BAHRAINI—DANISH

The studio was founded in 2016 in the Bahraini capital, Manama, by Christian Wennerström Jensen, Maytham Al-Mubarak, and Batoul Al-Sheikh. Christian Wennerström Jensen lives and works in the Danish capital, Copenhagen, while Maytham Al-Mubarak and Batoul Al-Sheikh live and work in the Bahraini capital, Manama

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Surface Finds

2024

bahraini—danish studio and art collective uses cross-cultural references and dialogue as the basis of a practice that borrows and bridges new forms for furniture, objects, and installations. Founded by the architects Christian Vennerstrøm Jensen, Maitham Almubarak, and Batool Alshaikh, the practice’s dual-country name reflects not only the origins of its constituents, but also critical histories in the relations between the two states. In 1953 a Danish archaeological expedition made ground- breaking discoveries of almost 12,000 Dilmun burial mounds dating from 2050–1750 BCE near Qal’at Al-Bahrain (the Bahrain Fort), earning it UNESCO World Heritage Site status. The group’s work references this history. Its practice is based on the principle that dialogue can yield solutions to long-standing design challenges and evolutions of form. The studio’s transnational approach also includes exchange and debate with artisans and craftspeople in different locations, with creative decision-making and consensus drawn from different cultural perspectives.

In Surface Finds (2024), a project conceived specifically for the Biennale, the collective examines the Saudi Arabian archeological hobby of “pot-picking,” in which Aramco oil field engineers would take their families out into the desert on weekend mornings to sift through the sand in search of potsherds and other objects. On professional digs, such excavations are vertical, systematic, and findings are recorded by layer, creating a timeline of culture, history, and change. After the archaeologists have gone, what remains on such sites are piles of sand mixed with excavated and discarded “evidence”—a cataloguing of cultural history. Surface Finds takes these discarded piles found at archaeological sites including Qal’at Al-Bahrain as its subject matter, surveying the evidence (clay shards) into a classification system centered around color, texture, and composition. Using color-scanning devices and microscopic cameras to photograph the shards in detail, bahraini—danish undertakes a comparative study with the clay currently used in Bahrain and presents this in an installation format. In this way, Surface Finds offers a continuum of dialogue between the potters of the Dilmun civilization, Danish archaeologists, and ceramicists, excavators, and artists of today.

بحريني – دينش

تأسَّس الاستوديو عام 2016 في العاصمة البحرينية المنامة، على يد كل من كريستيان فينيرستروم ينسن، وميثم المبارك، وبتول الشيخ كريستيان فينيرستروم ينسن يقيم ويعمل في العاصمة الدنماركية كوبنهاغن أما ميثم المبارك وبتول الشيخ فيقيمان ويعملان في العاصمة البحرينية المنامة

الاكتشافات السطحية

2024

بحريني – دينش هو استوديو وتجمع فني يوظف الحوار ونقاط الالتقاء بين الثقافات كأساس لأعماله الفنية التي تستعير وتبني جسوراً لأشكال جديدة من الأثاث والأدوات والتركيبات الفنية. جرى تأسيس الاستوديو على يد المهندسين المعماريين كريستيان فينيرستروم ينسن وميثم المبارك وبتول الشيخ، وانبثقت فكرة تأسيس الاستوديو عندما كان ينسن والمبارك يعملان في استوديو آن هولتروب في البحرين. الاسم المزدوج لهذا الاستوديو لا يعكس أصول مؤسّسيه فحسب، بل يعكس أيضاً التاريخ الهام للعلاقات بين الدولتين، حيث تجدر الإشارة إلى أن بعثة دنماركية حقّقت في عام 1953 اكتشافات أثرية هامة لما يقرب من 12,000 مدفن من مدافن دلمون على مقربة من قلعة البحرين، والتي يعود تاريخها إلى الفترة ما بين 2050 و1750 قبل الميلاد، لتصبح واحدة من مواقع التراث العالمي لليونسكو، ويأتي عمل المجموعة ليحتفي بهذا التاريخ. تستند أعمال الاستوديو إلى مبدأ مفاده أنّ الحوار يمكن أن يفضي إلى إيجاد حلول لتحديات التصميم السائدة، وإلى تطوّر في احتمالات الشكل. كما يتضمن النهج العابر للحدود الذي يتّبعه الاستوديو أيضاً، وتبادل الآراء والنقاش مع الحرفيين وأصحاب المهن اليدوية في مواقع مختلفة، إلى جانب اتخاذ قرارات إبداعية وجماعية مستمَدّة من وجهات نظر ثقافية متنوّعة.

في مشروع “اكتشافات السطح” (2024) الذي جرى إنتاجه خصيصاً ليعرض في البينالي، يبحث الفنانون الثلاثة في الهواية السعودية المستندة إلى علم الآثار والمتمثّلة في “جمع الأواني”، حيث يصطحب مهندسو النفط في حقول أرامكو عائلاتهم إلى الصحراء في عطلة نهاية الأسبوع؛ للتنقيب في الرمال بحثاً عن قطع الفخار وغيرها من الأشياء. وعادةً ما تكون عمليات الحفر الاحترافية عمودية ومنهجية، وتسجّل النتائج حسب الطبقات؛ مما يؤدّي إلى تحديد التسلسل الزمني لأحداث التاريخ والتغيرات الثقافية، وبعد مغادرة علماء الآثار، تبقى أكوام من الرمال في هذه المواقع ممزوجة بالأدلة المستخرجة والمهملة، والتي تمثِّل سجلاً غنياً من التاريخ الثقافي. يتخذ مشروع “اكتشافات السطح” من هذه الأكوام المهملة في المواقع المحيطة بقلعة البحرين موضوعاً له، حيث يقوم بمسح الأدلة (القطع الفخارية المكسورة) وفق نظام تصنيف يتمحور حول اللون والبنية والتركيب. وباستخدام أجهزة المسح اللوني والكاميرات المتطورة لتصوير القطع الفخارية المكسورة بالتفصيل، يقوم استوديو بحريني – دينش بإجراء دراسة مقارنة على الفخار المستخدم حالياً في البحرين، بحيث يتم عرضه كعمل فني تركيبي. يقدِّم مشروع “اكتشافات السطح” بهذه الطريقة سلسلة متواصلة من الحوار بين صُنّاع الفخار في حضارة دلمون وعلماء الآثار الدنماركيين، وبين الخزفيين المتمرّسين والمنقّبين والفنانين.