AZRA AKŠAMIJA

Born 1976 in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina, lives and works in Boston, MA, United States

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Abundance & Scarcity

2024

Azra Akšamija is an artist and architectural historian whose artistic practice and academic research leverages critical methods to restore the social value of cultural heritage. In her multidisciplinary work, Akšamija embodies the politics of identity and memory into objects such as clothing and wearable technologies. Her recent research work focuses on the representation of Islam in the West. She is the director of the Future Heritage Lab and the Art, Culture and Technology program, both at MIT. She has not only published widely but has also recently shown her work in major international exhibitions, including the 17th Venice Architecture Biennale (2021), The Aga Khan Museum, Toronto (2020), and Kunsthaus Graz (2019). 

Situated on an outdoor terrace, the commissioned work Abundance & Scarcity (2024) consists of a shading canopy made of refugee blankets and felt recycled from the 2023 Islamic Arts Biennale in Jeddah. Particularly suited for extreme environmental conditions of the desert, its construction is based on a modular textile system borrowed from the Saudi Arabian fabric known as bisht, traditionally made from goat wool and camel hair. These textile components are arranged in strips and sewn into larger coverings, which are spanned over a simple metal frame. The effect is a vibrantly colored pavilion. As a shelter made of cloth, it is also inspired by the traditions of nomadic cultures, including Saudi Arabian nomadic tribes. Sculptural and decorative elements are created by a technique of slashing, folding, and reverse appliqué. In collaboration with local plant experts, native desert plants such as medicinal plants, spices, and fragrant flora are integrated into the installation in sewn-in sachets of potpourri, which generate a refreshing scent.

Abundance & Scarcity is rooted in Akšamija’s notion of performative preservation, which prioritizes the revitalization of living social practices that underpin the creation of material artifacts and monuments. Beyond the exhibition, the surplus felt fabric will be donated to refugee camps, allowing the artwork to continue its environmental and social mission post-exhibition. This initiative underscores the transformative role of art in advocating positive practices and interventions to address both societal challenges and environmental issues. Akšamija’s approach as a whole is committed to addressing the complex challenges faced by communities affected by conflict, displacement, and ecological crises. 

آزرا أكشاميا

من مواليد 1976 في العاصمة البوسنية سراييفو، وتعيش وتعمل في بوسطن بولاية ماساتشوستس الأمريكية

الوفرة والندرة

2024

آزرا أكشاميا فنانة ومؤرخة معمارية، ترتكز أعمالها الفنية وبحوثها الأكاديمية على تعزيز النهج النقدي بهدف استعادة القيمة الاجتماعية للتراث الثقافي. وتجمع أعمالها بين مواهب فنية متنوِّعة، تُجسِّد من خلالها سياسات الهوية والذاكرة، وتعكسها على الملابس والأجهزة التقنية الملبوسة ، كما ركزت في أبحاثها الأخيرة على صورة الإسلام في الغرب. تشغل الفنانة منصب مديرة مختبر تراث المستقبل وبرنامج التكنولوجيا والثقافة والفن في معهد ماساتشوستس للتكنولوجيا، ولها العديد من المنشورات والمعارض. ومن أحدث المعارض العالمية التي شاركت فيها: بينالي البندقية للعمارة 17 (2021)، ومتحف الآغا خان، تورونتو (2020)، وكونستهاوس غراتس (2019).

تم تركيب عملها “الوفرة والندرة” (2024) الذي أنتج خصيصاً للعرض في هذا البينالي في فناء خارجي، ويتألف من مظلات صنعت من أغطية اللاجئين واللباد الذي أعيد تدويره من أعمال بينالي الفنون الإسلامية في جدة الذي أقيم عام 2023. تم تصميم هذا العمل ليناسب الظروف البيئية القاسية في الصحراء، أما التصميم فهو مستوحى من البشت، الذي يعدُّ تصميمه عرفاً عريقاً في السعودية، وعادة ما يصنع من صوف الماعز ووبر الإبل. يتم توزيع قطع القماش وتنظيمها على شكل شرائط ومن ثم تجميعها وخياطتها لتشكل أغطية كبيرة تمتد فوق إطار معدني بسيط، وتأتي النتيجة النهائية على هيئة جناح ملون. يحمي هذا العمل من الحرارة وأشعة الشمس، فهو بطبيعة الحال مستوحى من تقاليد الثقافات البدوية، بما فيها ثقافة القبائل البدوية السعودية. يتميز العمل بإضافات جمالية ونحتية، أنتجت باستخدام تقنيات التقطيع والتشريط والطي والتطريز الزخرفي بأسلوب الأبليك. وبالتعاون مع خبراء النباتات المحليين، تم دمج النباتات الصحراوية المحلية مع العمل، وذلك من خلال حياكة أكياس قماشية تضم مجموعة من النباتات الطبية والعطرية والتوابل المجففة، التي تبعث رائحة زكية منعشة في المكان.

يصب عمل “الوفرة والندرة” في صلب مفهوم الفنانة عن الحفظ الأدائي، والذي يعطي الأولوية لإحياء الممارسات الاجتماعية الحياتية التي تدعم إنتاج آثار ومعالم فنية مجتمعية. بعد انتهاء المعرض، سيتم التبرع بنسيج اللباد الزائد لمخيمات اللاجئين، مما سيمكّن العمل الفني من مواصلة مهمته البيئية والاجتماعية بعد انتهاء المعرض. تُؤكد هذه المبادرة على الدور التحويلي للفن، وتدعو لتبني المزيد من الممارسات والتدخلات الإيجابية لمعالجة التحديات المجتمعية والقضايا البيئية. يعبر هذا النهج عن التزام الفنانة بمواجهة التحديات المعقدة التي تواجهها المجتمعات المتضررة من الصراعات وحركات النزوح والأزمات البيئية.