YEO SIEW HUA

Born 1985 in Singapore, lives and works in Singapore and Buenos Aires, Argentina

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

An Invocation to the Earth

2020

Filmmaker and visual artist Yeo Siew Hua harnesses the moving image in imaginative and empathetic ways to speculate upon possibilities of human transformation. Graduating with a film and media studies diploma, he then studied philosophy at the National University of Singapore. In his ambitious films and videos Yeo navigates subjects as diverse as the migrant experience in Singapore; the ancient, animistic beliefs of Southeast Asia; and industrial animal husbandry in his adoptive country of Argentina. For his bold cinematic explorations, Yeo was awarded the Locarno Film Festival’s Golden Leopard in 2018 for his film “A Land Imagined (2018)”.

In An Invocation to the Earth (2020), Yeo revives and inverts the Malay folktale of Sang Kancil, a wily mouse-deer who deftly outsmarts its foes, and intertwines this underdog fable with the region’s environmental politics. In the film, Kancil appears in human form. Wearing an animal mask, she carries her mortal enemy Buaya (crocodile) through the rainforest on her back. In contrast to the traditional narrative, Buaya then takes long-overdue, fatal revenge upon Kancil. Next a forest fire reanimates the mouse-deer and unites the two protagonists as they face this existential threat. They remove their masks and embrace. It is now Buaya’s turn to carry her adversary. As they retreat, the blackened forest slowly lights up with the facial-recognition grids of surveillance technology, like stars in the night. Each constellation, however, represents the faces, names, and years of death of fallen ecological defenders from the Philippines, where such activists are murdered with impunity.

Yeo’s video was shot during the Hungry Ghost Festival, when people of Chinese origin traditionally pay homage to their ancestors and burn paper effigies of money and material goods. The inferno in the film also references another kind of fire: Southeast Asia’s transboundary haze, caused by the large-scale burning of peatland in Sumatra and Borneo to clear and, it is believed, fertilize the soil. The tension between old and new practices and between mythical and scientific worldviews permeate Yeo’s practice. An Invocation to the Earth is a portal into a dimension where time, space, and individual identities collapse, transporting viewers toward a collective humanity.

يو سيو هوا

من مواليد 1985 في سنغافورة، ويعيش ويعمل بين سنغافورة وبوينس آيرس في الأرجنتين

دعوة إلى الأرض

2020

يسخّر المخرج والفنان البصري يو سيو هوا الصور المتحرّكة بطرق خيالية وعاطفية في محاولة للتكهّن بإمكانيات التحوّل البشري. حصل يو على شهادة الدبلوم في دراسات السينما والإعلام، ثم درس الفلسفة في جامعة سنغافورة الوطنية. في أفلامه، يتنقّل يو بين مواضيع متنوعة، مثل: تجارب المهاجرين في سنغافورة، والمعتقدات الروحانية التراثية في جنوب شرق آسيا، ومزارع الحيوانات في بلده الثاني الأرجنتين. أحرزت أعمال يو السينمائية الجريئة جائزة الفهد الذهبي في مهرجان لوكارنو السينمائي عام 2018 عن فيلمه “أرض متخيَّلة” (2018)”.

وفي فيلمه “التضرع للأرض” (2020)، يقوم يو بإحياء قصة مخلوقة من الأساطير الشعبية الماليزية تدعى “سانغ كانسيل”، وهي غزالة برأس فأر تتفوّق بفطنتها وسرعة بديهتها على أعدائها، ويربط يو حكاية هذه المخلوقة الضعيفة مع السياسات البيئية في المنطقة. في الفيلم، يعرض يو هذه الغزالة في هيئة إنسانة ترتدي قناع حيوان، وتحمل على ظهرها عدوَّها اللَّدود التمساح “بوايا” خلال تنقّلها في الغابات المطرية. وعلى عكس السردية التقليدية، يقوم التمساح بعد ذلك بالانتقام من الغزالة ويتمكّن من قتلها. بعدها، يعيد حريق الغابة إحياء الغزالة، ويتّحد البَطَلان من أجل مواجهة هذا التهديد الوجودي، فيزيلان قناعيْهما ويتعانقان. حان الآن دور التمساح ليحمل خصمه. وخلال هروبهما، تضيء الغابة المتفحِّمة تحت أضواء أنظمة المراقبة المتطوِّرة التي يمكنها التعرّف على الأوجه، وكأنها نجوم تُشِعّ في سماء الليل. ترمز كل مجموعة من النجوم إلى وجوه وأسماء وسنوات وفاة المدافعين عن البيئة الذين قضوا في الفلبين، والتي يُقتَل فيها هؤلاء الناشطون دون عقاب.

تم تصوير هذا الفيديو خلال مهرجان الأشباح الجائعة، والذي تقوم فيه الشعوب ذات الأصول الصينية بتكريم أسلافهم وحرق دمى وَرَقيّة للأموال وغيرها من الماديات. وترمز النار في الفيلم إلى نوع آخر من الحرائق: الضباب العابر للحدود في جنوب شرق آسيا، والذي نتج عن الحرق الواسع للأراضي الرطبة في سومطرة وبورنيو لتنظيف التربة وتخصيبها. في أعمال يو، يتجلَّى التباين بين الممارسات التقليدية والحديثة، وبين وجهات النظر المبنيّة على الأساطير وتلك المبنيّة على العلم الحديث. فيلم “التضرع للأرض” هو بوابة إلى بُعد آخر ينهار فيه الزمان والمكان والهويات الفردية، وينتقل فيه المشاهدون نحو إنسانية تجمعنا كلنا.