URSULA BIEMANN

Born 1955 in Zurich, Switzerland, where she lives and works

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Forest Mind

2021

Ursula Biemann is an artist, video essayist, and writer. Her research-oriented practice is based on extensive fieldwork in remote landscapes, from icy Greenlandic waters to Amazonian rainforests, where she investigates the geopolitics of climate change and the human impact on natural ecologies, questioning the role of modern science in decolonial knowledge production. Biemann’s artistic training began in Mexico City. She then studied at New York’s School of Visual Arts and later at the Whitney Museum of American Art’s prestigious Independent Study Program. She was awarded the Swiss Grand Award for Art / Prix Meret Oppenheim in 2009. Biemann’s intellectual and incisive video essays intricately interweave cinematic vistas with documentary footage, science fiction speculations, and academic scholarship, forming rich tapestries of knowledge in which the boundaries of epistemological realities are tested, stretched, and expanded.

Filmed in Piamonte in southern Colombia, one home of the Inga people, Biemann’s video Forest Mind (2021) builds on a previous work, Forest Law (2014), and blends together the alchemical and biochemical, the scientific and shamanic. It opens with a mesmerizing visualization: the digital code of rainforest sound recordings, a still image, and a biopsy of a seed from the endangered forest are transcoded into an eternal DNA sequence. Interspersed with performances by and interviews with the artist’s longtime Indigenous collaborators, the video becomes a medium through which audiences encounter the mind-altering plant (and teacher) ayahuasca; they come to know—as opposed to simply learn—the cosmological depth and breadth of ancient wisdom. Here, advances of modern science, including in plant neurobiology, quantum biology, ethnobotany, and the anthropology of science itself, are brought into a common paradigm with decentralized vegetal intelligences and cellular states of consciousness familiar to traditional medics of the Amazonian rainforests.

Forest Mind was created in the wider context of Devenir Universidad, a long-term, Inga-led artistic and research collaboration from 2018, whose goal is to establish an Indigenous institute of higher learning in the community. Devenir Universidad, whose name means “becoming university,” marks a shift in Biemann’s critical practice to embrace alternative forms of cultural and pedagogical co-production of knowledge, while buttressing her commitment to using artistic action to positively impact lived realities and engage in crucial reparative exchanges.

أورسولا بيمان

من مواليد 1955 في مدينة زيورخ السويسرية، حيث تعيش وتعمل

عقل الغابة

2021

أورسولا بيمان فنانة وكاتبة مقالات فيديو ومؤلّفة، تركّز في أعمالها الفنية البحثية على العمل الميداني واسع النطاق في البيئات الطبيعية النائية، بدءاً من المياه المتجلّدة في غرينلاند، ووصولاً إلى غابات الأمازون المطيرة، حيث تبحث في الجغرافيا السياسية للتغيرات المناخية والتأثيرات البشرية على البيئة، متسائلةً عن دور العلم الحديث في إنتاج المعارف التي تساهم في الانعتاق من الماضي الاستعماري. بدأت بيمان تدريبها الفني في مكسيكو سيتي، ثم درست بكلية الفنون البصرية في نيويورك، وأكملت بعد ذلك برنامج الدراسة المستقلة المرموق التابع لمتحف ويتني للفن الأميركي. حصلت أورسولا على الجائزة السويسرية الكبرى للفنون/جائزة ميريت أوبنهايم عام 2009. تكتب أورسولا مقالات فيديو فريدة من نوعها تجمع بين المشاهد السينمائية واللقطات الوثائقية وتأملات الخيال العلمي والبحوث الأكاديمية، مكوِّنة نسيجاً ثرياً من المعارف التي توسِّع وتعمِّق الحقائق المعرفية.

صوّرت بيمان فيلم “عقل الغابة” (2021) في بلدة بيامونتي بجنوب كولومبيا، وهي الموطن الأصلي لشعب الإنغا، حيث يستند هذا الفيديو إلى عمل سابق يحمل عنوان “قانون الغابة” (2014)، ويمزج بين الخيمياء والبيولوجيا، وبين العلوم والروحانيات. يبدأ الفيديو بصورة أخّاذة، يتحول فيها التسجيل الرقمي لصوت الغابات المطيرة مع لقطة ثابتة وخزعة من بذرة أخذت من غابة مهدَّدة بالزوال، إلى تسلسل لا متناهٍ من الحمض النووي. كما تتخلَّل الفيديو عروض أدائية للسكان الأصليين ومقابلات أجرتها معهم الفنانة منذ فترة طويلة. سرعان ما يتحول الفيديو إلى وسيلة يختبر من خلالها الجمهور نبات الآياهواسكا (المعلّم) الذي يغير طبيعة العقل، ليتيقّنوا – بدل أن يتعلّموا فقط – عمق الكون وحكمة الأجداد. ها هنا يندمج العلم الحديث، بما فيه علم الأحياء العصبي النباتي، مع علم الأحياء الكمّي، وعلم النبات العِرْقي، وأنثروبولوجيا العلم نفسه، ضمن نموذج مشترك مع الذكاء النباتي اللامركزي وحالات الوعي الخلوي المعروفة منذ القدم لدى المعالجين التقليديين في غابات الأمازون المطيرة.

تم إنجاز العمل الفني “عقل الغابة” ضمن مشروع “ديفينير يونيفيرسيداد”، وهو مشروع تعاوني فني وبحثي طويل يقوده ممثِّلون عن شعب الإنغا منذ عام 2018. ويتمثَّل الهدف من المشروع في إنشاء معهد تعليم عالٍ للمعارف المتوارثة للشعب الأصلي. ويمثِّل المشروع – الذي يعني اسمه “جامعة قيد الإنشاء” – نقطة مفصلية في المسيرة النقدية للفنانة، حيث تتبنّى فيه أشكالاً بديلة من الإنتاج الثقافي والتربوي المشترك للمعرفة، وتدعم في نفس الوقت التزامها باستخدام العمل الفني بهدف التأثير إيجاباً على الواقع المعاش، والإسهام في بناء جسور تعيد تقوية الروابط بين الشعوب.