TAYYŪN

Founded 2018, based in Amman, Jordan / Deema Assaf, born 1984 in Amman, Jordan, where she lives and works Yaman Amr, born 1989 in Amman, Jordan, where he lives and works

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Insect Hotel

2024

TAYYŪN is a research studio founded and directed by architect, researcher, and urban forester Deema Assaf, whose practice focuses on the regeneration of urban ecosystems through native forest creation and cross-species architecture. Trained as an architect at the University of Jordan, she is a qualified practitioner of the Japanese Miyawaki Method, which can restore lost native forests ten times faster than natural ecological succession through the creation of locally sensitive micro-environments dense in biodiversity. Yaman Amr is the studio’s managing partner, and an artist, architect, regenerative design expert, and permaculture teacher.

Inspired by permaculturist Geoff Lawson’s revitalization of a 2,000-year-old forest in Morocco, TAYYŪN started its reforestation program with an initial private plantation site of 107 square meters in 2018. It has since planted four native forests in Jordan, which together comprise 2,700 native plant seedlings. Alongside forestation projects and the reintegration of wildlife into the city, the studio’s practice involves the creation of a native forest database, as well as in-depth research and testing about how to adapt planting techniques and soil engineering interventions in specific localities.

The work Insect Hotel (2024) presented at this Biennale is part of a larger inquiry and series of interventions that explore possible structures for cultivating urban wildlife. Comprised of a three-meter-high wooden tower perforated with hundreds of insect nest tubes and carved with a bird nest cavity at its top, the installation is “urban acupuncture,” which aims to draw wildlife back into the considerations of city planning. Installed outdoors, Insect Hotel will become a permanent installation and the nucleus of the studio’s urban rewilding intervention in Saudi Arabia. As part of a larger project of such possible structures, including a previous work called Urban Pigeon Tower (2019), the installation serves as a call to expand what the studio describes as “the urban compassion footprint” and to rewild cities as rich, multi-species, biodiverse ecosystems. TAYYŪN also presented a rewilding workshop, which looked at the diversity of indigenous plants in Saudi Arabia to highlight and address possible reforesting and rewilding interventions impacting vegetation, soil, and water.

استوديو طيّون

تأسَّس عام 2018 ومقره العاصمة الأردنية عمّان ديمة عساف، من مواليد 1984 في العاصمة الأردنية عمّان، حيث تعيش وتعمل يامن عمرو، من مواليد 1989 في العاصمة الأردنية عمّان، حيث يعيش ويعمل

فندق الحشرات

2024

طيّون هو استوديو بحثي، أسّسته وتديره المعمارية والباحثة وأخصائية الغابات الحضرية ديمة عسّاف، التي تركّز في أعمالها على تجديد النظم البيئية الحضرية؛ من خلال إنشاء الغابات المحلية، والعمارة التي تحتضن مختلف أنواع الحياة. حصلت عساف على شهادتها في العمارة من الجامعة الأردنية، بالإضافة إلى كونها مؤهَّلة لممارسة الزراعة وفق طريقة مياواكي اليابانية، التي تُعنى باستعادة الغابات الأصيلة المفقودة أسرع عشر مرات من عملية التعاقب البيئي الطبيعي؛ وذلك من خلال إيجاد بيئات محلّية صغيرة ذات تنوّع بيولوجي كثيف. أما يامن عمرو فهو الشريك الإداري في الاستوديو، وهو فنان ومعماري وخبير في التصميم التجديدي ومُدرِّس للزراعة المستدامة.

بدأ استوديو طيّون برنامج إعادة التشجير في موقع زراعة خاص مبدئي مساحته 107 أمتار مربعة في عام 2018، مستلهماً ذلك من عملية إحياء غابة عمرها 2,000 عام في المغرب، نفّذها عالم الزراعة المستدامة جيف لوسون. ومنذ ذلك الحين، نجح في زراعة أربع غابات محلية في الأردن، تضم معاً 2,700 شتلة نباتية محلية. وإلى جانب مشاريع التشجير وإعادة دمج الحياة البرّية في المدينة، تتضمن أعمال الاستوديو إنشاء قاعدة بيانات للغابات المحلية، إضافةً إلى إجراء البحوث والاختبارات المتعمّقة حول آليّة تكييف تقنيات الزراعة وتدخلات هندسة التربة ضمن مناطق محلية معيّنة.

يُعَدُّ عمل “فندق الحشرات” (2024) جزءاً من مشروع بحثي واسع، تتخلّله سلسلة من المساهمات التي تستكشف أشكال هياكل يمكن أن تنمو فيها الحياة البرية ضمن المناطق الحضرية، حيث يتكوّن هذا العمل التركيبي من برج خشبي يبلغ ارتفاعه ثلاثة أمتار، تتخلّله المئات من قنوات أعشاش الحشرات، وتم تجويف قمّته ليكون بمثابة عشّ للطيور. ويحاكي هذا الهيكل عملية “الوخز بالإبر” بنسختها الحضرية التي تهدف إلى إعادة الحياة البرّية إلى اعتبارات تخطيط المدن. وسيتم تركيب “فندق الحشرات” في الهواء الطلق، ليكون عملاً دائماً ونواةً لمساهمة الاستوديو في إعادة الحياة البرية ضمن النسيج الحضري في المملكة العربية السعودية. ويُعدُّ هذا العمل جزءاً من مشروع أكبر يضم هياكل مشابهة، بما في ذلك عمل سابق بعنوان “برج الحمام الحضري” (2019)، وهو بمثابة دعوة لتوسيع نطاق ما يصفه الاستوديو بـ”بصمة الرحمة الحضرية” وإعادة الحياة البرية إلى المدن لتصبح نظماً بيئية ذات تنوع بيولوجي تحتضن مختلف الفصائل الحية. كما قدَّم استوديو طيّون كذلك ورشة عمل حول إعادة الحياة البرّية إلى المناطق الحضرية، والتي تناولت تنوّع النباتات المحلية في المملكة العربية السعودية؛ لتقدِّم مقترحات من شأنها إعادة التشجير والحياة البرية، وتسلِّط الضوء على التدخّلات التي تؤثّر على الغطاء النباتي والماء والتربة.