MONA VĂTĂMANU & FLORIN TUDOR

Mona Vătămanu, born 1968 in Constanta, Romania, lives and works in Bucharest, Romania Florin Tudor, born 1974 in Geneva, Switzerland, lives and works in Bucharest, Romania

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

The Tree of Life / How Do We Read Signs We Cannot Understand?

2023 / Activations on February 20 and May 24, 2024

Working together for over two decades, Mona Vătămanu and Florin Tudor address the theme of history in films, installations, and performative actions that revisit ideologies, utopias, and grand modernist projects. Their collaborative work traces the impressions that past ideologies have left on architecture and living environments, which underlie the shifting conditions and injustices of the present. Defining their artistic process is an intellectual affinity with various critical thinkers, historians, and philosophers that connects their inquiries to broader cultural discourses and global concerns. Their work has recently been shown in the 5th Kyiv Biennial, Vienna (2023), the Kathmandu Triennale 2077 (2022), and the Baltic Triennial 14, Vilnius (2021).

The Tree of Life is an installation embodying what art can do at its best: create a space for reflection at the meeting point of different cultures and historical experiences. The artists refer to the installation as “the idea of a school under a tree.” Various kilims and woven rugs spread across the floor welcome visitors to sit and rest. Collected from different regions of the Balkans and Central and Western Asia, the rugs share a distinct iconography present in many cultures and geographies throughout time, the archaic motif of the “tree of life,” in which a central, majestic tree is portrayed as the source of vitality and nourishment. For example, a kilim, most likely from Dobruja, a region bordering the Black Sea, features an emblematic composition: Depicted upright, the tree trunk occupies the central part of the rug, with its emanating branches laden with birds and fruits, while stylized eyes of scorpions at the edges of the kilim ward off evil spirits.

Resonating with the function of a traditional majlis, the cultural and social space of community gatherings across the Arab peninsula, the installation is activated throughout the Biennale as a meeting point for conversations around ways of living together in a dire time of climate change and war. This series of events derives from a workshop conducted by the artists within the Biennale Encounters program, which explores the symbolism of the tree from an ecological perspective as well as the making of kilims, a textile tradition deeply connected to the livelihoods of nomadic communities.

مونا فاتامانو وفلورين تودور

مونا فاتامانو، من مواليد 1968 بمدينة كونستانتا في رومانيا، وتعيش وتعمل في العاصمة الرومانية بوخارست فلورين تودور، من مواليد 1974، في مدينة جنيف السويسرية، ويعيش ويعمل في العاصمة الرومانية بوخارست

شجرة الحياة / كيف نقرأ العلامات التي لا نستطيع فهمها؟

2023

في إطار عملهما معاً لأكثر من عِقدين من الزمن، تتناول أعمال مونا فاتامانو وفلورين تودور موضوع التاريخ من خلال تقديم الأفلام والأعمال التركيبية وعروض الأداء التي تعيد النظر في الأيديولوجيات واليوتوبيا والمشاريع الحداثية الكبرى، حيث يتتبّع عملهما التعاوني الآثار التي تركتها الأيديولوجيات السابقة على العمارة والبيئات المعيشية، والتي تكمن وراء الظروف المتغيّرة والظلم الواقع في الوقت الحاضر. تتَّسم مسيرتهما الفنية بتقاربها الفكري مع مختلف المفكرين النُّقّاد والمؤرخين والفلاسفة الذين ترتبط مساعيهم البحثية بالخطابات الثقافية والاهتمامات العالمية الأوسع. عُرضت أعمال فاتامانو وتودور مؤخراً في بينالي كييف الخامس في فيينا (2023)، وترينالي كاتماندو 2077 (2022)، وترينالي البلطيق 14 في العاصمة الليتوانية فيلنيوس (2021).

يُجسِّد العمل التركيبي “شجرة الحياة” المفهوم الذي يمكِّن للفن أن يمنحه، ألا وهو خلق مساحة للتأمل عند نقطة الالتقاء بين الثقافات والتجارب التاريخية المختلفة، حيث يُشير الفنانان إلى أن هذا العمل الفني “فكرة لمدرسة تحت شجرة”. وتنتشر على أرضية هذا العمل أنواع مختلفة من سجاد الكليم والسجاد المنسوج للترحيب بالزوار، داعيةً إياهم للجلوس والاستراحة. جُمِع هذا السجاد من مناطق مختلفة من البلقان ووسط وغرب آسيا، إلا أن جميع هذه القطع من السجاد تشترك في جزئية مميزة منتشرة في العديد من الثقافات والمناطق الجغرافية منذ زمن بعيد، ألا وهي “شجرة الحياة” بشكلها الأولي الذي يصوّر شجرة مركزية هي مصدر الحياة والغذاء. على سبيل المثال، يتميّز سجاد الكليم، الذي يعود على الأرجح إلى منطقة دبروجة المطلّة على البحر الأسود، بتركيبة رمزية يحتلّ فيها جذع الشجرة المرسوم في وضع مستقيم الجزءَ الأوسط من السجادة بأغصانه المنبثقة المحمَّلة بالطيور والفواكه، بينما تطرد عيون العقارب الموجودة على أطراف السجادة الأرواحَ الشريرة. 

وتماشياً مع وظيفة المجلس، وهو الملتقى الثقافي والاجتماعي التقليدي في جميع أنحاء شبه الجزيرة العربية؛ سيُعرَض هذا العمل التركيبي طوال فترة البينالي كنقطة التقاء للتحاور حول سبل التعامل مع الأزمات التي يشهدها العالم، مثل: الحروب والتغيرات المناخية. يُشار هنا إلى أن هذه السلسلة من الفعاليات مستلهَمةٌ من ورشة عمل أجراها الفنانان ضمن برنامج لقاءات البينالي، واستكشفا من خلالها الرمزية التي تحملها الشجرة من المنظور البيئي، إضافةً إلى صناعة سجاد الكليم، وهي موروث ثقافي يرتبط ارتباطاً وثيقاً بحياة المجتمعات البدوية.