CERCLE D’ART DES TRAVAILLEURS DE PLANTATION CONGOLAISE (CATPC)

Cooperative of plantation workers founded in 2014 and based in Lusanga, Democratic Republic of Congo

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Plantations, Museums, and Regenerative Ecologies

2022-ongoing

The Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) is a cooperative of plantation workers based in Lusanga, Democratic Republic of Congo. Since its foundation in 2014, CATPC has been working steadily to use its income from making art to purchase ancestral lands once confiscated by the British company Unilever and its subsidiaries. Two hundred hectares of depleted soil have been reclaimed and recultivated to provide sustenance to the Lusanga community and regrow the surrounding forest. Through a process of sharing and discourse, the collective decides in unison what to produce and how. CATPC defines art as a living force borne of a sacred earth, and art-making is central to the community’s attempts to recuperate the knowledge of its ancestral forest lands and its desire to forge more regenerative relationships between art, culture, economy, and ecology. CATPC’s works have been exhibited in leading international institutions and will be presented as the official Dutch entry at the Venice Biennale in 2024.

The work Plantations, Museums, and Regenerative Ecologies (2022–ongoing) brings together the decade-long collective practice of CATPC in continuing the resistance of the Pende people through the reclamation of land, culture, and “force.” For over a century, people on plantations in Congo and elsewhere have been deprived of their culture and forced into unpaid labor. In a radical act of digital restitution, CATPC reclaims a piece of their heritage using the powers of NFTs (non-fungible tokens) through Balot NFT, minted in 2022. The NFT draws on an original sculpture carved in 1931 by the Pende during an uprising against atrocities carried out by the Unilever plantation system and Belgian colonial agents. Depicting the angry spirit of Belgian officer Maximilien Balot, it was created to control his spirit and make him work for the Pende people. A series of short videos share the journey of collective members Matthieu Kasiama and Ced’art Tamasala as they speak to Pende elders, art historians, and academics about the possibility for restitution and lay important ground for the future use of blockchain technology toward regenerative forest ecologies. Balot NFT buyers receive a digital rendering of the sculpture. Every purchase helps to directly buy back land, replant the forest, and reintroduce biodiversity, resulting in offsetting carbon emissions and providing autonomy and food security for the community.

الجمعية الفنية لعمال مزارع الكونغو

جمعية تعاونية لعمال المزارع، تأسّست عام 2014، ومقرّها مدينة لوسانغا في جمهورية الكونغو الديمقراطية

"المَزارع والمتاحف والبيئات المستدامة"، 2022 – مستمر منحوتة رقمية بتقنية NFT، 6 مقاطع فيديو، رسم توضيحي، ونص بإذن من الفنانين، جاليري كو للفنون في برلين، وجمعية الأنشطة الإنسانية في أمستردام بتكليف من مؤسسة بينالي الدرعية للعرض في حديقة الحكمة، بينالي الدرعية للفن المعاصر 2024

2022-مستمر

الجمعية الفنية لعمال مزارع الكونغو هي جمعية تعاونية لعمال المزارع، مقرّها مدينة لوسانغا في جمهورية الكونغو الديمقراطية. منذ تأسيسها عام 2014، عملت الجمعية بشكل مستمر على استثمار دخلها من بيع الأعمال الفنية في شراء أراضي الأجداد التي صادرتها شركة يونيليفر البريطانية والشركات التابعة لها. تم استصلاح وإعادة زراعة مائتي هكتار من التربة المستنزفة؛ لتوفير الغذاء لأهالي لوسانغا، وإعادة زراعة الغابات المحيطة بها. ومن خلال الحوار ومشاركة وجهات النظر، تعمل الجمعية على تقرير ما سيتم إنتاجه وكيف سيتم العمل على تحقيق ذلك. وتُعرّف الجمعيةُ الفنَّ على أنه قوة حية تولد من رَحِم أرض مقدَّسة، وتَعتبر صناعةَ الفن عنصراً أساسيّاً ضمن محاولات المجتمع لإحياء التراث الذي تحتضنه غابات أجداده، وتندرج ضمن تطلّعهم لإقامة علاقة مثمرة بين الفن، والثقافة، والاقتصاد، والبيئة. تم عرض أعمال الجمعية في عدد من المؤسسات الدولية الرائدة، وسيتم تقديمها باعتبارها المشاركة الهولندية الوطنية في بينالي البندقية لعام 2024.

العمل الفني “المَزارع والمتاحف والبيئات المستدامة” (2022 – مستمر) يُبرِز لنا حصيلة المسيرة الفنية للجمعية على مدى عِقد من الزمن في سبيل مواصلة جهود شعب البيندي لاسترداد الأرض والثقافة و”القوة”. فعلى مدى أكثر من قرن، تم محو الإرث الثقافي لأهالي مزارع الكونغو ومناطق أخرى من البلاد، كما أُجبروا على العمل بنظام السخرة. يمثِّل هذا العمل محاولة رقمية للتعويض عن هذا الماضي، حيث تسعى الجمعية لاستعادة جزء من تراثها باستخدام رسوم الـ(NFT)، وذلك عبر العمل الفني “بالوت الـ(NFT)”، والذي تم الانتهاء منه عام 2022. يستند هذا العمل على منحوتة أصلية من عام 1931 نحتها شعب البيندي خلال انتفاضته ضد الفظائع التي ارتكبها مُلّاك مزارع يونيليفر وعملاء الاستعمار البلجيكي. ويصوِّر العمل الروح الغاضبة للضابط البلجيكي ماكسيميليان بالوت، وتم نحته بهدف السيطرة على روحه وجعله يعمل لصالح شعب البيندي. سلسلة من مقاطع الفيديو القصيرة ستأخذنا في رحلة مع عضوَيْ الجمعية ماتيو كاسياما وسيدارت تاماسالا خلال حديثهما مع شيوخ شعب البيندي والمؤرّخين الفنيين والأكاديميين حول جهود إحياء الإرث الثقافي، ووضع الأرضية اللازمة لاستخدام تقنية البلوك تشين في المستقبل؛ لبناء بيئات مستدامة في الغابات. يحصل مشترو البالوت الرقمي على نسخة رقمية من المنحوتة. وسيُخصَّص ريع المبيعات لصالح إعادة شراء الأراضي بشكل مباشر، وزراعة الغابات، وإعادة التنوع البيولوجي إليها؛ وذلك بهدف التعويض عن انبعاثات الكربون وتوفير الاستقلال والأمن الغذائي للمجتمع المحلّي.