DANIAH ALSALEH

Born 1970 in Riyadh, Saudi Arabia, lives and works between Jeddah and Riyadh, Saudi Arabia

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

A Stone’s Palette

2023–24

Daniah Alsaleh is a Saudi artist whose artworks explore the intersections of social discourse, identity, and digital space. Her practice uses physical materials in combination with computational methodologies and aims to enable art as a critical mediator in human relationships. The multidisciplinary nature of her work is derived from her education background and exploratory practice; Alsaleh holds an undergraduate degree in computer applications from King Saud University in Riyadh (1993). She subsequently took selected courses at art academies in London, including Central Saint Martins, Slade School of Art, and The Prince’s Foundation School of Traditional Arts, and began producing art and exhibiting in 2013. In 2019 Al Saleh won the second edition of the Ithra Art Prize with an audiovisual installation titled Sawtam (2019), an audio track with pronunciations of all twenty-eight Arabic phonemes accompanied by a generative visual representation of the sounds made in speech. The artwork acted as a visual representation of women’s voices in a new era for female empowerment in Saudi Arabia. She completed an MFA with distinction in computational art at Goldsmiths, University of London (2020), and has since continued to exhibit and take part in residencies regionally and internationally.  

Her 2023 residency with the Goethe-Institut Riyadh made it possible for the artist to explore archaeological sites AlUla and Tayma alongside a Saudi-German team of archaeologists headed by the German Archaeological Institute (DAI). Encountering the archaeological finds from this region, she became interested in carnelian stone beads as objects with an embodied history and cultural significance. Carnelian beads were produced in Tayma and served as important social artifacts. These beads, once central to rituals and identity, continue to resonate in modern times, echoing the unbroken thread of human expression. Bridging the ancient and the contemporary, she reflects on the role of these beads and their ongoing usage in a series of mixed-media artworks conceived as abstractions of the archaeological sites. Using sketches, photo transfer, oil paint, and carnelian powder, the works use the materiality of these sites to offer a view of history—and continuity.

دانية الصالح

من مواليد 1970 في العاصمة السعودية الرياض، وتعيش وتعمل بين مسقط رأسها ومدينة جدة

ألوان الحجر

2023–24

عبر أعمالها الفنية، تستكشف الفنانة السعودية دانية الصالح التقاطعات بين الخطاب الاجتماعي والهوية والفضاء الرقمي، إذ تدمج في أعمالها الفنية المكوِّنات المادية مع المنهجيات الحسابية، بهدف جعل الفن جزءاً هاماً من العلاقات الإنسانية. وفي أعمالها الفنية المتنوعة، تستلهم دانية الكثير من خبرتها في مجال التعليم وأعمالها الاستكشافية. حصلت دانية على درجة البكالوريوس في تطبيقات الكمبيوتر من جامعة الملك سعود في الرياض عام 1993، وحضرت بعدها دورات متعددة في الأكاديميات الفنية في لندن، بما في ذلك سنترال سانت مارتينز، ومدرسة سليد للفنون، ومعهد مؤسسة ذا برينس للفنون التقليدية، وبدأت بعدها إنتاجها الفني ومشاركاتها في المعارض منذ عام 2013. وفي عام 2019، فازت دانية في الدورة الثانية من جائزة إثراء للفنون، عبر مشاركتها بعمل تركيبي سمعي-بصري حمل عنوان “صوتَم” (2019)، وهو مقطع صوتي يستعرض نطق جميع الحروف العربية الثمانية والعشرين مع عرض بصري لهذه لأصوات، حيث جسّد العمل الفني بشكل بصري صوت المرأة في هذه المرحلة التي تشهد حركة تمكين كبيرة للمرأة السعودية. حصلت الصالح على درجة الماجستير في الفنون الجميلة – الفن الحسابي (بتقدير امتياز) من معهد غولدسميث التابع لجامعة لندن (2020)، وواصلت بعدها عرض أعمالها والمشاركة في برامج الإقامة الفنية على المستويين الإقليمي والدولي.

أتاحت لها إقامتها الفنية في معهد جوته بالرياض عام 2023 استكشاف المواقع الأثرية في العلا وتيماء من خلال العمل عن كثب مع فريق سعودي-ألماني من علماء الآثار برئاسة معهد الآثار الألماني، حيث اطلعت على الاكتشافات الأثرية في هذه المنطقة، مما عزز اهتمامها بحجر العقيق وتاريخه وأهميته الثقافية. يتم إنتاج خرز العقيق في تيماء، ويأتي من حجر كان وما زال مكوِّناً في عاداتنا الاجتماعية، في تعبير عن أصالة واستمرارية هويتنا الإنسانية. تحرص دانية على الربط بين الجوانب القديمة والمعاصرة، وهي تسبر تفاصيل هذا الحجر ودوره وحقيقة استخدامه على مر الزمن، لتقدّم لنا سلسلة من الأعمال الفنية التجريدية والمتنوعة عن المواقع الأثرية، تقدم عبرها نظرة عن التاريخ والاستمرارية، وتستخدم فيها الرسم بأقلام الرصاص وتقنية نقل الصور والألوان الزيتية ومسحوق العقيق، وهي جميعها مواد وتقنيات مستوحاة من تلك المواقع.

الصورة العلوية: أحجار العقيق الهندي شبه الكريمة التي ستُطحن وتُحوّل إلى مسحوق أصباغ، جدة، المملكة العربية السعودية، 2023.

الصورة السفلية: مشهد الاستوديو أثناء إقامة الفنانة في حي جميل، جدة، المملكة العربية السعودية، 2023.