ROBIN MEIER WIRATUNGA

Born in 1980 in Zug, Switzerland, lives and works in Paris, France

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Waves beneath an ocean of wet air

2024

Artist and composer Robin Meier Wiratunga strives to understand how humans, insects, swarms, and objects think. With a bag of tricks from sound and science, he composes thinking tools made with singing mosquitoes, synchronized fireflies, metronomes, choreographed ants, neural networks, and flute-carrying pigeons. Conducted in close collaboration with specialists and scientific labs, his work blends machine learning with animal intelligence. Arranging human, animal, and nonbiological actors into constellation-like scores, he creates environments and conditions for musical patterns to spontaneously emerge. Meier Wiratunga has a master’s degree in cognitive philosophy from EHESS, Paris, France. He has been a music producer at IRCAM / Centre Pompidou since 2006, has taught sound arts at Bern Academy of the Arts in Switzerland since 2021, and has been a fellow of the Istituto Svizzero in Rome since 2018. His projects have been shown at the Palais de Tokyo (2010) and Centre Pompidou (2021) in Paris, the Shanghai Biennale (2016), and Colomboscope in Colombo (2019).

Waves beneath an ocean of wet air (2024) explores relationships between the desert, its inhabitants, and the gradients of wetness that surround, envelop, and flow within it. The work examines the fluid nature of earth and sand and how this resonates with the deconstruction of the delineation between water and land as a dominant, colonial fiction. Dunes take shape through repeated patterns of flow that, like musical rhythms, organize particles into undulating waves of stars, parabolas, domes, and other forms, occurring with wind in the desert, water at the bottom of the sea, or ice on the shores of Arctic beaches. As a complex, inhabited ecosystem, the desert is a network of thoughts expressed in rivers of sand and waves of dunes. The chemical composition and shape of each grain of sand speaks of its migration through seabeds, mountains, cities, clouds, and deserts. Meier Wiratunga juxtaposes audio recordings from the Empty Quarters in the Arabian Peninsula—sounds of singing sands, acoustic measurements of dune sediment, and foraging ants from his field work—with submarine recordings from the Indian Ocean, neuroelectric activity of the brain, AI-synthesized vocal sounds, and various other elements to create a generative, polyphonic soundscape, giving a voice to the stories of the desert and weaving a composition with sounds from oceans of varying wetness and its entangled kin.

روبن ماير فيراتونغا

من مواليد 1980 بمدينة زوغ السويسرية، ويعيش ويعمل في العاصمة الفرنسية باريس

أمواج تحت محيط من الهواء الرطب

2024

يسعى الفنان والملحِّن روبن ماير فيراتونغا إلى فهم كيفية تفكير البشر، والحشرات، والطيور، والجمادات. وباستخدام مجموعة من الحِيَل التي تمزج بين الصوتيات والبحث العلمي، يقوم الفنان بتشكيل أدوات فكرية مصنوعة من البعوض المغرِّد، والخنافس المضيئة المتزامِنة، وأدوات ضبط الإيقاع الموسيقي، والنمل الراقص، والشبكات العَصَبية، والحمَام الذي يحمل أداة الناي الموسيقية. يؤلِّف فيراتونغا أعماله بالتعاون الوثيق مع متخصصين ومختبرات علمية، ويمزج فيها بين تقنيات تعلُّم الآلة والذكاء الحيواني. ومن خلال وضعه للممثِّلين من البشر والحيوانات والكائنات غير البيولوجية في مقطوعات موسيقية منتظمة، يوجد فيراتونغا بيئات وظروفاً تسمح بظهور الأنماط الموسيقية تلقائياً. حصل فيراتونغا على درجة الماجستير في فلسفة المعرفة من معهد الدراسات العليا في العلوم الاجتماعية في العاصمة الفرنسية باريس، وعمل منتجاً موسيقياً في معهد البحوث والتنسيق الصوتي/الموسيقي ومركز جورج بومبيدو منذ عام 2006، كما أنه يدرّس الفنون الصوتية في أكاديمية برن للفنون في سويسرا منذ عام 2021، وهو زميل في المعهد السويسري في روما منذ عام 2018. عُرِضت مشاريع فيراتونغا في كلٍّ من: قصر طوكيو (2010)، ومركز بومبيدو (2021) في باريس، وبينالي شنغهاي (2016)، ومهرجان كولومبوسكوب في كولومبو (2019).

عمله الفني “أمواج تحت محيط من الهواء الرطب” (2024) يبحث في تشابك العلاقات بين الصحراء وسكانها وتدرّجات الرطوبة التي تحيط بها وتغلِّفها وتتدفَّق داخلها. ويدرس العمل الطبيعة المتغيّرة للأرض والرمال وكيف يتواءم ذلك مع تفكيك الحدود بين الماء والأرض باعتبارها موروثاً استعمارياً مهيمناً. تتشكّل الكثبان من خلال أنماط متكرّرة من التدفّق التي تشبه الإيقاعات الموسيقية، وتعمل على تنظيم الجزيئات في موجات متتابعة من النجوم، والقيعان، والقِبَاب، وغيرها من الأشكال الأخرى. يتكرّر هذا المشهد مع الرياح في الصحراء، والماء في قيعان البحار، والجليد على شواطئ القطب الشمالي. أما الصحراء، فباعتبارها نظاماً بيئياً معقَّداً ومأهولاً، فهي عبارة عن شبكة من الأفكار يتم التعبير عنها عبر أنهار من الرمال وأمواج من الكثبان الرملية. أما التركيب الكيميائي والشكل الخارجي لكل حبّة رمل؛ فيحكيان لنا الكثير عن هجرتها عبر البحار والجبال والمدن والسحب والصحاري. يجمع فيراتونغا تسجيلات صوتية من الربع الخالي نسمع من خلالها غناء الرمال، وأصوات رواسب الكثبان الرملية، والنمل الباحث عن الطعام، مع تسجيلات من الغواصات في المحيط الهندي، والنشاط الكهربائي العَصَبي للدماغ، والذكاء الاصطناعي، والعديد من العناصر الأخرى؛ ليقدّم لنا مشهداً صوتياً غنياً متعدّد الألحان، يحكي لنا قصص الصحراء، وينسج لنا تركيبة صوتية من محيطات متفاوتة الرطوبة.