JUMANA EMIL ABBOUD

Born 1971, Palestinian, lives and works between Jerusalem and
London, United Kingdom

Gazelle in a Mother’s Eye

2024 / Performance

Jumana Emil Abboud works with drawing, video, installation, and performance to explore intangible heritage interwoven through narratives surrounding nature and landscapes—specifically water sources. Having studied fine arts in Toronto and Jerusalem, she is currently a practice-led PhD candidate at London’s Slade School of Fine Art. Drawing on her Palestinian origins and the entanglement of folklore, community, and storytelling, Abboud revisits the prism of resources, people, and places that emerge out of history’s depths to imagine reciprocal futures. She focuses on waterscapes as integral sites of story, as the bearers and guardians of collective memory and future cultural legacy. Working across different media, Abboud uses materials as varied as beeswax, turmeric, lace, embroidery, found papers, natural pigments, oral histories, journal entries, drawings, performance, and video. Her practice reflects the urgency for continuity of culture amid measures of disruption and erasure. At the same time, it suggests a process of ongoing metamorphosis and the possibility for poetic repurposing to tap undercurrents of rooted narratives and redefine our survival.

In the performance work Gazelle in a Mother’s Eye (2024), Abboud turns her focus to the landscapes of Saudi Arabia to examine how historic relationships with natural sources, primarily water, have informed present-day legacies. Using the research methods central to her practice, she navigates bodies of water in and around Riyadh, excavating tradition, myth, and oral customs in creating a new work that recognizes the intricate plurality of alignment with the manifest world we call home. Through an immersive study of local folktales and the experience of embedding herself in community contexts and intergenerational collaborations, Abboud invites us to reconsider water entanglement and its co-authored ways of being. What emerges is a site-specific work articulated into spoken word, video, movement, and live drawing, accompanied by metaphor and unfolding truths. The multimedia, multi-iteration artwork involves local participants sharing an extended story of variable parts that hold water close, probing connectivity, remembrance, and the enchantment of belonging.

جمانة إميل عبود

من مواليد 1971، وهي فلسطينية تعيش وتعمل بين القدس والعاصمة البريطانية لندن

تتضمن ممارسة جمانة إميل عبود أعمال الرسم والفيديو والأعمال التركيبية وفنون الأداء، بُغية استكشاف التراث غير المادي المتشابك مع السرديات المحيطة بالبيئة والمناظر الطبيعية، ولا سيما مصادر المياه. درست عبود الفنون الجميلة في تورونتو والقدس، وحالياً هي مرشحة لنيل درجة الدكتوراه من كلية سليد للفنون الجميلة في لندن. وانطلاقاً من أصولها الفلسطينية وتداخل الفولكلور والمجتمع والسرد القصصي، تعيد عبّود مقاربة المصادر والأشخاص والأماكن التي تنبثق من عمق التاريخ من أجل بلورة مستقبل مشترك، مركِّزة على المناظر المائية بوصفها مواقع أساسية للسرد، وركائز للذاكرة الجماعية والتراث الثقافي المستقبلي. تعمل عبود عبر وسائط مختلفة، حيث تعمد إلى استخدام مواد متنوعة مثل: الشمع، والكركم، والدانتيل، والتطريز، والأوراق الملتقطة، والألوان الطبيعية، والسرديات الشفوية، والمقالات الافتتاحية، والرسوم، وأعمال الفيديو، وفنون الأداء؛ إذ تعكس ممارستها الحاجة الماسة لاستمرار الثقافة في خضم حالة من الاضطرابات والإقصاء. وتقترح في الوقت نفسه عملية تحول متواصل وإمكانية إعادة التوظيف الشعري للاستفادة من الاتجاهات المستترة للسرديات المتجذّرة وإعادة تعريف وجودنا.
في العمل الأدائي “غزال في عين الأم” (2024)، تعاين عبود المناظر الطبيعية في المملكة العربية السعودية، لتقصّي الكيفية التي أغنت بها العلاقات التاريخية، إلى جانب الموارد الطبيعية ولا سيما المياه، التراث الحالي. وعبر استخدام طرق البحث الأساسية في ممارستها الفنية، تتأمل عبود المسطحات المائية في مدينة الرياض وما حولها، مستكشفةً التقاليد والأساطير والأعراف الشفوية؛ بغية إنشاء عمل جديد يعترف بالتعدّدية المعقّدة للمواءمة مع العالم الظاهر الذي ندعوه وطننا. ومن خلال دراسة معمَّقة للحكايات الشعبية المحلية، وتجربة اندماجها في المشهد الاجتماعي، والتعاون مع الأجيال المختلفة؛ تدعونا عبود إلى إعادة التفكير في تداخل الماء مع أنماط الوجود التي شاركنا في صياغتها. وفي نهاية المطاف، يُسفر اشتغال الفنانة عن عمل محدّد الموقع، يتم التعبير عنه بالكلمة المنطوقة والفيديو والحركة ولغة الإشارة والرسم الحي، مصحوباً بالاستعارة والحقائق المكتشفة. يشمل العمل الفني متعدّد الوسائط والمتكرّر مشاركين محليين يتبادلون حكاية ممتدّة للأجزاء المتغيّرة التي تبقي الماء قريباً، وتستكشف الترابط والذكرى وسحر الانتماء.