TANIA MOURAUD

Born 1942 in Paris, France, where she lives and works

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Dream

2024-ongoing

Tania Mouraud’s extensive body of work—ranging from painting to public art, conceptual writing, installation, videos, sonic works, and performances—has addressed artistic and humanistic themes, such as the plasticity of language and the individual’s own perception and self-awareness, as well as a broader set of ethical and sociopolitical issues, confronting persistent inequalities and our treatment of the environment. A key figure of contemporary French art, Mouraud has engaged with diverse art scenes, vocabularies, and movements, thus evading any facile classification of her practice. She has exhibited in countless individual and collective exhibitions across the globe and has permanent installations at prestigious institutions such as the Centre Pompidou in Paris and the Collection FRAC Lorraine in Metz.

Borrowing from Martin Luther King Jr.’s famous 1963 speech on civil rights, Mouraud’s vinyl print mural Dream (2004–ongoing) adapts the refrain of his passionate vision using bold, nonstandard Arabic script, transforming the words into a powerful visual statement. The work is part of a series of wall paintings exploring architecture and language that the artist began creating in the late 1980s. While the giant lettering has the scale of a billboard, the typography verges on the illegible. It is up to the viewer to decipher this world-famous phrase. This play between decoding the text and rethinking its meaning encourages readers to engage in a moment of reflection—and consider the message from a fresh perspective.

Realized as a wall work and billboards in Arabic, English, and Urdu versions, Dream is presented on a wall outside the exhibition halls and in the roundabout at the entry to the JAX District.

تانيا مورو

من مواليد 1942 في العاصمة الفرنسية باريس، حيث تعيش وتعمل

الحلم

2004-مستمر

تستخدم تانيا مورو طيفاً واسعاً من الأشكال الفنية، والتي تتراوح بين الرسم والأعمال الفنية المعروضة في المساحات العامة، مروراً بالكتابة المفاهيمية، والأعمال الفنية التركيبية والفيديو، ووصولاً إلى الأعمال الصوتية وعروض الأداء، متناوِلةً عبر نتاجها الإبداعي موضوعات فنية وإنسانية، مثل: مرونة اللغة وإدراك الفرد ووعيه الذاتي، إضافةً إلى مجموعة أوسع من القضايا الأخلاقية والاجتماعية والسياسية التي تتعمّق في طريقة تعاملنا مع البيئة وفي غياب المساواة بين بعضنا البعض. وتُعَدّ مورو شخصية محورية في مشهد الفن الفرنسي المعاصر؛ حيث شاركت في العديد من الحركات والتيارات الفنية، مما جعلها عَصِيّةً على التصنيف؛ لثراء وتنوّع عطائها الفني. عُرِضت أعمال مورو في العديد من المعارض الفردية والجماعية حول العالم، ولها أعمال تركيبية معروضة بشكل دائم ضمن مقتنيات مؤسسات رائدة، مثل: مركز جورج بومبيدو في باريس، ومجموعة فراك لورين في ميتز.

 

في جداريتها المطبوعة بالفاينيل بعنوان “الحلم” (2004-مستمر)، تستعير مورو المقولة الشهيرة لمارتن لوثر كينغ جونيور سنة 1963: “لديَّ حلم”، وتعرضها في صورة خط عربي غير تقليدي، يُضفي على الكلمات قوة بصرية فريدة. يأتي هذا العمل ضمن سلسلة من الجداريات بدأتها الفنانة في الثمانينيات من القرن الماضي، وتستكشف من خلالها فنون التصميم المعماري واللغة. تظهر الحروف بحجم كبير جداً يناسب اللوحات الإعلانية في الشوارع، إلا أن الخط المستخدم صعب القراءة. تترك الفنانة للمُشاهد مهمة فك رموز الخط المستخدم في كتابة هذه العبارة الشهيرة عالمياً. عملية فك رموز النص وإعادة تفسيره تشجع القارئ على التأمل في الرسالة وإعادة النظر فيها من زاوية جديدة.

تم تنفيذ هذا العمل كلوحة جدارية ولوحات إعلانية باللغات العربية والإنجليزية والأردية، وهو معروض على جدار خارج قاعات المعرض وفي الدوار عند مدخل حي جاكس.