MOHAMMAD ALFARAJ

Born 1993 in Al Ahsa, Saudi Arabia, where he lives and works

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

The Whispers of Today Are Heard in the Garden of Tomorrow

2024

Mohammad AlFaraj is an artist, film director, storyteller, and writer, who graduated with a BA in mechanical engineering from King Fahd University of Petroleum and Minerals (KFUPM) in Dhahran in 2017. After his studies, he began turning his attention to the natural world and making art steeped in metaphor, drawing on agricultural practices, oral histories, and legends recorded from the elders of his community. Fantastical creatures as well as the fauna and flora of his environment appear in his work. By using local and natural materials, such as soil, palm fronds, and date extracts, AlFaraj conveys a deep-rooted connection to the oasis of Al Ahsa, where he was born and raised and where much of his exploration began.

The Whispers of Today are Heard in the Garden of Tomorrow (2024) is a newly commissioned work installed outdoors, which comprises sculptures, drawings made with natural materials, and photographs installed in a wooden pavilion enclosed on all sides with the heavy tarps typically used in agriculture. The floor is covered with soil.  Recreating the environment of an open field, the setting reflects AlFaraj’s conception of life and human history as a garden filled with memories and experiences. Like the plants, trees, and creatures that populate it, this metaphorical garden needs nurturing and care to enable beauty and goodness to flourish. Elements from a previous work, Fossils of Knowledge (2020) have been placed on the floor. Made from palm branches, they recall the backbones or fossils of large animals, and for the artist are a eulogy to a past that needs to be overcome. New sculptures, which AlFaraj calls “new palms” made of the grounded wood and fibers of old palms, recycled books on mythology and history and the fronds of baby palms sit on metal plinths, rising to the sky to suggest rejuvenation and growth. The walls are covered with drawings and ghostly imprints of words. For AlFaraj, the essence of the work is a deconstruction of the past to build the future. Past, present, and future form a dynamic continuum of shared responsibility and hope.

محمد الفرج

من مواليد 1993 بمدينة الأحساء في المملكة العربية السعودية، حيث يعيش ويعمل

2024

محمد الفرج فنان ومخرج أفلام وراوٍ وكاتب، وهو حاصل على شهادة البكالوريوس في الهندسة الميكانيكية من جامعة الملك فهد للبترول والمعادن في الظهران عام 2017. بعد إنهاء دراسته، بدأ الفرج يولي اهتماماً كبيراً بالطبيعة، وعمل على إنتاج أعمال فنية مليئة بالمعاني المجازية التي يستلهمها من الزراعة والتاريخ الشفهي والقصص التي سمعها من كبار السن وعمل على تدوينها. تظهر في أعماله كائنات خيالية وحيوانات ونباتات من بيئته. وينقل الفرج للمتلقّي ارتباطه العميق بواحة الأحساء، والتي وُلد وترعرع فيها واستكشفها طوال عمره، وذلك عبر استخدامه مواد طبيعية محلية، مثل: التراب وسَعَف النخيل والدِّبْس.

قام الفنان بإنتاج عمله “همسات اليوم تُسمَع في حديقة الغد” (2024) بتكليف خاص من البينالي، ليتم تركيبه في المساحة الخارجية للعرض، وهو يضم منحوتات ورسومات تم إنتاجها باستخدام مواد طبيعية وصور فوتوغرافية، مركّبة ضمن جناح خشبي أُغلقت جميع جوانبه باستخدام قماش عازل سميك عادةً ما يُستخدَم في مجال الزراعة، أما أرضية الجناح فمغطّاة بأكملها بالتربة، ليبدو المكان وكأنه صورة مصغرة لحقل مفتوح. يعكس هذا العمل مفهوم الفرج عن الحياة وتاريخ الإنسانية، ويضعه في صورة حديقة مُلئت بالذكريات والتجارب. هذه الحديقة بحاجة للرعاية والاهتمام ليتسنَّى للجمال والطيبة أن تنمو فيها، مثلها مثل النباتات والأشجار والكائنات التي تسكنها. كما تم وضع أجزاء من عمله السابق “أحافير المعرفة” (2020) على أرضية الجناح، وهي عبارة عن نماذج لأحافير حيوانات ضخمة صُنعت من سَعَف النخيل، في صورة مجازية تشير إلى تطلُّع الفنان للتغلُّب على الماضي. أما المنحوتات الجديدة التي يسمّيها الفرج “النخيل الجديدة”، فهي مصنوعة من الخشب والألياف المستخرَجة من النخيل القديمة، وكتب التاريخ والأساطير معادة التدوير، وسعف فسائل النخيل، مثبَّتة جميعها على ركائز معدنية وهي ترتفع نحو السماء في إيحاء إلى النموّ والتجدّد. تمّت تغطية الجدران برسومات وطبعات مبهمة لكلمات مختلفة. بالنسبة للفنان، يكمن جوهر هذا العمل في تفكيك الماضي بغية بناء المستقبل، حيث تشكِّل مفاهيمنا عن الماضي والحاضر والمستقبل دافعاً لنا للتمسك بالأمل والإحساس بالمسؤولية.