NIDHI MAHAJAN & MOAD MUSBAHI

Nidhi Mahajan, born in 1984 in Bombay, India, lives and works between Santa Cruz, United States, and Bombay

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

An Excerpt from Kitab Al Marasi: A Composite Navigational Manual for the Indian Ocean

2024

Nidhi Mahajan is an anthropologist whose research examines transregional maritime connections across the Indian Ocean through shipping and trade networks, ports, and their entanglements with state sovereignty. She has a PhD in anthropology from Cornell University and is assistant professor of anthropology at the University of California Santa Cruz. She was recently a Research Fellow at the Africa Institute, Sharjah. Mahajan has developed exhibitions at Fort Jesus Museum in Mombasa, Kenya; Khoj International Artists’ Association in New Delhi; and for the 2019 Sharjah Architecture Triennial. Her work has been published in Comparative Studies of South Asia, Africa, and the Middle East and History of the Present, among other international journals.

Moad Musbahi is an artist, educator, and independent curator whose work as an artist takes the form of collaborative installations, exhibitions, and readings. He holds master’s degrees from the Architectural Association and the Royal College of Art in London. He is a doctoral researcher in anthropology at Princeton University and is a visiting lecturer at the Royal College of Art. He has recently presented work at the Kunstverein in Hamburg, Germany (2023); the 18th Venice Architecture Biennale (2023); and the 7th Singapore Biennale (2022). Musbahi currently co-directs the “Taught to Travel” roaming program at the Harun Farocki Institut in Berlin in collaboration with RAW Material Company in Dakar.

An Excerpt from Kitab Al Marasi (2024) is a composite navigational manual for the Indian Ocean that draws from the historical cultural practices of local sailors to confront the uncertain future of coastal communities across the Indian Ocean facing extreme climate degradation. These traditional forms of knowledge interweave practices and modes of being from the collective generational memory where sailors on wooden vessels called dhows spoke with saints and read the winds, sky, and sea, using methods such as bird sightings or gauging the color of the water to navigate the ocean and predict the weather. Taking this intangible heritage as its starting point, Kitab Al Marasi creates a repository of Indigenous maritime knowledge that firmly ties the risk of climate change with vernacular forms of knowledge. In bridging the forum of art and cultural work with the space of international heritage and environmental organizations, this research work proposes how the different modalities of display and deployment cast together methods of anthropology, documentation, and Indian Ocean temporalities.

نيدھي مهاجن ومعاذ المصباحي

نيدھي مهاجن، من مواليد 1984 بمدينة مومباي في الهند، وتعيش وتعمل بين مسقط رأسها ومدينة سانتا كروز في الولايات المتحدة الأمريكية

مقتطف من كتاب المراسي: دليل ملاحي مركب للمحيط الهندي

2024

نيدھي مهاجن عالمة أنثروبولوجيا تتناول أبحاثها الروابط البحرية بين مناطق متعدّدة في المحيط الهندي من خلال شبكات الشحن والتجارة والموانئ، وتشابكاتها مع سيادة الدول. حصلت مهاجن على درجة الدكتوراه في الأنثروبولوجيا من جامعة كورنيل، وتعمل أستاذةً مساعدة في الأنثروبولوجيا في جامعة كاليفورنيا – سانتا كروز، كما عملت مؤخراً كزميلة أبحاث في معهد أفريقيا بالشارقة. قدَّمت مهاجن عدداً من المعارض في متحف حصن يسوع في مدينة مومباسا الكينية، وجمعية كوج العالمية للفنانين في نيودلهي، وفي ترينالي الشارقة للعمارة عام 2019، كما نُشرت أعمالها في مجلة “الدراسات المقارنة لجنوب آسيا وأفريقيا والشرق الأوسط وتاريخ الحاضر”، إضافةً إلى مجلات عالمية أخرى.

معاذ المصباحي فنان وأستاذ وقيّم فني مستقلّ تأخذ أعماله الفنية شكل التركيبات والمعارض والقراءات التعاونية. حصل المصباحي على درجة الماجستير من الجمعية المعمارية والكلية الملكية للفنون في لندن، كما أنه باحث دكتوراة في الأنثروبولوجيا في جامعة برينستون ومحاضر زائر في الكلية الملكية للفنون. قدّم المصباحي مؤخراً أعمالاً في مركز كونستفراين للفنون بمدينة هامبورغ الألمانية (2023)، وبينالي البندقية للهندسة المعمارية الثامن عشر (2023)، وبينالي سنغافورة السابع (2022). ويشارك المصباحي حالياً في إدارة برنامج الترحال “تعلّم السفر” في معهد هارون فاروقي في برلين، بالتعاون مع شركة رو متيريال في داكار.

“مقتطف من كتاب المراسي” (2024) هو دليل ملاحي للمحيط الهندي يستند على الموروثات الثقافية والتاريخية للبحارة المحليين في مواجهتهم للمستقبل الغامض للمجتمعات الساحلية على طول سواحل المحيط الهندي، والتي تواجه تدهوراً شديداً في المناخ. تتشابك هذه الأشكال التقليدية من المعرفة مع ممارسات وأنماط حياة مغروسة في الذاكرة الجماعية للأجيال، حيث سافر البحارة على متن مراكب خشبية شراعية تسمى “الدهو/الداو”، واهتموا بمراقبة حركة الرياح والسماء والبحر. استخدم البحارة في ذلك طرقاً، مثل: مراقبة الطيور، وقياس لون الماء للسفر عبر المحيطات، والتنبّؤ بالطقس. وانطلاقاً من هذا التراث غير المادي، يُعَدّ “كتاب المراسي” مرجعاً للتراث البحري المحلي الذي يربط بشكل وثيق بين أخطار تغيّر المناخ ومختلف المعارف المحلّية. وعبر مدّ جسر بين العمل الفني والثقافي من جهة، والتراث العالمي والمنظمات البيئية من جهة أخرى، يبيِّن لنا هذا العمل البحثي كيف يمكننا من خلال الطرق المختلفة لجمع وعرض الموروث الثقافي أن نبيِّن التقاطعات المختلفة بين الأنثروبولوجيا والتوثيق والتجارب المنقولة من منطقة المحيط الهندي.