ÂNGELA FERREIRA

Born in 1958 in the Mozambican capital, Maputo, she lives and works in Lisbon, Portugal

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Zip Zap Circus School

2000-ongoing / Activation on February 20, 2024

Born in Mozambique when it was still a Portuguese colony, Ferreira grew up and studied in South Africa, receiving her MFA from the Michaelis School of Fine Art, University of Cape Town. She now teaches fine art at Lisbon University in Portugal. Her background constitutes the root of her work, which probes the relationship between Africa and the West through the lens of European modernism and the twentieth-century technologies of film and radio. Much of her practice centers on modernist architecture within the African continent, which Ferreira uses as a springboard for exploring both the utopian ethos of this global aesthetic movement and its deep entanglement with the European colonialist project.

Zip Zap Circus School (2000–ongoing) began life as a material manifestation of an unrealized architectural design from 1994 by Portuguese-Mozambican architect Pancho Guedes (1925–2015): a plan for a possible school to shelter and provide alternative education for children in Cape Town, South Africa, developed at the invitation of a local nongovernmental organization, still operational today, from which Ferreira’s work takes its name. Her model of Guedes’s unbuilt school references another unfulfilled architectural plan: Mies van der Rohe’s (1886–1969) unsuccessful design proposal for the Kröller- Müller Museum in the Netherlands in 1912. Although the German- American architect’s design never became a larger-than-life museum, the shadow of its idea existed briefly as a life-size, wood-and-cloth model on wheels—a ghost of a building that never was—parked on the Kröller-Müller country estate and documented by van der Rohe in photographs.

Always rendering a portion of Guedes’s original design while retaining the mobile and perishable nature of van der Rohe’s model, Ferreira’s Zip Zap Circus School is remade anew in each location, and then destroyed—“a ruin,” in the words of the artist, and a projected utopia that rematerializes each time the work is shown. At times, the tent- like structures are activated by live circus skills workshops, offering a temporary glimpse of the building’s original purpose. Revisiting two vastly different and unrealized modernist utopias, Ferreira’s work acts as a go-between, while highlighting the tension still spanning contemporary reckonings with histories of settler colonialism, occupation, and democratic emancipation.

أنجيلا فيريرا

من مواليد 1958 في العاصمة الموزمبيقية مابوتو، وتعيش وتعمل في لشبونة بالبرتغال

مدرسة زيب زاب سيرك

2000-مستمرة

ولدت فيريرا في موزمبيق خلال الحكم الاستعماري البرتغالي، ونشأت ودرست في جنوب أفريقيا، حيث حصلت على درجة الماجستير في الفنون الجميلة من كلية ميكايليس للفنون الجميلة بجامعة كيب تاون، وحالياً تقوم فيريرا بتدريس الفنون الجميلة بجامعة لشبونة في البرتغال. تستلهم فيريرا أعمالها من محيطها، إذ تسبر أغوار العلاقة بين أفريقيا والغرب عبر عدسة الحداثة الأوروبية، وتقنيات السينما والراديو في القرن العشرين، كما تركّز الكثير من ممارساتها الفنية على العمارة الحداثية في القارة الأفريقية، والتي تستخدمها كنقطة انطلاق لاستكشاف اليوتوبيا التي تسعى نحوها هذه الحركة الجمالية العالمية، وتشابكها العميق مع المشروع الاستعماري الأوروبي.

بدأ عملها الفني “مدرسة سيرك زيب زاب” (المستمر منذ عام 2000) كتجسيد مادي لتصميم معماري لم يرَ النور يعود لعام 1994، وضعه المهندس المعماري البرتغالي-الموزمبيقي بانشو غويديس (1925-2015)، وهو مخطَّط لمدرسة محتملة تُعنى بتوفير التعليم البديل للأطفال في مدينة كيب تاون بجنوب أفريقيا، وقد تم تصميمها بطلب من منظمة محلية غير حكومية ما تزال قائمة حتى اليوم، واستوحت فيريرا اسم عملها من هذه المنظمة. كما يشير نموذجها لمدرسة غويديس غير المبنية إلى مخطط معماري آخر لم يتم تنفيذه، ألا وهو المقترح التصميمي الذي قدّمه ميس فان دير روه (1886–1969) لمتحف كرولر مولر في هولندا عام 1912. وعلى الرغم من أن تصميم المهندس المعماري الألماني-الأميركي لم يتم بناؤه كمتحف على أرض الواقع، إلا أن فكرته بقيت حاضرة كنموذج من الخشب والقماش يجلس على عجلات، كما لو أنه شبح للمبنى ركنه المعماري في عقار كرولر-مولر الريفي، ووثّقه في صور فوتوغرافية.

كما تستلهم فيريرا في عملها “مدرسة سيرك زيب زاب” جزءاً من التصميم الأصلي لغويديس، مع الاحتفاظ بالطبيعة المتنقّلة والحساسة لنموذج فان دير روه؛ حيت تعيد إنشاء عملها الفني من جديد في كل موقع، ثم تدمّره ليصبح “أثراً” على حد تعبيرها، ويوتوبيا متخيَّلة يعاد تجسيدها كل مرة يعرض فيها العمل. من حين لآخر، يتم استخدام الهياكل الشبيهة بالخيام عبر تنظيم وِرَش عمل حول مهارات السيرك تقدِّم فيها لمحة سريعة عن الغرض الأصلي من المبنى. ومن خلال إعادة النظر في حالتي يوتوبيا حداثيتين ومتباينتين إلى حد كبير ولم يتم تحقيقهما على أرض الواقع، يسلِّط هذا العمل الضوء على التوتر الذي ما زال يشوب فكرنا المعاصر حيال تاريخ الاستعمار الاستيطاني، والاحتلال، وحركات التحرّر الديمقراطي.