ANNE HOLTROP

Born 1977 in Tiel, The Netherlands, lives and works in Muharraq, Bahrain and Amsterdam, The Netherlands

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Glass to Stone

2024

Anne Holtrop studied architecture at the Academy of Architecture, Amsterdam University of the Arts and founded his own studio in 2009, developing a reputation early on with explorations of form and material in projects like Trail House (2009) and Batara (2013). After winning the competition to design the Bahrain Pavilion at the Milan Expo 2015, Holtrop set up an office in Muharraq, Bahrain. He has subsequently been involved in numerous cultural projects in the Arabian Gulf, most notably the UNESCO-listed Bahrain Pearling Path projects and the Misk Art Institute in Riyadh—exploring novel means to use standard construction materials. Holtrop is also a professor of architecture at ETH Zurich.

 Glass to Stone (2024) is a work commissioned for the 2024 Diriyah Contemporary Art Biennale. The three-meter-high and five-meter-wide wall-like structure has a steel tubing framework, which supports fifteen overlapping panels of fused glass on one side. Both a sculptural installation and material study, the work is a continuation of Holtrop’s exploration of glass, which began with prototypes for his design of the curtain wall façade for Misk Art Institute. Holtrop is interested in exploring the reuse of waste glass products as a means of enhancing sustainability through advances in glass technology, a particularly relevant building material for Saudi Arabia due to the availability of fine sand.

For his installation at the Biennale, he collaborated with regional glass manufacturers to create panels made of fused, recycled glass. In this process, shards of waste container glass, originating both from production and waste facilities, were layered in reusable metal molds and then fired in a kiln. Holtrop experimented with different sized shards and temperatures of the kiln to achieve a range in visual effects. Holtrop’s recent work with glass is characteristic of his experiments with materials and aesthetics and his implementation of building materials to convey the feel and texture of natural surfaces. The opaqueness of the panels creates a soft, filtered light. Over the course of the day the wall creates shifting impressions due to the way the glass diffuses the sunlight: in early morning it mimics salt crystals on coastal flats; at noon, ice crystals in frozen water; and at sunset it has a warm reddish glow.

آن هولتروب

من مواليد 1977 في تيل في هولندا، ويعيش ويعمل بين المحرق في البحرين وأمستردام في هولندا.

الزجاج إلى الحجر

2024

درس آن هولتروب الهندسة المعمارية في أكاديمية الهندسة المعمارية بجامعة أمستردام للفنون، وأسّس الاستوديو الخاص به في عام 2009، واكتسب سمعة في وقت مبكّر من خلال استكشاف الشكل والمواد في مشاريع مثل: “مسار البيت” عام 2009، وبتارا عام 2013. وبعد أن فاز بمسابقة تصميم جناح البحرين في معرض ميلانو 2015، قام هولتروب بإنشاء مكتب في المحرق في البحرين. وقد شارك في العديد من المشاريع الثقافية في الخليج العربي، وأبرزها: مشروع مسار اللؤلؤ في البحرين والمُدرَج في قائمة اليونسكو ومعهد مسك للفنون في الرياض، حيث اكتشف وسائل جديدة لاستخدام مواد البناء القياسية. ويعمل هولتروب كأستاذ في الهندسة المعمارية في المعهد الفدرالي للتكنولوجيا في زيوريخ.

تم تكليفه بمشروع “من الزجاج إلى الحجر” عام 2024 لصالح بينالي الدرعية للفن المعاصر 2024. يحتوي الهيكل الشبيه بالجدار، والذي يبلغ ارتفاعه ثلاثة أمتار وعرضه خمسة أمتار، على إطار من الأنابيب الفولاذية، يدعم خمسة عشر لوحاً متداخلاً من الزجاج المصهور على جانب واحد. ويجمع العمل بين تركيب النحت ودراسة المواد، وهو استمرار لاستكشاف هولتروب لمادة الزجاج، والذي بدأه بنماذج أولية لتصميم واجهة الحائط لمعهد مسك للفنون. ويعتبر هولتروب من المهتمين بإعادة استخدام مخلّفات المنتجات الزجاجية كوسيلة لتطوير الاستدامة من خلال التقدّم في تكنولوجيا الزجاج، وهي مادة بناء ذات أهمية خاصة للمملكة العربية السعودية؛ بسبب توافر الرمال الناعمة.

ومن أجل مشروع التركيب الخاص بالبينالي، تعاون هولتروب مع مصنِّعي الزجاج من المنطقة لإنشاء ألواح مصنوعة من الزجاج المصهور والمعاد تدويره. في هذه العملية، يتم وضع شظايا حاويات الزجاج الناتجة عن مرافق الإنتاج والمخلَّفات في طبقات من قوالب معدنية قابلة لإعادة الاستخدام، ثم يتم حرقها في الفرن. وقد جرَّب هولتروب شظايا زجاجية مختلفة الحجم ودرجات حرارة متعددة للفرن لإنتاج مجموعة متنوعة من المؤثّرات البصرية. يعتبر عمل هولتروب الأخير مع الزجاج نموذجاً لتجاربه مع المواد والشكل الجمالي لنقل إحساس وملمس الأسطح الطبيعية. يؤدّي تعتيم الألواح إلى إنشاء ضوء ناعم ومُرشَّح. وعلى مدار النهار، ينتج الجدار انطباعات متغيّرة بسبب الطريقة التي ينشر بها الزجاج ضوء الشمس: ففي الصباح الباكر يحاكي بلورات الملح على المسطحات الساحلية، وعند الظهر يشبه بلورات الجليد في الماء المتجمّد، وأما عند غروب الشمس فيكون له توهج دافئ مُحمَرّ.