LIU CHUANG

Born 1978 in Hubei, China, lives and works in Shanghai, China

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities

2018

Liu Chuang’s films and installations elliptically analyze the various systems underpinning everyday life in our contemporary era. While his earlier works considered the relationship between individual autonomy and rapid, large-scale modernization in China, his recent projects are extensively researched explorations of how global capital flows and social technologies affect marginalized communities and transform natural landscapes. Liu’s work has been shown in film festivals and exhibitions throughout the world, including at the Dhaka Art Summit (2020), the Centre Pompidou, Paris (2019), and the Asian Art Biennial, Taichung, Taiwan (2019).

Liu’s monumental three-channel video Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities (2018) is a cinematic essay that connects ethnographic, economic, military, and visual histories with theoretical references. Narrated in Muya, a Sino-Tibetan language spoken in southwestern China, it identifies the physical effects that the seemingly invisible, placeless forces of modernization—such as electricity, the digital cloud, and cryptocurrency—have on bodies and landscapes. Territories traditionally occupied by ethnic minorities in China are disproportionately taken over by national infrastructure projects such as massive hydroelectric dams. Abandoned dams, in turn, are occupied by opportunistic actors to operate electricity-guzzling bitcoin mines that primarily benefit remote owners as they create virtual currencies used in international markets. Liu observes that these sites are frequently located in what Willem van Schendel calls Zomia, a term demarcating the highland regions that extend across East and Southeast Asia. It is a space of contradictions: rich with the cultural and linguistic diversity of its minority occupants yet sparsely populated and resourced, fiercely anti-assimilationist and often politically and economically isolated. The work draws a parallel between the deliberate statelessness of the region’s occupants and the original intent behind bitcoin’s creation, which was to enable peer-to-peer transactions outside the control of centralized authorities. Even though revolutionary technological inventions might claim to counter the concentration of power, they frequently perpetuate other forms of control.

The final third of the video takes a speculative turn as it progresses from the title’s “field recordings” of Indigenous peoples in the Sichuan highlands to the otherworldly encounters portrayed in two iconic 1970s science fiction films. By juxtaposing realities with the fictive imaginary of cinema, Liu suggests that the sources of enlightenment and humanity extend beyond the limited perceptual bounds of dominant discourses.

ليو تشوانغ

من مواليد 1978 بمحافظة خوبي الصينية، ويعيش ويعمل في شانغهاي بالصين

2018

عبر أفلامه وأعماله الفنية التركيبية، يعمل ليو تشوانغ على تقديم تحليلات تختزل الأنظمة المختلفة الموجودة كأسس للحياة اليومية في عالمنا المعاصر. تناولت أعماله السابقة العلاقة بين استقلال الفرد ووتيرة الحداثة السريعة والواسعة في الصين، بينما كانت آخر مشاريعه عبارة عن استكشافات بحثية واسعة حول التأثيرات الناتجة عن تدفّق رؤوس الأموال العالمية والتقنيات الاجتماعية على المجتمعات المهمَّشة، والتي تساهم كذلك في تغيير معالم الطبيعة. عُرضت أعمال تشوانغ في عدد من المهرجانات السينمائية والمعارض في جميع أنحاء العالم، بما فيها: قمة دكا للفنون (2020)، ومركز بومبيدو في باريس (2019)، وبينالي الفن الآسيوي في مدينة تايتشونغ في تايوان (2019).

وفيلم تشوانغ ثلاثي القنوات “تعدين البيتكوين والتسجيلات الميدانية للأقليات العرقية” (2018) هو مقال سينمائي يربط التاريخ الإثني والاقتصادي والعسكري والبصري بالمراجع النظرية. تُروى هذه الرواية بلغة المويا، وهي لغة صينية تبتية يتم التحدث بها في جنوب غرب الصين، وهي تحدّد التأثيرات المادية التي تخلّفها قوى الحداثة التي تبدو غير مرئية – مثل: الكهرباء والسحابة الرقمية والعملات المشفَّرة – على أجسادنا وعلى معالم الطبيعة. تمت مصادرة العديد من الأراضي المأهولة من قبل الأقليات العرقية في الصين من أجل القيام بمشاريع بنية تحتية وطنية، مثل: السدود الكهرومائية الضخمة. وفي المقابل، فقد تم الاستيلاء على السدود المهجورة من قبل جهات استغلالية من أجل تشغيل أجهزة تعدين العملات الرقمية، والتي تستهلك الكثير من الكهرباء. يستفيد من هذه العملية – في المقام الأول – أصحاب الأعمال من المناطق النائية، حيث يقومون بإنشاء عملات رقمية تستخدم في الأسواق الدولية. لاحظ تشوانغ أن هذه المواقع تتمركز فيما يسمّيه المؤرخ ويليم فان شيندل بـ(الزوميا)، وهو مصطلح يشير إلى مناطق المرتفعات الممتدّة عبر شرق وجنوب شرق آسيا. إنها مساحة من المتناقضات، فهي غنية بالتنوع الثقافي واللغوي بين الأقليات التي تقطنها، ومع ذلك فهي ذات كثافة سكانية منخفضة وموارد قليلة ومناهضة للاندماج الثقافي، وغالباً ما تكون معزولة سياسياً واقتصادياً. ويقارن هذا العمل بين انعدام الجنسية المتعمّد لسكان المنطقة، والهدف الحقيقي من إنشاء عملة البيتكوين، والذي يتمثّل في تمكين الأفراد من إجراء المعاملات المالية بين بعضهم دون أي تدخل حكومي. وعلى الرغم من أن الاختراعات التكنولوجية الثورية قد تدّعي أنها تواجه المركزية في صناعة القرار، إلا أنها كثيراً ما تساهم في استمرارية أشكال أخرى من السلطة المركزية الحكومية.

يأخذ الثلث الأخير من الفيديو منعطفاً مغايراً، حيث ينتقل من “التسجيلات الميدانية” المذكورة في العنوان، والتي تشير إلى الشعوب الأصلية في مرتفعات سيتشوان، ليحدِّثنا عن مشاهد من أفلام الخيال العلمي في السبعينيات من القرن الماضي. ومن خلال مقارنة الحقائق مع الخيال السينمائي، يرى تشوانغ أن مصادر التنوير والإنسانية تمتدّ لما هو أبعد من الحدود المتعارف عليها لإدراكنا.