SAODAT ISMAILOVA

Born 1981 in Tashkent, Uzbekistan, lives and works in Tashkent and Paris, France

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

18 000 Worlds

2023

Saodat Ismailova’s films unspool the landscapes and traditions of post-Soviet Central Asia, in particular her homeland of Uzbekistan. Weaving a rich tapestry of ritual, folklore, and a timeless atmosphere that envelops her predominantly female protagonists, Ismailova’s cinematography is slow and meditative, employing long, dreamy takes. The daughter of a cinematographer, she graduated in filmmaking in Uzbekistan, then moved to Treviso and Berlin, respectively, for residencies with the research center Fabrica in Treviso and the DAAD program in Berlin. Her documentary and fiction films have won awards at major film festivals and international exhibitions. In 2021, she set up DAVRA, a film collective dedicated to documenting Central Asian cinematic heritage.

Sufi traditions suffuse Uzbeki life, among them the belief that our world is one of 18,000 that comprise the universe. Shihab al-Din Suhrawardi, the twelfth-century mystic and founder of Illuminationism, a school of Islamic philosophy, proposes that reality is structured not by existence, but by these worlds, featuring varying intensities of divine light and darkness. Ismailova’s film 18,000 Worlds (2023) casts light as a main protagonist. It glances off futuristic atomic-era monuments and burnishes tiled turquoise domes and piles of stones, glowing red in the golden hour. It appears as a shy moon, as resplendent sunrises and sunsets, as a lime-green aurora, and streams in from a cave ceiling. There are people, too: wizened and smiling, weaving silk, or plucked out of the annals of Soviet military history and Western anthropology through archival black-and-white footage. As the camera meditatively pans across steppes and cities alike, interspersed with sequences of flashing images, a manifold and refracted sense of time and place slowly emerges. Afterimages from several alternate temporalities dance like sunspots.

At various points in the film, a woman in a sunny studio sifts through hand-drawn maps and excavation photographs, then carefully brushes caked dirt off an unidentified surface—an archaeologist or maybe a conservationist. Ismailova engages in a similar autoethnographic process in this work, which incorporates unused fragments from her own shoots alongside historical material from the Eye Filmmuseum. 18,000 Worlds suggests that a world is a multitude of realities; perhaps a single reality can also inhabit thousands of worlds.

سعادت إسماعيلوفا

من مواليد 1981 في العاصمة الأوزبكستانية طشقند، وتعيش وتعمل بين مسقط رأسها والعاصمة الفرنسية باريس

18000 عوالم

2023

تكشف أفلام سعادت إسماعيلوفا عن المناظر الطبيعية والتقاليد المتوارثة في آسيا الوسطى بعد تفكّك الاتحاد السوفييتي، وخصوصاً في بلدها أوزبكستان. عادةً ما تختار إسماعيلوفا أن يكون أبطالها من النساء، ومن خلال نسيج غنيّ من الطقوس والفولكلور والأجواء التراثية، فإن أسلوب إسماعيلوفا في التصوير السينمائي يتميّز بالتأنّي والتأمّل، كما تستخدم فيه لقطات طويلة وحالمة. كان والد إسماعيلوفا مصوراً سينمائياً، وتخرجت هي من تخصص صناعة الأفلام في أوزبكستان، لتحصل بعدها على إقامة من مركز فابريكا للأبحاث في تريفيزو، قبل أن تنتقل إلى برنامج الهيئة الألمانية للتبادل العلمي في برلين. حازت أفلامها الوثائقية والخيالية على العديد من الجوائز من كبرى المهرجانات السينمائية والمعارض الدولية. وفي عام 2021، أطلقت إسماعيلوفا مبادرة “دافرا”، وهي مجموعة سينمائية مختصة بتوثيق التراث السينمائي لمنطقة آسيا الوسطى.

تنتشر التقاليد الصوفية في الحياة الأوزبكية، ومن بينها الاعتقاد بأن عالمنا هو واحد من 18,000 عالم يشكِّلون الكون، وذلك حسب تعاليم شهاب الدين السُّهْرَوَرْدي، المتصوِّف الذي عاش في القرن الثاني عشر الميلادي ومؤسِّس مدرسة الإشراق، وهي مدرسة في الفلسفة الإسلامية. رأى السهروردي أن الواقع لا يمكن فهمه عبر فهم الوجود الذي نسكنه، بل عبر فهم كينونة هذه العوالم والنظام الذي يحكمها. وتتميّز هذه العوالم بكثافات متفاوتة من النور والعَتَمة. يُلقي فيلم إسماعيلوفا “18,000 عالم” (2023) الضوء على بطل الرواية، والذي يُطِلّ على معالم ذات طابع مستقبليّ تعود بنا إلى عصر الذرة، مع قِباب برّاقة مكسوّة بالبلاط الفيروزي وأكوام من الحجارة المتوهّجة باللون الأحمر وقت الغروب. يظهر البطل كقمر خجول، مثل شروق الشمس وغروبها؛ مثل الشَّفَق القطبي ذي اللون الأخضر الليموني، المنحدر من سقف الكهف. نرى كذلك عدّة أشخاص، وجوههم متجعِّدة ومبتسمة، ينسجون الحرير، أو تم انتزاعهم من سجلات التاريخ العسكري السوفييتي والأنثروبولوجيا الغربية عبر لقطات أرشيفية بالأبيض والأسود. تتحرّك الكاميرا بشكل تأمّلي عبر السهول والمدن، في لقطات تتخلّلها سلسلة من الصور، ليظهر لنا الإحساس بالزمان والمكان بشكل بطيء. وفي ذات الوقت، نرى صوراً تتراقص من عدة فترات زمنية مختلفة، وكأنها البُقَع السوداء على سطح الشمس.

وفي مراحل مختلفة من الفيلم، تقوم امرأة في استوديو مُشمِس بالتدقيق في الخرائط المرسومة باليد وفي صور التنقيب، ثم تقوم بتنظيف الأوساخ المتكتِّلة عن سطح مجهول، قد تكون عالمة آثار أو إحدى دعاة الحفاظ على البيئة. تشارك إسماعيلوفا في عملية إثنوغرافية مماثلة في هذا العمل، تتضمّن أجزاءً غير مستخدمة من لقطاتها الخاصة إلى جانب مواد تاريخية من متحف الأفلام في هولندا. يشير فيلم “18,000 عالم” إلى أن العالم عبارة عن مجموعة من الحقائق، وقد تكون واحدة من هذه الحقائق بمفردها تسكن آلاف العوالم.