حول العالم، ولها أعمال تركيبية معروضة بشكل دائم ضمن مقتنيات مؤسسات رائدة، مثل: مركز جورج بومبيدو في باريس، ومجموعة فراك لورين في ميتز.

في عام 1969، بدأت مورو بإنشاء ما يسمى بـ”غرف العبور”، وهي بيئات نفسية حسية يمكن بناؤها داخل المنازل أو المباني العامة كملاذ من الإيقاع المحموم للعالم الخارجي. وفي نسخة سابقة من هذه السلسلة في عام 1970، برز تجويف في الأرضية يتوافق مع أبعاد جسد مورو، قالت عنه: “أنا أبني عالماً يمكنني أن أغادره بسلام”. وفي عملها “غرفة العبور رقم 2” (1970-2023)، تستلهم مورو من تمثالٍ لبوذا يعود إلى حقبة أسرة تانغ لتقدِّم لنا مساحة بيضاء مشبعة بالنور وذات سقف منخفض، تدعو فيها الزوار للجلوس في تأمل هادئ، والاسترخاء تحت تيّار الإضاءة المنسكب في المكان، جنباً إلى جنب مع نصاعة الطلاء الأبيض على الجدران والأرضيات والسقف، والذي يعطي إحساساً بأن تلك المساحة تبدو لا نهائية في اتساعها، في استعارة تشير إلى الوعي الإنساني العميق بأبعاده الواسعة، حيث يتكشّف هذا الوعي نتيجة ممارسات التأمل الباطني العميق. ولتيسير الدخول في هذه الحالة من اليقظة الهادئة، ينبعث في جميع أرجاء الغرفة صوت مهدئ بتردد 200 هرتز، وتختلف نغمة التردد قليلاً وفقاً لحركة الأجسام عند الدخول والخروج. يأتي هذا العمل التركيبي بمثابة لمسة فنية سخية وتفاعلية، لا يراد منها الحصول على الإعجاب، بل مجرد توفير تجربة حسية عميقة تتيح للمشاركين والزوار فرصة سانحة للعودة إلى أنفسهم والنظر عميقاً في ذواتهم.

وفي الخارج، يُعرَض عمل ثانٍ هو جدارية مطبوعة بالفاينيل بعنوان “الحلم” (2005). في هذا العمل، تستعير مورو المقولة الشهيرة لمارتن لوثر كينغ جونيور: “لديَّ حلم”، والتي تعرضها الفنانة في صورة خط عربي غير تقليدي، يُضفي على الكلمات قوة بصرية فريدة.