TARA ALDUGHAITHER & JOE NAMY

Tara Aldughaither born 1990 in Dhahran, Saudi Arabia, lives and works in Khobar, Saudi Arabia. Joe Namy born 1978 in Lansing, MI, United States, lives and works between Beirut, Lebanon, and London, United Kingdom.

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Rhythms of the Rising Sun

2024

Tara Aldughaither is an artist, curator, and vocalist. In 2020 she founded Sawtasura (meaning “voice of the image”), a community-based reimagination platform focusing on women’s musical histories in the Arab Peninsula. The platform has so far launched three physical exhibitions and one digital intervention, as well as amassing a humble collection of original records. Aldughaither is a graduate of the MA Culture, Criticism, and Curation program at Central Saint Martins in London. In addition to her curatorial work with private and public entities, Aldughaither’s practice extends into programming, publishing, and performing musical culture as an alternative form of continuing embodied knowledge in collaboration with artists from across the Arab-speaking world and beyond.

Media artist, composer, and educator Joe Namy’s practice often addresses identity, memory, and power structures embedded in sound and music. This includes the politics of bass, the color and tones of militarization, the migration patterns of instruments and songs, and the complexities of translation—from one language to another, from drum to dance, and from score to sound. Namy graduated with an MFA from New York University (2010) and has independently studied jazz, Arabic, and heavy metal drumming. His work has been per- formed, exhibited, screened, and amplified at international venues, biennales, and events across the world.

Rhythms of the Rising Sun (2024) traces migratory rhythmic ecologies from West Asia, the Indian Ocean subcontinent, East Africa, and the Arabian Peninsula. This collaborative research project aims to raise awareness of resonant sound pressures in the region today. It explores how lucid migratory patterns have shaped some of the most prominent rhythms, sounds, and music of the region, and how rhythms have in turn shaped language and ways of life. The project seeks to continue histories of embodied research, through creative methods that are informed by—but not limited to—resituating ethnomusicological collections, social rituals, scoring and notation, sonic mapping, and acoustic archives. The collaborative research work will act as a resource for other musicians and practitioners seeking to engage with these histories through modes of collective listening and performance.

تارا الدغيثر وجو نامي

تارا الدغيثر، من مواليد 1990 بمدينة الظهران في المملكة العربية السعودية، وتعيش وتعمل بمدينة الخبر في المملكة العربية السعودية جو نامي، من مواليد 1978 بمدينة لانسينغ في ولاية ميشيغان الأمريكية، ويعيش ويعمل بين العاصمة اللبنانية بيروت والعاصمة البريطانية لندن

إيقاعات الشمس المشرقة

2024

تارا الدغيثر، فنانة وقيّمة فنية ومنشدة، أسَّست في عام 2020 منصّة “صوت الصورة” المجتمعية التي تركِّز على التاريخ الموسيقي للنساء في منطقة شبه الجزيرة العربية. لغاية الآن، أطلقت المنصّة ثلاثة معارض وفعالية رقمية واحدة، وبدأت في اقتناء مجموعة من التسجيلات الأصلية القديمة. تخرّجت الدغيثر من برنامج الدراسات العليا في تخصص الثقافة والنقد والتقييم الفني من كلية سنترال سانت مارتينز في لندن. وشاركت تارا في تقييم عدة فعاليات لصالح هيئات حكومية وخاصة، كما تمتدّ مسيرتها الفنية لتشمل تنظيم البرامج والنشر وتقديم العروض الموسيقية الثقافية كشكلٍ بديل لاستمرارية المعرفة المتجسّدة، وذلك بالتعاون مع فنانين من مختلف أنحاء العالم العربي وخارجه.

جو نامي فنان وسائط متعدّدة ومؤلّف موسيقي وأستاذ، تحاكي أعماله الموسيقية قضايا الهوية والذاكرة وأشكال القوة المتجسّدة في الصوت والموسيقى. يتضمّن ذلك السياسات التي تحكم إيقاع (البيس)، والألوان والنغمات الموسيقية المرتبطة بعسكرة المجتمع، وأنماط هجرة الآلات الموسيقية والأغاني، إضافةً إلى تعقيدات الترجمة؛ من لغة لأخرى، ومن صوت الطبل إلى حركات الرقص، ومن النوتة الموسيقية إلى النغمة. يحمل نامي شهادة الماجستير في الفنون الجميلة من جامعة نيويورك (2010)، ودرس بنفسه موسيقى الجاز والموسيقى العربية وعزف الطبول على موسيقى الـ”هيفي ميتال”. شارك نامي بأعماله الأدائية وعروضه الموسيقية في مختلف البيناليات والفعاليات والمحافل الدولية.

يتتبّع عمله “إيقاعات الشمس المشرقة” (2024) بيئات الإيقاعات الموسيقية المهاجرة من غرب آسيا وشبه القارة الهندية وشرق أفريقيا وشبه الجزيرة العربية. ويسعى هذا المشروع البحثي التعاوني لرفع مستوى الوعي بقضايا الصوت المُلحّة في المنطقة. ويبيّن نامي كيف أدَّت الأنماط الواضحة في الهجرة إلى تشكيل عدد كبير من الإيقاعات الشهيرة والأعمال الموسيقية والأغاني في المنطقة، وكيف أثَّر هذا الإيقاع بدَوره على اللغة وأشكال الحياة. يهدف المشروع إلى استكمال تاريخ طويل من البحث المتجسّد، وذلك عبر اتباع الأساليب المبتكرة المستوحاة – على سبيل المثال – من إعادة تقييم وضع المجموعات الموسيقية العِرْقية، والطقوس الاجتماعية، والتسجيل الموسيقي، وكتابة النوتات الموسيقية، والخرائط الصوتية، والأرشيفات السمعية. يسعى هذا المشروع التعاوني لكي يكون مرجعاً لبقية الموسيقيّين والمختصّين في هذا المجال ممن يسعَون للتعرّف عن قرب على هذا التاريخ عبر الاستماع والأداء الجماعي.