SUSANNE KRIEMANN

Born 1972 in Erlangen, Germany, lives and works in Berlin, Germany

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Datadust skin of sand

2024

Susanne Kriemann is an artist whose complex installations and research- based works are grounded in photographic processes. Her interest in photography is deeply linked with the notion of the ruin, both historical and ecological. Recent exhibitions at international institutions include the Centre for Canadian Architecture, Montreal; C/O Berlin; and Kunst Haus Wien, (all in 2023). She currently is artist-in-residence at the Museum für Gegenwartskunst/University of Siegen. In 2019 she had a residency at NTU Centre for Contemporary Art Singapore. Kriemann is a professor at the University of the Arts and Design Karlsruhe (since 2017) and co-founder of the artists-led initiative AiR Berlin Alexanderplatz in Berlin (since 2010).

Working from an expanded notion of the photograph, Kriemann uses a range of techniques to produce images that are both visual and material registers of information. Through the use of pigments sourced from sites she is investigating, she reflects on the world itself as an analogue “recording system” of human-driven processes. Mining, radioactivity, and the omnipresence of (micro)plastic waste in different environments are central themes in works involving extended periods of study and documentation. “Material matter is as much a co-author of my works with nature as image-taking, data-storing, and (dis-)appearing. What unfolds occupies the threshold between fact and fiction, science, and poetry.”

Datadust skin of sand (2024) explores the convergence of ancient data and contemporary consumer waste found in archaeological research sites of AlUla and Tayma in the northern Arabian desert. The coexistence of high levels of microplastics alongside archaeological contexts forms the starting point of the work in progress. On view are silk-screen prints of contemporary discarded objects that Kriemann collected on site. Printed with date syrup and makeup, which is full of microplastics, and then coated with sand, the images have a compelling tactile quality and seem to be of indeterminate age—as artifacts of recent human presence. Every grain of sand stores information in crystals that can be billions of years old; granules of contemporary plastics will be markers of human activity for hundreds of years to come. The work Datadust skin of sand situates itself within the hypersites of data and the desert, questioning our relationship to the seemingly unending stream of plastics production and its afterlives.

سوزان كريمان

من مواليد 1972 بمدينة إرلانغن الألمانية، وتعيش وتعمل في العاصمة برلين

الرمل، غلاف الآثار البيانية

2024

تعتمد الأعمال البحثية والتركيبية المعقدة للفنانة سوزان كريمان على عمليات التصوير الفوتوغرافي، إذ يرتبط اهتمامها بالتصوير ارتباطاً وثيقاً بفكرة الدمار البيئي والزوال التاريخي. أقامت كريمان مؤخراً عدداً من المعارض في عدّة مؤسّسات دولية نذكر منها مركز العمارة الكندية في مونتريال، وسي/أو في برلين، وكونست هاوس في فيينا (جميعها عام 2023)، وهي حالياً فنانة مشاركة في برنامج الإقامة بمتحف الفن المعاصر في جامعة سيغن، كما حصلت عام 2019 على منحة إقامة فنية في مركز جامعة نانيانغ التكنولوجية للفن المعاصر في سنغافورة. تعمل كريمان منذ 2017 أستاذةً في جامعة كارلسروه للفنون والتصميم، وهي مؤسِّسة مشاركة لمبادرة “إير برلين ألكسندربلاتز” التي يقودها فنانون في برلين منذ 2010.

يعتمد عمل كريمان على مفهوم موسّع للصورة، يشمل استخدام مجموعة من التقنيات لإنتاج صور تُقدّم سجلات بصرية ومادية للمعلومات والبيانات، وتستخرج أصباغها من ذات المواقع التي تدرسها، وترى في ذلك وسيلة لتأمل العالم بوصفه “نظام تسجيل” تناظري للعمليات التي يقوم بها الإنسان وتتمحور حوله. وفي هذا الصدد، تظهر مواضيع التعدين والنشاط الإشعاعي وانتشار النفايات البلاستيكية المجهرية في كل مكان في مختلف البيئات كموضوعات رئيسية في أعمالها التي تتطلب فترات طويلة من الدراسة والتوثيق، حيث تُعلّق على هذا الموضوع بالقول: “أرى المادة بوصفها عضواً مشاركاً في إنتاج أعمالي التي تتمحور حول بالطبيعة، بما فيها التقاط الصور، وتخزين البيانات، وتباينات الغياب والظهور، حيث يحتل العمل المنتَج وما يتكشف عنه الحدَّ الفاصل بين الحقيقة والخيال، والعلم والشعر.”

يستكشف عملها “الرمل، غلاف الآثار البيانية ” (2024) التقارب الحاصل بين البيانات الأثرية والمخلفات الاستهلاكية المعاصرة التي عُثر عليها في مواقع الأبحاث الأثرية التي تجري في العلا وتيماء شمال صحراء شبه الجزيرة العربية، حيث يُشكِّل التعايش بين المستويات المرتفعة من المواد البلاستيكية المجهرية – جنباً إلى جنب مع السياقات الأثرية – نقطة البداية للعمل الجاري. يضمّ هذا العمل مطبوعات بالشاشة الحريرية لموادَّ جمعتها كريمان، كما طُبِعت الصور المعروضة هنا باستخدام دبس التمر ومواد التجميل المليئة بالجسيمات البلاستيكية المجهرية، ومن ثم تمت تغطيتها بالرمال. تتميز هذه الصور بخصائصها الملموسة، إلا أنه لا يمكن تحديد عمرها بدقة، وتتصف بأنها قطع أثرية تشير للوجود البشري الحديث. وفي هذا الصدد، تُخزّن كل حبة رمل المعلومات في بلورات قد يصل عمرها إلى مليارات السنين، بينما ستُقدّم حبيبات البلاستيك المعاصرة علامات على النشاط البشري لمئات من السنين القادمة. ويتّخذ عملها “غبار البيانات جلد الرمال” موقعه بين البيانات والصحراء، ليحقِّق في علاقتنا بالسيل اللامتناهي من البلاستيك ودورات حياته اللاحقة.